دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 19:14
تیرانداز:

ورود به عرصه رسانه نیازمند دانش و تخصص است

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: ورود به عرصه رسانه نیازمند دانش و تخصص است و ما باید به این ابزار مجهز شویم.
کد خبر : 378107
13961210000821636555235639024371_46454_PhotoT.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیام تیرانداز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره‌ای رسانه‌ای نبأ ویژه دانشجویان سراسر کشور که عصر امروز در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور برگزار شد، گفت: دردی که امروز جامعه ما می‌کشد از انفعال مسئولان است. مادامی که مدیریت صحنه دست ما نباشد، تک‌تک گوشی‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مثل FATF اطلاعات ما را برای ضربه زدن به خودمان در دست دشمن قرار می‌دهند.


مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: چه کنیم که در این جنگ رسانه‌ای دچار انفعال نشویم. ورود به عرصه رسانه نیازمند دانش و تخصص است و ما باید به این ابزار مجهز شویم. باید بدانیم رسانه در تعریف اسلامی محملی برای رشد مخاطبان است. ما در حوزه تکنیک رشد داشته‌ایم، اما در حوزه محتوا نگرانی‌هایی وجود دارد. برای اینکه رسانه باعث رشد مخاطبان خود شود، باید نیروهای آن رسانه هم از لحاظ بینش و معرفت و هم از لحاظ دانش و مهارت رشد یافته باشند. اسم این جشنواره، نبأ به معنای خبر است و باید بدانیم چطور با خبر می‌توان مخاطب را رشد داد.


وی بیان کرد: مخاطبان مبتنی بر اخبار ما برای زندگی خود تصمیم می‌گیرند و ما باید برای تک‌تک این تصمیم‌گیری‌ها برنامه‌ریزی کنیم. پایه تصمیم‌گیری‌های درست، اخبار دقیق، درست و صادقانه است، لذا نیروهای رسانه‌ای طبق رسالت باید آن را به‌خوبی تشریح کنند.


تیرانداز خاطرنشان کرد: خبر خوب باید کامل، جامع و مفید باشد. مثلاً زمانی که اتفاق ناگواری می‌افتد نباید فقط از خوبی‌ها بگوییم و بالعکس این قضیه هم صادق است. زمانی که اتفاقات خوبی می‌افتد نباید همه چیز را بد جلوه بدهیم. گاهای نیت‌ها درست است اما روش‌ها اشتباه است، لذا باید اعتماد مخاطب را جذب کنیم.


مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: لحن رسانه‌ها بسیار مهم است، یعنی افراد غیرهم‌فکر را هم باید همراه با خود کنیم. خیلی از تولیدات رسانه‌ای ما فقط هیجانات خودمان را اقنا می‌کند و به درد مخاطبان نمی‌خورد. نباید فقط مواضع خودمان را مطرح کنیم که در این صورت افراد همراه خودمان فقط مطالب را می‌خوانند. رسانه‌ها باید همه ذهن‌ها را جلب کرده و به سمت خودشان سوق دهند.


وی افزود: ادبیات و زبان لیّن به همراه قول سدید و محکم باید با هم وجود داشته باشد تا تأثیرگذاری بهتری در ذهن مخاطب پدید آید. الحمدلله نیروهای جوان رسانه‌ای در حال مجهز شدن هستند و امروز در مرز علم رسانه‌ای هوش مصنوعی بحثی است که به خوبی از آن استفاده می‌شود.


تیرانداز گفت: به‌جز لحن و ادبیات، اختلاف سطح و منظر رسانه با مخاطب هم مهم است و خبرنگار باید از دید مخاطب به قضایا نگاه کند.


مدیرعامل خبرگزاری فارس بیان کرد: برای مثال تجربه برجام که رهبری فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست و مردم نیز برخی متوجه نبودند، با گذشت زمان این دید برای عموم مردم پدید آمد، تا جایی که امروز برخی به اصطلاح غرب‌زده‌ها با روشن شدن جریان، حرف‌هایی می‌زنند که افراد انقلابی به این صراحت نمی‌گفتند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در حوزه رسانه می‌خواهیم برای انقلاب سربازی کنیم، باید در علوم ارتباطات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، هوش مصنوعی و سایر علوم مجهز شویم و آنها را در خدمت خود بگیریم. راز عدم انفعال ما این است که خودمان را به این سلاح‌ها مجهز کنیم.


انتهای پیام/4126/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته