دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 10:06

ماده‌ای که در حضور آب، خودش را ترمیم می‌کند

سرپایان یا همان جانداران خانواده هشت‌پا، قابلیت ترمیم اندام عجیبی دارند که دانشمندان با الهام از آن یک ماده پلاستیکی ساخته‌اند که خود را ترمیم می‌کند.
کد خبر : 37135

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، نرم‌تنان دریایی و به اصطلاح جانورشناسی آن یعنی «سرپایان» که موجوداتی مانند هشت‌پا و ماهی مرکب نیز از خانواده آنها محسوب می‌شوند، یکی از غذاهای لذیذ مناطق کنار اقیانوسی محسوب می‌شوند و در بسیاری از کشورها مانند ژاپن و کره، یکی از غذاهای گران و مجبوب هستند.


این جانداران همان‌گونه که در ماهی‌تابه و تا مدت زیادی حین سرخ شدن می‌توانند پاهای خود را به بدن بچسبانند یا بخش‌هایی که از قاشق جدا کرده را دوباره به نقطه قبلی پیوند بزنند، در محیط زندگی دریایی نیز قابلیت ترمیم خارق‌العاده‌ای دارند.



محقققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق شده‌اند با تحقیق روی پروتئین‌های موجود در دندانه‌های برنده سرپایان و نوعی باکتری به نام «تریگر باکتریا»، ماده‌ای را که علت اصلی و عامل پشت پرده این قابلیت ترمیم است، شناسایی و شبیه‌سازی کنند.


براساس آنچه در نشریه علمی و معتبر «پاپیولار ساینس» منتشر شده است، این محققان با بهره‌گیری از شبیه‌سازی پروتئین موجود در بافت‌های باکتری و ماهی مرکب توانستند ماده‌ای پلاستیک مانند بسازند که هم انعطاف‌پذیر است و هم قابلیت بازسازی خود را دارد.


در نمونه ساخته شده توسط این دانشمندان، آنها قطعه‌ای از پلاستیک را کشیدند تا شکلی شبیه استخوان پیدا کرد و سپس با تیغ جراحی آن را از وسط به دو نیم کردند. سپس دو قطعه جداشده را دوباره کنار هم گذاشتند و کمی آب به آن اضافه کردند.



در این زمان آنها با شگفتی دیدند که با افزودن مقداری فشار، پلاستیک دوباره به شکل اولیه و یکدست خود باز می‌گردد و حتی مقاومت و کشسانی خود را با همان توان قبلی دارد.


در محیط طبیعی نیز ماهی مرکب و هم‌خانواده‌های آن از مقاومت عجیبی در مقابل خطرات دریایی برخوردارند و حتی می‌توانند از گازهای کشنده دندان‌های کوسه نیز جان سالم به ‌در ببرند و در نهایت حتی اندام قطع شده خود را بازسازی کنند.


محققان امیدوارند وقتی این فناوری به ‌اندازه کافی توسعه پیدا کرد، بتوانند با آن فیبرهای نوری برای کابل‌های اینترنتی زیر دریایی بسازند که آسیب نمی‌بیند یا تجهیزات پزشکی که درون بدن انسان می‌توانند برای مدت طولانی بدون آسیب دیدن فعالیت کنند.


این ماده حتی برای حفاظت از اندام‌های داخلی بدن که تازه پیوند شده‌اند نیز قابل استفاده خواهد بود. پلاستیک تازه ساخته شده، در هر محیطی که آب کافی برایش فراهم باشد، نقاط آسیب دیده خود را ترمیم می‌کند.


ترجمه: محمدرضا احمدی‌نیا


منبع: Popular Science


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته