دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1398 - 11:35
عرفان سعادتی‌فر*

رونق تولید بهترین راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است

رونق تولید بهترین راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است.
کد خبر : 371032
636900862388686195_md.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا, جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال با چالش‌های مختلفی ازجمله جنگ، دوران سازندگی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، جنگ سیاسی و سایر تهدیدات مواجه بوده است؛ اما دشمن در شرایط کنونی با جنگ اقتصادی سعی دارد تا مردم ایران را از رسیدن به هدف بزرگ خودشان یعنی تمدن نوین اسلامی باز دارد؛ همچنین سعی دارد با بزرگ‌نمایی کردن دوراهی باطلی که یک‌طرف آن مذاکره و طرف دیگر آن‌که بدبختی است ناامیدی را برای مردم و نخبگان ترسیم کند؛ اما با نگاه عقلانیت انقلابی می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری تصریح کردند؛ لازمه آن حضور جهادی و کار دقیق علمی است.


در رویارویی با مشکلات اقتصادی که وجود دارد باید با دیدی همه‌جانبه راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌ها را به کار ببندیم. البته اکثر این راهکارها مقطعی نبوده و باعث پیشبرد گام‌های بعدی در اقتصاد می‌شود.


اصلی‌ترین مشکلی که در اقتصاد ما وجود دارد و همه افراد بر آن مهر تائید می‌زنند وابستگی به نفت است؛ برای رفع این مشکل باید به سمت رونق تولید پیش رفت؛ اما آنچه باعث رونق تولید می‌شود سرمایه‌گذاری بر روی آن است که با هدایت نقدینگی انجام می‌گیرد. حجم نقدینگی در پایان شهریور ۹۷ معادل یک میلیون و 627 هزار میلیارد تومان بوده است. یکی از علت‌های این حجم بالای نقدینگی ساده بودن سرمایه‌گذاری در بانک‌ها است که افراد می‌توانند به‌راحتی صاحب سود کلان شوند. از راهکارهای هدایت نقدینگی؛ طرح‌ریزی پایه‌های مالیاتی است که باعث کاهش فعالیت‌های سوداگرانه و سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌شود؛ اکثر کارشناسان اقتصادی بر لزوم این کار تأکید دارند اما برای اجرای آن نیازمند توجه دولتمردان به این مقوله است.


مطلب بعدی که در کلام رهبری بسیار تکرار گردیده است شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌خصوص اقتصاد دانش‌بنیان است که کمتر مورد توجه تشکل‌های دانشجویی قرار گرفته است. اگر بخواهیم تعریفی از اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم؛ عبارت است از اینکه، اقتصادی سعی کند مستقیم از طریق دانش، خلق ارزش کند؛ یعنی خود دانش را تبدیل به ارزش کند. در اقتصاد دانش‌بنیان باید به‌نوعی در صنایع قدیمی خودمان تخریب سازنده داشته باشیم و با ابتکار و نوآوری در صنایع و انتقال کار و سرمایه ایرانی به این بخش‌ها ارزش‌افزوده بالا و ثمربخشی بیشتری داشته باشیم.


در اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان نفت را فرآوری کرده و آن را به فرآورده‌های پتروشیمی تبدیل کنیم که این فرآیند ما را از خام فروشی نفت باز می‌دارد و مثال‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد. مطلب بعدی که برای این کار مهم است تجاری‌سازی است، البته تجاری‌سازی فقط پخش کالا نیست؛ بلکه خیلی وقت‌ها باید بدانیم سلیقه طرف مقابل ما چیست که بتوانیم بازدهی تجارت کالا را بالا ببریم. یکی دیگر از زمینه‌های مشکلات این کار این است که به لحاظ دیپلماتیک دچار نقص هستیم؛ به‌عنوان‌مثال سفارت آمریکا در چین سه هزار نفر هستند که اکثر آن‌ها تجاری هستند؛ یعنی به بازرگانان خودشان مشاوره‌های تجاری می‌دهند؛ این در حالی است که سفارت ایران در چین شاید به بیست نفر هم نرسد، موفقیت در این زمینه قطعاً توجه ویژه مقامات دیپلماتیک به آن است.


اگر بخواهیم به راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌ها اشاره کنیم؛ یکی از آن‌ها پیمان‌های پولی دوجانبه است که زمینه را برای تحریم‌های بانکی از بین می‌برد. در پیمان پولی دوجانبه به‌جای استفاده از ارزهای جهانروای دلار و یورو از ارزهای ملی دوکشوری که با هم مراودات اقتصادی دارند استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال ایران و چین به‌جای استفاده از دلار و یورو از ریال و یوآن استفاده می‌کنند؛ بنابراین پیمان‌های پولی کانال امنی را برای انجام مبادلات بانکی فراهم می‌کند. اجرای این پیمان‌های پولی ویژه شرایط تحریم نبوده و تأثیرات بسیار زیادی بر جایگاه پول ملی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی، توسعه تجارت دوجانبه و مانند آن دارد؛ لذا در شرایط غیر تحریمی هم باید پیمان‌های پولی با شرکای تجاری ایران امضا و پیگیری گردد. متأسفانه ایران در این زمینه کوتاهی داشته است که زمینه اجرایی آن از یک بُعد به روابط دیپلماتیک نیاز دارد و از بُعد دیگر مباحث تجاری بین دو کشور مطرح می‌شود.


در آخر باید به این نکته توجه داشته باشیم با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ایران وجود دارد و همچنین ظرفیت جوان مؤمن انقلابی؛ می‌توان در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرده و با راهکارهای عاقلانه و عالمانه که بعضی از آن‌ها مطرح گردید؛ در راستای حل مشکلات کشور قدم برداشت؛ همچنین مقام معظم رهبری در دیدار ۱۳ آبان تصریح کردند که نظریه مقاومت را به‌عنوان یک نظریه اصیل که هم در مقام عمل و هم در مقام نظر متقن می‌باشد را تبلیغ کنید، ایشان زمینه تبیین ضرورت و صحت آن را به عهده جوانان گذاشتند که می‌تواند گام مهمی در حل مشکلات کشور باشد و باید به همگان ثابت شود که کلید حل مشکلات؛ در داخل کشور وجود دارد. قطعاً در مقابل تحریم‌ها نیازی که برای ما به وجود می‌آید زمینه حرکت را به سمت آن فراهم می‌کند و درنهایت این حرکت می‌تواند در بخش‌های تولیدی کشور ظهور و بروز پیدا کند.


*دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته