دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1397 - 15:18
عارف:

هر جا دانشجو نقش‌آفرینی بیشتری کرده نتیجه خوبی گرفتیم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: هر کجا که دانشجو توانسته است نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد نتایج خوبی را گرفته‌ایم.
کد خبر : 367614
aref1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا عارف در سومین نشست مطبوعاتی نشریات دانشجویی با مسئولان دولتی و برخی از نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه جامعه دانشجویی ما امروز سه هزار و 200 نشریه منتشر می‌کند جزء موفقیت‌های بزرگی محسوب می‌شود، گفت: فعالیت‌های نشریات در تمامی زمینه‌ها ازجمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، طنز و کاریکاتور که امروز در فضای دانشگاه در حال انجام است قابل‌تقدیر است.


وی افزود: دانشگاه بر اساس روند بیش از 80 ساله خود، در چهار دهه اخیر با توجه به تلاش‌هایی که داشته خدمات ارزشمندی در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها ارائه داده و جایگاه خود را حفظ کرده است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی دانشگاه آموزش و پژوهش است بیان کرد: یک وظیفه مهمتر در حد وظیفه اصلی برای دانشگاه متصور بوده که حضور و نقش‌آفرینی در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است.


عارف اضافه کرد: در رویدادهای مهم و به‌ویژه از سال 1320 به بعد این جایگاه و نقش را می‌توانید ببینید که شاید رویدادی مهم و تأثیرگذار در کشور سراغ نداشته باشید که دانشگاه در آن‌ها نقش کلیدی و محوری نداشته باشد و در خیلی از زمینه‌ها پیشتاز و در رویدادهای دیگر پابه‌پای سایر جریانات فعال قدم برداشته است.


عضو فراکسیون امید با اشاره به حوادث منتهی به 29 بهمن گفت: در دهه چهل و پنجاه نقش دانشگاه در این جریان بی‌بدیل بود که بعد از پیروزی انقلاب در صحنه‌های بزرگ و بسیار تأثیرگذار اعم از بازسازی بعد از پیروزی انقلاب، حضور در کنار نیروهای سازندگی در مناطق محروم دانشگاه نقش اساسی داشت و همچنین در 8 سال جنگ تحمیلی نقش محوری جوانان و دانشگاهیان در مدیریت دفاع مقدس حقیقتاً بی‌بدیل است.


وی افزود: مسئولیت اجتماعی و نقش‌آفرینی اجتماع فرهنگی بخشی از وظایف ذاتی دانشگاه تلقی می‌شود که این اصل پذیرفته‌شده و با نگاهی که انقلاب داشته است که حضرت امام(ره) در این‌ باره می‌فرمایند: دانشگاه محل آدم‌سازی است؛ این پیام کوتاه به این معنا است که ما نمی‌توانیم و نباید جوان را در دانشگاه به‌صورت یک‌بعدی تربیت کنیم.


عارف ادامه داد: نباید تمام دغدغه ما آموزش باشد و باید به‌اندازه‌ای باشد که وظیفه اصلی حفظ تا در کنار آن دانشجو بتواند در سازندگی، حل مشکلات و پیشرفت کشور نقش خود را ایفا کند.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قاعدتاً بخشی از وظایف ذاتی جز وظایف رسمی دانشجویان قرار نمی‌گیرد و این امر اصولاً به‌عنوان فوق‌برنامه است که در شکل فعالیت‌های دانشجویی خود را نشان می‌دهد.


وی افزود: در مقاطعی که تشکل‌های دانشجویی یک میدان بیشتری پیدا و باانگیزه بیشتری میدان‌داری کرده‌اند، نتایج ارزشمندی در صحنه‌ها می‌توان دید، اگر چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب را نگاه کنیم و یک تحلیل دقیق از حضور دانشجو و نقش‌آفرینی و نتایج این حضور داشته باشیم به این مسئله اذعان خواهیم داشت.


عارف گفت: هر کجا که دانشجو توانسته است نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد نتایج خوبی را گرفته‌ایم و به‌طور طبیعی یکی از بخش‌ها بخش فرهنگی است که دانشجو از این فضای کلاسیک دبیرستان به یک فضای خیلی متفاوت ورود پیدا می‌کند. فضایی که باید آماده باشد تا مسئولیت‌پذیری و پا به‌پای مسئولیت اصلی خود در بخش‌های دیگر مسئولیت‌پذیری خود را بالا ببرد، در این هنگام دانشگاه موفق شده است تا نیروی موردنیاز را برای آینده کشور بسازد.


وی با اشاره به این‌که کار مطبوعاتی و رسانه‌ای از مسئولیت‌های سنگین دانشجویان است گفت: این نوع فعالیت مشکلات خاصی دارد که برای تولید یک نشریه باید سلایق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت را مدنظر قرارداد و باید پذیرفت که کار مطبوعاتی و نشریات بسیار حساس و سنگین است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جهت‌گیری‌های نشریات دانشجویی گفت: باید جامعه دانشجویی با محوریت نشریات در اختیار دانشجو قرار بگیرد و برای خود رسالتی را در داخل دانشگاه قائل باشد. نشریات باید در ارتقا بخش‌های مختلف جامعه سهیم بوده و مسئولیت داشته باشد.


وی ادامه داد: نشریات دانشجویی در ارتقا فرهنگی و رشد اعتلای دانشجویان باید با تحلیل 4 دهه گذشته جایگاه فعلی خود را یافته و نقش آن را در مقاطع مختلف ببینند که چه خروجی‌ها قبلاً بود و چه نتایجی در این زمان دارد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: آماده‌سازی دانشجو برای پذیرش مسئولیت بعد از فارغ‌التحصیلی از وظایف دانشگاه است که باید دانشجو را به‌نوعی آماده کند که چه بخشی از مسئولیت متوجه جریانات و تشکل‌های دانشجویی و جنبش‌های دانشگاهی است.


وی افزود: بالا آوردن حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی که همیشه نیز به آن نیاز داشتیم می‌تواند از وظایف فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان باشد و هر وقت دانشجویان ما مسئولیت‌پذیر باشند که در آن راستا میزان موفقیت بالا رفته است و نتایج بهتری گرفته می‌شود.


عارف ادامه داد: بحث جدی توانمندسازی دانشجویان در زمینه‌های تخصصی که فعالیت دارند و باید توانمند باشند و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند به یک صندلی خالی در اداره بسنده نکنند. دانشجو باید بداند که نه‌تنها برای خود بلکه با شرایطی که کشور دارد که بیشتر دغدغه اشتغال است می‌تواند با ارتقا توانمندی و کارآمدی برای خود و چندین نفر شغل تولید کند.


وی تصریح کرد: انقلاب جمهوری اسلامی ایران مخالف‌ها و دشمنانی دارد که به همین خاطر نیز با دغدغه‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو است و که پرداختن به این چالش‌ها و اهم چالش‌های کشور و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن باید جز فعالیت دانشجویان باشد.


عارف ادامه داد: تحلیل ترجمه و نقد تصمیمات در اسناد بالادستی که در مراجع قانونی به تصویب می‌رسد و تصمیماتی که در سطوح مختلف اجرایی گرفته می‌شود باید توسط دانشجویان ارزیابی، نقد و راه‌کار ارائه شود.


وی در پایان سخنانش گفت: در موضوعاتی که دانشجو احساس می‌کند مشکل وجود دارد تحلیل ارائه داده و پیشنهاد بدهد که البته نباید بعد از ارائه پیشنهاد انتظار داشت تا بلافاصله عملی و یا تحمیل شود. در رویداد‌های کشور باید جریانات دانشجویی حساسیت داشته باشند و نسبت به اتفاقات عکس‌العمل نشان بدهند.


انتهای پیام/4108/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته