جدال نشریات دانشجویی با قیمت کاغذ وهزینههای سرسام آور چاپ
صادق علیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: نشریه دانشجویی سپیدار از ارگان رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران است که 145 شماره تابهحال از آن چاپشده است که این نشریه بهصورت هفتهنامه ارائه و همچنین در برخی مناسبتها نیز به شکل ویژهنامه منتشر میشود.
وی افزود: قیمت بسیار زیاد کاغذ و هزینههای سرسامآور چاپ مسئلهای است که نشریات دانشجویی، کتاب، روزنامه و یا مطبوعات کاغذی با آن در جدال هستند.
دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران اظهار کرد: فارغ از مشکلات مالی مربوطه، مشکلات کیفی نیز گریبان نشریات دانشجویی است.کمبود نویسنده قابلقبول برای نشریات دانشگاهی مسئلهای است که نشریات را با مشکل مواجه کرده است چراکه با عدم توجه به کیفیت مطالب هرروز شاهد افت و کاهش رغبت برای مطالعه نشریات دانشجویی خواهیم بود.
این دانشجویی فعال علت این مشکل را در پایین بودن قدرت نویسندگی و تحلیل دانشجو دانست و ادامه داد: وقتی در فضای دانشگاه، دانشجو یک محقق و تحلیلگر پرورش داده نشود باید انتظار این شرایط را نیز داشت که کیفیت نشریات دانشجویی قابلقبول نباشد و همچنین پایین بودن میزان مطالعات دانشجویان نیز در این امر دخیل است که بعضاً با میزان مطالعه کم، توان تحلیل مسائل و موضوعات موردنیاز برای فضای دانشگاه و جامعه را ندارند.
سردبیر نشریه سپیدار تصریح کرد: برای رفع این موضوع که بسیار قابلتوجه است، خانه نشریات میتواند با اتخاذ تصمیمهای مناسب برای ارتقای مهارتهای دانشجویان اقدام کند. شاید بتوان در میان این میزان از واحدهای درسی متنوع که دانشجوها همیشه از آنها مینالند، واحدهایی را در جهت ارتقا کیفیت تحلیل و نگارش دانشجو گنجاند.
علیاری در مورد اثرات نشریات دانشجویی در جامعه و دانشگاه گفت: بهترین وسیله برای تأثیر درهرفضا، نشریات و مجلات هستند و این نیز به شرطی میتواند پاسخگو باشد که سطح مطالعه در جامعه بیشتر بوده و علاقه مردم برای مطالعه مکتوب بالا باشد. شاید برخی افراد به این فکر باشند که باوجود فضای مجازی و بهرهمندی از شبکههای اجتماعی دیگر زمان و دوران نشریات گذشته است و این قابلانکار نیست که با افزایش نفوذ شبکههای اجتماعی مطالعه نشریات کاهشیافته اما دقیقاً برعکس این تفکر در حال وقوع است، در این میان شبکههای مجازی باعث شدهاند تا بخشی از هزینههای چاپ کم شده و نفوذ نشریه در جامعه بالا برود.
وی ادامه داد: نشریهای که یک روز زمان نیاز دارد تا در فضای دانشگاه توزیع شود و بعد از یک هفته هنوز مشخص نیست که به مخاطب رسیده است یا خیر؛ اکنون یک روزه دراختیار مخاطبان خود درسایر نقاط کشور قرار میگیرد.
علیاری در پایان افزود: نشریات دانشجویی بستری برای فهم عمیق مسائل و صدالبته دغدغههای حاکم در دو فضای جامعه و دانشگاه است، هرچند در این عصر با یک نشریه نمیتوان به مخاطب بالایی دست پیدا کرد اما عمدتاً افرادی که مخاطب فضای مکتوبات هستند، نفوذ کلام قوی در جامعههای بزرگتر را داشته و یا اینکه توانایی بالایی درکارهای بصری دارند.
انتهای پیام/4107/4108/
انتهای پیام/