دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی:

معاونت علمی ۸۴۴ میلیارد تومان از طرح‌های فناورانه حمایت کرده است

معاونت علمی ۸۴۴ میلیارد تومان از طرح‌های فناورانه حمایت کرده است
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که رویکرد این ستاد حمایت از طرح‌هایی است که برای نخستین‌بار در کشور اجرا می‌شوند و تاکنون با دقت، حدود ۸۴۴ میلیارد تومان طرح حمایت شده است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ مسعود همدانلو در نشست خبری معرفی ابزاری های نوین تامین مالی با محوریت اقتصاد دیجیتال، با تشریح محور‌های فعالیت ستاد، از توسعه فناوری، تحول سازمانی، آموزش مهارت‌های نوین و حمایت از صادرات به‌عنوان مأموریت‌های اصلی نام برد و تأکید کرد که این ستاد با هدف توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش تصدی‌گری دولت فعالیت می‌کند.

ستاد اقتصاد دیجیتال تمام تلاشش بر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان وارد عرصه رقابت شوند و باری از دوش کشور بردارند

همدانلو، در این نشست اظهار کرد: آنچه که در ستاد اقتصاد دیجیتال مطرح است، هدف من صرفاً ارائه معرفی از زمینه‌های کاری این ستاد است. ستاد اقتصاد دیجیتال که در ابتدا با عنوان ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت می‌کرد، از سال ۱۳۹۸ تاکنون فراز و فرود‌های متعددی داشته و عناوین مختلفی به خود گرفته است. سال گذشته نیز با ترکیب دو ستاد جدید، ستاد اتصال‌پذیری و ارتباطات به مجموعه افزوده شد و عنوان آن به ستاد اقتصاد دیجیتال، اتصال‌پذیری و ارتباطات تغییر کرد.

او با اشاره به گستره فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: از دیدگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود ۴۳ تا ۴۴ درصد این شرکت‌ها در حوزه آی‌تی و تلکام فعال هستند. این به معنای آن نیست که همه آنها الزاماً در حوزه ارتباطات باشند، زیرا فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی امروز در همه حوزه‌ها حضور دارد؛ چه در تجهیزات و ماشین‌آلات، چه در ستاد معدن، حمل‌ونقل و سایر ستادها. ستاد ما مجموعه‌ای از مأموریت‌های اصلی خود را دنبال می‌کند و در برخی حوزه‌ها نقش حمایتی برای سایر ستاد‌ها ایفا می‌کند تا کار‌ها پیش برود.

تمام حمایت‌های ما نوآورانه و برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و تمرکزمان روی توسعه فناوری، هوشمندسازی صنعت و صادرات محصولات است

همدانلو ادامه داد: آنچه که ما انجام می‌دهیم، در پنج محور دنبال می‌شود. محور نخست توسعه فناوری است و در این زمینه به بومی‌سازی تجهیزات و ماژول‌های موردنیاز کشور کمک می‌کنیم. مسیر ما بر این اساس است که دولت یا معاونت علمی بر پایه نیاز‌های احصا‌شده در اسناد مختلف، اقلام راهبردی را شناسایی و نیاز را اعلام می‌کند و شرکت‌های توانمند را حمایت می‌کند؛ یا اینکه نیاز از سوی شرکت‌ها مطرح می‌شود و ما بررسی می‌کنیم که آیا درخور حمایت است یا خیر.

او تأکید کرد: معاونت علمی به هیچ عنوان خود به‌طور مستقیم کاری را انجام نمی‌دهد؛ نقش آن حمایتگری است. معاونت تلاش می‌کند شرکت‌های بخش خصوصی کار را انجام دهند تا انتقال دانش، ارتقای دانش و پویایی اکوسیستم نوآوری محقق شود و شرکت‌ها بتوانند در رشد و تعالی کشور نقش‌آفرینی کنند.

دبیر ستاد افزود: همان‌طور که اشاره شد، محور توسعه فناوری را داریم و محور توسعه صنعت و هوشمندسازی صنعت را نیز دنبال می‌کنیم. در صنایع مختلف و برای کاربرد‌های متعدد، بعضی مواقع خودمان نیاز را احصا می‌کنیم و آن را برای صنعت تبیین می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که در چه موضوعی می‌توانند کار کنند و چگونه می‌توانیم کمکشان کنیم. طبیعی است که در برخی موارد استقبال صورت می‌گیرد و در برخی موارد جزو اولویت‌های صنعت نیست، اما ما تلاش می‌کنیم نیاز را معرفی کنیم و نشان دهیم این فناوری‌ها در کجا می‌تواند به صنعت کمک کند.

او درباره محور سوم توضیح داد: محور آموزش و توسعه مهارت نیز از حوزه‌های مهم فعالیت ماست. طرح «رایان» که مسابقات فینال آن چند هفته گذشته برگزار شد، یکی از فعالیت‌های شاخص ماست. ۳۰ هزار نفر از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت کردند و افتخار بزرگی برای کشور بود که نهایتاً شرکت‌کنندگان از ۲۵ کشور به فینال کیش‌اینواکس راه یافتند و نفر اول از ایران بود.

وی افزود: در این محور، فعالیت‌های دیگری نیز انجام شده است؛ از جمله آشنا کردن دانش‌آموزان و معلمان با مفاهیم هوش مصنوعی. چراکه امروز دانش‌آموزان بسیار سریع‌تر از ما با مفاهیم جدید آشنا می‌شوند و ممکن است ما عقب بمانیم. در طرح معلمین دانش اجتماعی، هدف‌گذاری ما آموزش ۶ هزار معلم بود تا مفاهیم هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن را فرا بگیرند و بتوانند در هدایت دانش‌آموزان نقش مؤثر داشته باشند.

بخش عمده حمایت‌ها بسته به سطح فناوری، کاربرد و نوآوری پروژه ارائه می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری پوشش داده شود و پروژه‌ها به مرحله اجرا برسند

همدانلو ادامه داد: برای ۶ هزار معلم کار و فناوری نیز دوره‌های آنلاین برگزار کردیم تا با این موضوعات آشنا شوند. همچنین برای برگزیدگان مسابقات دانش‌آموزی خوارزمی دوره‌هایی برگزار شد و برای آنها مطالعه موردی (Case) تعریف کردیم. تلاش کردیم مسائل روز صنعت را وارد مسابقات دانش‌آموزی کنیم تا از ابتدا با صنعت درگیر شوند.

او با اشاره به برگزاری مسابقات «کد بتل» افزود: اکنون نیز طرح یک میلیون دانش‌آموز را در حوزه یادگیری دیجیتال و آموزش ۱۰۰ هزار معلم با همکاری دانشگاه صنعتی شریف دنبال می‌کنیم. با همکاری یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور، مفاهیم، مدل‌های درسی و استاندارد‌های روز دنیا طراحی شده است و معلمان پس از گذراندن دوره‌ها و موفقیت در آزمون‌ها، از سوی دانشگاه صنعتی شریف گواهی‌نامه معتبر دریافت خواهند کرد.

همدانلو محور بعدی را تحول سازمانی و توسعه بازار کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را در مسائل روز بخش دولتی و عمومی دخیل کنیم. هرجا که دولت متولی انجام کاری است، شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد می‌کنیم تا آن کار را با ابزار‌های نوین، سرعت و دقت بیشتر انجام دهند. این رویکرد هم به کاهش تصدی‌گری دولت کمک می‌کند و هم نیاز دستگاه‌ها را به شیوه بهینه برطرف می‌کند.

او افزود: نمونه‌های مختلفی از این اقدامات وجود دارد؛ از جمله ارزش‌گذاری ملک با سازمان امور مالیاتی، معاملات خودرو، مدیریت بحران و همکاری با وزارت نیرو. در این اقدامات تلاش شده است از ابزار‌های نوین استفاده شود تا دستگاه‌ها وظایف خود را دقیق‌تر انجام دهند. رویکرد ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان ابتدا به‌عنوان پیمانکار وارد شوند و سپس در گام دوم به‌سمت مشارکت عمومی خصوصی حرکت کنیم. هدف نهایی ما این است که روزی این کار‌ها به‌طور کامل واگذار شود و دولت از تصدی‌گری خارج شود.

ستاد اقتصاد دیجیتال تلاش می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد عرصه بین‌المللی کند تا محصولاتشان قابلیت صادرات و رقابت با بازار جهانی را پیدا کند

همدانلو تأکید کرد: در حمایت‌ها، هدف ما انجام کار‌هایی است که برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود. برای کار‌های تکراری نه حمایت داریم و نه سرمایه‌گذاری. کاری که انجام می‌دهیم باید نوآوری داشته باشد و نخستین‌بار در یک صنعت اجرا شود.

او ادامه داد: تاکنون با دقت، حدود ۸۴۴ میلیارد تومان طرح را حمایت کرده‌ایم. بخشی از این حمایت‌ها بسته به سطح فناوری، کاربرد، نوآوری و ریسک پروژه در قالب گرنت و کمک بلاعوض ارائه می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری پوشش داده شود. بخش دیگر در قالب تسهیلات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد در پایان گفت: ستاد اقتصاد دیجیتال تلاش می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد عرصه رقابت کند، باری از دوش کشور بردارد و خدمات خود را حتی صادر کنند. محور آخر فعالیت‌های ما توسعه صادرات است و تلاش داریم شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را صادر کنند، بازارشان را توسعه دهند و مشتریان بیشتری به دست آورند. بدیهی است که صادرات و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی موجب ارتقا و رشد سریع‌تر فناوری در کشور می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا