مافیای انتشار بازی در حال قدرتگیری است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ امیررضا احسنی متولد 1381 و توسعهدهنده بازیهای رایانهای است که به صورت انفرادی کار میکند. در حال حاضر با عنوان «Blue moon» بازیهای خود را توسعه میدهد و با حمایت شرکت «North Wind» بازیها را تولید میکند. در ادامه مصاحبه این بازیساز جوان را با خبرنگار آنا میخوانید:
*چه بازیهایی را تاکنون تولید کردهاید؟
همانطور که بهعنوان یک مسئله طبیعی در میان تمامی بازیسازان مرسوم است، داشتن چند بازی ریلیز نشده از دوران گذشته که با هدف تمرین ساخته شدهاند، در مورد من هم صدق میکند. تاکنون پنج بازی ساختهام؛ ولی اولین بازی که بهصورت رسمی آن را منتشر کردم و برای چند جشنواره فرستادم، بازی «ماه و ماهی» بود.
ماه و ماهی از همان ابتدا نیز باهدف انتشار یا شرکت در مسابقه یا رقابت خاصی ساخته نشده بود ولی به دلیل استقبال از پیشنمایشهای منتشر شده در فضای اینترنت، بازی به جشنواره فعالان رسانه استان آذربایجان شرقی و هفتمین جشنواره بازیهای رایانهای ارسال و پس از دریافت نتایج نسبتاً خوب از جشنوارهها، در دو بازار «آریو» و «itch» برای سیستم عامل ویندوز منتشر شدند.
*آخرین بازیتان کدام است و چه موقع قصد انتشار آن را دارید؟
آخرین بازی که اقدام به ساخت آن کردم، بازی «دونامینولا» است که با الهام از سبک هنری بازی «بوتانیکولا» ساخته شد؛ پارت اول بازی که حدود 30 درصد از داستان باری را شامل میشود، به روزهای انتشار نهایی خود نزدیک میشود.
پس از بررسیهای انجام شده و تستهای رضایتبخش کاربران از پیشنمایشهای بازی دونامینولا و پازلهای آن، ساخت بازی بهصورت هدفدار شروع شد و با بیشتر شدن فراز و نشیبهای داستان و... قسمت اول آن بهزودی برای سیستم عامل اندروید منتشر خواهد شد.
* برنامهای برای آینده در نظر دارید؟
برای آینده برنامههای زیادی در پیش داریم، از توسعه و گسترش همکاری و تولید با استودیو «North wind» تا سایر پروژهها و پیادهسازی ایدهها و بازیهای جدید.
*از وضعیت مدیریت بازیهای رایانهای در کشور و حمایت از بازیسازان چه انتقادات و پیشنهاداتی دارید؟
وضعیت مدیریت فعلی صنعت گیمسازی ایران را میتوان 15 یا کمتر از 20 نشان داد؛ چراکه هیچکدام از وعدههای حمایتی و همگرا برای تیمهای بازیسازی تاکنون صورت نگرفته است. مافیاهای انتشار بازی و دستهای پشت پرده، روزبهروز در حال قدرتگیری و افزایش توان هستند.
*این مافیایی که از آن صحبت میکنید چیست و چگونه اهداف خود را پیش میبرد؟
یک مافیای ساده که در تلاش برای بهتر تبلیغ کردن و نمایان کردن بازیهای خود در بازار هستند و با تکنیکهای خاص خود، بهنوعی مانع دیده شدن یا دانلود برخی بازیهای دیگر میشوند. در حالت ساده مافیایی که «آواگیمز» و «کافه بازار» را کنترل میکند و خروجیهای مرتبط با آواگیمز را جزء اولویتهای بازار قرار میدهد.
وقتی یک شرکت تحت هر عنوان خاصی، بخشی از سهام یا کل سهام یک شرکت مثل کافه بازار، آواگیمز و یا سایر شرکتها را خریداری میکند و در پروسه مدیریتی این شرکتها که بهنوعی زیرمجموعه آن محسوب میشوند سهیم میشود، تا حدود بالایی از وابستگان، سایر همکاران و خروجیهای خودشان حمایت میکند و با استفاده از سهمی که طبق تقسیمبندی سهام دارد، مسیر عدالت را بهنوعی دور میزند و خروجی هدف را بیشتر از خروجی یک توسعهدهنده عالی به کاربران نشان میدهد.
*برای مقابله با تأثیر تحریمها چه اقداماتی انجام دادهاید و چه پیشنهادی در این زمینه برای مسئولان در راستای کاهش تأثیر تحریمها دارید؟
در مسیر عبور از تحریمها با پوشش شرکت نورث ویند در حال فعالیت هستیم؛ چراکه این شرکت با تواناییهای خاص مدیریتی خود، توانسته حسابهای کاربری «کیک استارتر» و سایر موارد نقل و انتقال پول را از بازارهای خارجی بدون مشکل خاصی تهیه و حل کند. پیشنهادی برای مسئولان در این مورد ندارم، چون آنها بهتر از ما به همهچیز آگاه هستند.
*بازار داخلی را بیشتر هدف قرار دادهاید یا بازار خارجی؟
به دلیل وجود برخی ضعفها و مشکلات بازار داخلی، این بار بازارهای خارجی و بازارهای اندرویدی خارجی هدف فروش نهایی بازی قرار گرفتهاند.
*این ضعفها چیست و چه راهحلهایی برای حل آن به نظرتان میرسد؟
اولین و بزرگترین ضعفی که مادر تمام ضعفهاست، تمرکز اکثر حمایتها و پشتیبانیها روی شهر تهران است که موجب عقب افتادن خروجیهای سایر مناطق میشود. در نتیجه بازار داخلی نیز توسط پایتخت بهنوعی تصرف میشود و سهم سایر شهرها تا حدود قابلتوجهی کاهش پیدا میکند. مهمترین راهحل، سرمایهگذاری روی گیمرها و استریمرهای ایرانی برای تبلیغ بازیهای داخلی و حمایتهای بازاریابی و تبلیغاتی بنیاد از سازندگان داخلی بهخصوص از سایر نقاط ایران است.
*قدرت رقابت بازیهای ایرانی را با بازیهای خارجی در چه اندازه میدانید؟
اگر بخواهیم بازیهای ایرانی و خارجی را در مقابل هم قرار دهیم، طبیعتاً بازیهای خارجی پیروز میدان خواهند شد؛ اما بازیهای خوبی هم پیدا میشوند که حتی از نمونههای خارجی خود موفقتر میشوند؛ اما به دلایلی از جمله تحریمها و محدودیتهای ایران، هرگز به جایگاه واقعی خود نمیرسند.
*در بازیهایتان چقدر به فرهنگ ایرانی توجه کردهاید؟
در بازی دونامینولا، به دلیل محدودیتهای محیط و داستانها، امکان اشاره به فرهنگ یا تمدن خاصی وجود نداشت؛ اما در بازی ماه و ماهی، اشعار معروف ایرانی در برخی مراحل سؤال میشد و در بکگراند منوی اولیه بازی نیز کلمات و نوشتههای اشعار ایرانی با خط نستعلیق در حال خودنمایی هستند.
انتهای پیام4060/4021/
انتهای پیام/