دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اماکن فرهنگی دانشگاه آزاد/1

نقش محوری مساجد و کتابخانه‌ها در مراکز آموزشی

وجود مسجد و کتابخانه در اماکن آموزشی و دانشگاه‌ها، امری ضروری برای رفع نیازهای تهذیبی و تحصیلی دانشگاهیان به شمار می‌رود.
کد خبر : 358389
place_89_1.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ـ محمدسجاد شهسواری، مساجد ساخته‌شده در مراکز آموزشی، نمادی از پیوند حوزه و دانشگاه‌اند و نیازهای تهذیبی و تحصیلی دانشجویان را رفع می‌کند و از طریق زمینه‌سازی برای فعالیت کانون‌ها و تشکل‌های صنفی یا سیاسی دانشجویی می‌توانند کارکرد اجتماعی و سیاسی ویژه‌ای داشته باشند.


ايجاد انسجام و همبستگی اجتماعی و تقويت روحيه تعاون، همكاری و مشاركت، منعکس شدن نقطه‌‏نظرات و پيشنهادهای دانشجویان به مدیران دانشگاه و تأثيرگذاری بر روند تصميم‌‏گيری و مديريت دانشگاه‌ها از كاركردهای مهم اجتماعی مساجد و فضاهای دينی در دانشگاه‌ها است.


کتابخانه نیز علاوه بر اینکه یک محیط آموزشی است اما می‌توان از آن به‌عنوان یک محیط فرهنگی نیز نام برد. متأسفانه نهادهای آموزشی و دانشگاه‌های کشور از فضاهای مطلوب کتابخانه‌ای برخوردار نیستند. یکی از مهمترین عوامل پویایی در محیط‌های آموزشی، کتابخانه‌های دانشگاه‌ها است و هراندازه کتابخانه‌های دانشگاهی در تحقق اهدافشان از جمله تحقیق وپژوهش پربارتر باشد، دانشگاه‌ها موفق‌تر هستند.


یک کتابخانه دانشگاهی صرفاً به معنای تعدد کتب نیست، بلکه اهداف کتابخانه‌های دانشگاهی، افزایش انگیزه میزان مطالعه در میان دانشجویان است. بر این اساس تقویت کتابخانه در دانشگاه‌ها از لحاظ کتب نوشتاری و با سیستم الکترونیکی، کمک شایانی در جهت رسیدن به هدف دارد و نیازمند دقت و توجه مسئولان به منظور رفع مشکلات دانشگاه‌ها می‌شود.


دانشگاه آزاد اسلامی در تمام واحدهای دانشگاهی در کنار فضاهای آموزشی و پژوهشی، از مساجد و کتابخانه‌هایی برخوردار است که برخی از آنها در معماری بی‌نظیر است، 


در بخش معرفی اماکن مذهبی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، به معرفی مساجد و کتابخانه‌های احداث شده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هر استان می‌پردازیم و در بخش نخست مساجد و کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی استان خوزستان معرفی می‌شود.


دانشگاه آزاد واحد اهواز


مسجد پیامبر اعظم(ص) در واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، در سال 1385 ساخته شده است. این مسجد توسط حوزه عمرانی واحد اهواز طراحی شده است. مساحت مسجد پیامبر اعظم(ص) یک هزار متر مربع است که در دو طبقه بنا گردیده است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و سه در ورودی است.


مقبره‌الشهدای این واحد در نزدیکی مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع شده است که با سنگ و کاشی‌های فیروزه‌ای مزین گردیده است.


کتابخانه واحد اهواز همزمان با شروع به کار دانشگاه در سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر این کتابخانه دارای 38 هزار و 722 جلد کتاب فارسی و لاتین است که شامل همه منابع چاپی و غیرچاپی در زمینه‌های علوم بشری است.


دانشگاه آزاد واحد ایذه


یکی دیگر از مساجد دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد جوادالائمه(ع) است که در واحد ایذه احداث شده است. این مسجد در سال 1388 و با معماری مهندس زرندی بنا گردیده است. مسجد جوادالائمه(ع) با مساحت یک هزار و 860 متر مربع، دارای دوطبقه است.


این مسجد دارای یک گنبد و دو گلدسته می‌باشدو تعداد ورودی‌های آن نیز دو باب است.


دانشگاه آزاد واحد آبادان


مسجد امام حسین(ع) توسط مهندس زرندی طراحی شده  و در سال 1390 در واحد آبادان احداث گردید. مساحت مسجد یک هزار و 862 متر مربع است که در دو طبقه بنا گردیده است.



این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و پنج در ورودی است. همچنین در این مسجد علاوه بر نماز جماعت، مراسم ادعیه، مولودی، سوگواری، اعتکاف و همایش‌های علمی برگزار می‌شود.


دانشگاه آزاد واحد بهبهان


مسجد امام جعفر صادق(ع) در سال 1387 در دو طبقه بنا شده است و بانی این مسجد معصومه بهبانی است.


مساحت مسجد امام جعفر صادق(ع) یک هزار و 980 متر مربع است و این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و دو در ورودی است.



 کتابخانه این دانشگاه 53 هزار و 380 جلد کتاب با عناوین لاتین و فارسی دارد و سال گذشته در راستای احترام به مقام اساتید و بخشنامه سازمان مرکزی، کتابخانه مرکزی واحد بهبهان در سالگرد درگذشت استاد خسرو پهلوانی به نام این استاد فقید تغییر پیدا کرد.


دانشگاه آزاد واحد دزفول


مسجد موعود واقع در واحد دزفول، در سال 1382 احداث گردید. این مسجد از شساخته‌های مهندس عصاره است. مسجد موعود با مساحت یک هزار و 200 متر مربع، در دو طبقه ساخته شده است. این مسجد دارای یک گنبد و فاقد گلدسته است.


نمای داخلی و بیرونی مسجد و گنبد آن آجری است. کاشی‌های زیبا که در سطوح مختلف ماهرانه کار شده‌اند، همچنین پلکان‌های اطراف بنابر اصالت معماری مسجد افزوده‌اند. در حیاط مسجد، بنای یادمان شهدا با زیربنای 40 متر مربع، مزار پنج شهید است که در سال 1391 به بهره‌برداری رسیده است.


دانشگاه آزاد واحد شوشتر


مسجد باقرالعلوم(ع) واحد شوشتر، در سال 1389 احداث شد. این مسجد از ساخته‌های شرکت فنی مهندسی فن‌آوران ابنیه جنوب به مساحت می‌آید. مسجد باقرالعلوم با مساحت یک هزار و 585 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است و دارای یک گنبد، دو گلدسته و دو در ورودی است.


نمای خارجی مسجد از کاشی‌های اسلیمی و فیروزه‌ای و آجرنمای سه سانتی  تشکیل شده و دیواره‌های داخلی مسجد با کاشی کاری‌های سنتی و کتیبه‌های قرآنی مزین شده است.


فضای پیرامونی مسجد دارای بنای یادبود و مزار سه شهید گمنام است. همچنین حوض و آب‌نمایی در نزدیکی مسجد قرار دارد که بر زیبایی فضای پیرامونی مسجد افزوده است.



کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در اسفند ۱۳۶۹ همزمان با تأسیس واحد در فضایی به مساحت ۴۶ متر مربع و با یک هزار 200 جلد کتاب و یک نفر پرسنل، فعالیت خود را آغاز کرد. با پیشرفت کمی و کیفی دانشگاه، کتابخانه نیز بیش از پیش توسعه یافت، به‌طوری که در سال ۱۳۸۵ با افتتاح دانشکده‌های فنی و مهندسی و کشاورزی و علوم آب، کتابخانه‌های این دانشکده‌ها هم زمان شروع به فعالیت کرد.


خرید نرم‌افزار جامع و تحت وب سیمرغ برای کتابخانه‌های واحد از دیگر فعالیت‌هایی بود که جهت ارتقا کیفی کتابخانه‌ها انجام شد. در سال ۱۳۹۱ کتابخانه دانشکده علوم انسانی با بیش از 25 هزار جلد کتاب راه‌اندازی شد و در حال حاضر کتابخانه‌های واحد با بیش از ۱۳۱ هزار و 500 جلد کتاب فارسی و لاتین و ۴۰۰ عنوان نشریه داخلی و خارجی و با برخورداری از فضایی بالغ بر ۲ هزار و 450 مترمربع، خدمات گسترده‌ای را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌کند.


دانشگاه آزاد واحد ماهشهر


مسجد موسی بن جعفر(ص) واحد ماهشهر خوزستان، توسط معاونت عمرانی سازمان مرکزی دانشگاه طراحی و در سال 1388 ساخته شد. مساحت این مسجد دو طبقه،  دو هزار و 500 متر مربع است که شامل شبستان، گنبدی تمام استیل، دو گلدسته و سه باب در ورودی است.


پلان مسجد دایره‌ای و نمای آن تمام آجر است. گنبد مسجد پیازی با روکش فلزی و به رنگ طلایی است. در دو سوی گنبد، گلدسته‌های کاشی‌کاری شده،  به صورت قرینه قرار گرفته‌اند.


شاخصه این مسجد، رواق‌های آن است. این رواق‌ها با ایوان ورودی کاشی‌کاری شده، محوطه‌ای همچون حیاط ورودی را برای مسجد فراهم می‌آورد. در فضای پیرامونی مسجد، آب‌نمایی با فواره‌ای مرمرین به چشم می‌خورد. این آب‌نما بر روی محور اصلی قرینگی مسجد که همان محور ایوان ورودی و گنبدخانه نیز هست، قرار دارد.


کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در سال 1371 تأسیس شد و مساحت آن 4هزار و 113 متر مربع است که شامل سه بخش مخزن، نشریات و مرجع و دو سالن مطالعه خواهران و برادران است. در حال حاضر 3 هزار و 503 کتب فارسی مرجع و یک هزار و 172 کتب لاتین مرجع وجود دارد.


انسجام اجتماعی و تقویت روحیه تعاون از کارکردهای اجتماعی مساجد محسوب می‌شود


لزوم تقویت کتابخانه‌ها برای ایجاد انگیزه مطالعه در میان قشر دانشجو


انتهای پیام/4113/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته