سنجش و ارزیابی در آموزش عالی ما حرفهای نیست
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مقصود فراستخواه در نشست تخصصی نظام سنجش، ارزشیابی و تضمین محوریت آموزش عالی و بررسی مسائل یکپارچگی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری اظهار کرد: یک شخص چهار ساعت یک شی را اره میکرد یک نفر به او گفت زمان کمی از این چهار ساعت را برای تیز کردن ارّه بگذار. ما 40 سال است که میخواهیم یکپارچگی را در آموزش عالی و نظام سنجش ایجاد کنیم اما ارّه ما تیز نیست.
وی با پرسش این سؤال که چرا ما نمیتوانیم نهاد متولی برای این امر داشته باشیم، بیان کرد: علت این امر این است که ساختار نهادی ما ایراد دارد. تیز کردن ارّه در اصل، اصلاحات نهادی است و منظور از نهاد، دولت و سیاستگذاری است و تا زمانی که این نهادها اصلاح نشود، نمیتوانیم یکپارچگی و ثبات را ایجاد کنیم.
هیئتعلمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تصریح کرد: سنجش و ارزیابی در آموزش عالی ما حرفهای نیست بلکه سیاسی است. به این معنا که سیاسیون در آموزش عالی ما غلبه دارند، درحالیکه سیاستگذاری باید به افراد حرفهای این حوزه محول شود. نمایندگان این عرصه ذینفعان واقعی نیستند و از بالا بهوجود آمدهاند.
وی تأکید کرد: ما در آموزش عالی بینالمللی نبودهایم و در جوامع بینالمللی نهتنها عضو فعال بلکه حتی عضو ساده نیز نیستیم و با آنها همکاری نداریم. در ایران استقلال نهاد تخصص بهرسمیت شناخته نمیشود. بهطورمثال دانشگاهها و مدارس ما استقلال لازم را ندارند و ما مرتب افعال سیاسی را زیاد میکنیم و بورکراسی دولت را بزرگ میکنیم. حتی برای یکپارچهسازی سنجش نیز بورکرراسی دولت را زیاد میکنیم.
فراستخواه با بیان اینکه باید برای یکپارچگی اراده سیاسی وجود داشته باشد، اظهار کرد: برای ایجاد پایداری بهجایاینکه افعال دولتی را زیاد کنیم باید نگاهمان به اصلاحات نهادی باشد. بهطورمثال با نوشتن هر برنامه توسعه، فعالیتهای دولت بیشتر میشود بدون اینکه اصلاحی صورت پذیرد.
انتهای پیام/4107/4084/
انتهای پیام/