مجموعه سیاستگذاری کشور باید وظیفه تکلیفی به آموزش عالی بدهد
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا منصور غلامی در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که صبح امروز در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد ضمن تبریک ایام پربرکت دهه فجر و گرامیداشت یاد شهدا گفت: سیاستگذاری و حکمرانی، یک مسئله تخصصی است و هر کدام از این مباحث بدون حضور نخبگان معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا نخواهد کرد.
وی ادامه داد: ما جایگاهها و ظرفیتهای مشخصی در دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی داریم اما باید بررسی شود تا چه اندازهای از این ظرفیتها استفاده شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وضعیت فعلی دانشگاهها احساس میکنند در تصمیمگیری، برنامهریزی و سیاستگذاریها سهم جدی، منظم و سازماندهی شده ندارند. همان طور که میدانید دانشگاهها وظیفه تربیت نیروی انسانی خود را به خوبی انجام دادهاند.
وی اظهار کرد: ما در تمامی بخشهای کارشناسی از ظرفیت این نیروهای تربیت شده استفاده میکنیم. دانشگاهیان ما در بخشهای مختلف سیاستگذاری و حکمرانی مشارکت جدی نداشتهاند، وظیفه اصلی این افراد انتشارِ یافتههای علمی خود بوده که به خوبی صورت گرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: جایگاه مناسبی برای آینده حوزه آموزش عالی در نظر نگرفتهایم. خروج از این چالش و جایگاه، نیازمند حرکتی جدی است. مجموعه کلان برنامهریزی و سیاستگذاری کشور باید به بخش آموزش عالی وظیفه تکلیفی ارائه دهد.
غلامی با اشاره به نقش نخبگان در پیشبرد کشور افزود: در جهان در حال توسعه، مبنای حرکت، استفاده از نخبگان بوده و به فلسفه و اعتقاد جامعه و جریان توسعه بستگیدارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاهها، نیروها را بر اساس دانش خاص ارائه میدهند. ما هر سال داوطلبانی داریم که وارد دانشگاه می شوند، درس میخوانند و فارغالتحصیل میشوند و پس از فارغالتحصیلی وظیفهای ندارند. برای سفارش تحقیق در سطح کلان، برنامهریزی، مسیر و جایگاه جدی نداشتهایم.
وی خاطرنشان کرد: عدم گسترش آموزش عالی یکی از آسیبها بوده که برنامهریزیهای لازم برای آن صورت گرفته است، به هم پیوستن مراکز کوچک و اعطای ماموریت به آنها از جمله اقداماتی است که منجر میشود دانشگاهها نسبت به وضعیت فعلی خود ارتقا یابند.
غلامی در پایان اذعان کرد: مراکز پژوهشی ما به سمت مراکز آموزشی در حال حرکت بودند که ما باید به آنها نقش دهیم و عملکرد بخواهیم، تربیت نیرویانسانی باید نیازمحور و برآمده از سیاستهای کلان و برنامهریزی شده باشد که هنوز خبری از این سمت نداریم در حالی که فارغالتحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند.
انتهای پیام/4107/4084/
انتهای پیام/