دولت با هر شیوهای سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت آموزش عمومی دارد
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با صدور نامهای به ریاست مجلس و اعضای کمیسیون آموزش، با انتقاد از بودجه آموزش و پرورش در سال 99 تأکید کرد: طی سالهای اخیر شاهد آن هستیم که دولت با هر شیوه و طریقی که است سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت آموزش عمومی دارد.
متن این نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
ریاست و اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
بحث و جنجال بر سر لایحه بودجه ۹۹ آنقدر بالا گرفته و سرو صدا داشته که بیشک نمایندگان محترم تاکنون متوجه خسارات جبران ناپذیر حاصل از تصویب این لایحه، آن هم در شرایط موسوم به جنگ اقتصادی شدهاند.
اگرچه فرصت کنکاش بیشتر کلیات آن گذشته، ولی امید است در بررسی جزئیات آن مسیرهای غلطی که برای تدوین بودجه سال آینده انتخاب شده است، همچون افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی، غیر واقعی پنداشتن میزان فروش نفت، معافیت سلبریتیها و مناطق آزاد از مالیات و.... مورد توجه قرار گرفته و پیش از آن که دیر شود, اصلاح شود.
حال بر آن شدیم با نگاهی دقیقتر به بررسی بودجه وزارت آموزش و پرورش بپردازیم. مبین است صحبت از استحضار شما کارگزاران به مسئله مهم تعلیم و تربیت و نقش بیبدیل آن در پیریزی زیرساختهای کشور، کهنه شده است، اما گویی گذر زمان بر مسئولان امر در این کشور نتیجه عکس داده و ایشان را روزبهروز با این مهم بیگانهتر کرده است.
چرا که تحلیل بودجه ۹۹ آموزش و پرورش حاکی از اخبار نگران کنندهتری دارد که لازم است نگاهها به برخی از اشکالات وارده به بودجه اختصاصی آموزش و پرورش معطوف شود. روزگاری است اصرار دولت بر نگاه هزینهای به آموزش و پرورش نیز تأکید چند باره ایشان نسبت به توسعه خرید خدمات آموزشی، نگرانی دلسوزان این عرصه را دو چندان کرده است.
پس از رد پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۸، مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی سالیانه تعداد دانشآموزان تحت نظر خرید خدمت توسط نمایندگان محترم مجلس، طرح مجدد آن در لایحه بودجه امسال و اهتمام جدی بر گسترش هر چه بیشتر آن با توجه به افزایش ۱۰۷ درصدی بودجه مربوط به این طرح ما را بر آن گمان برد که گویی دولت کمر همت برا فلج کردن پایههای آموزش و پرورش بسته است.
از دیگر نکات حائز اهمیت این موضوع تفاوت فاحش سرانه دانش آموزشی بین دو دسته مدارس عادی و مدارس خرید خدمت است. سوال اینجاست با چه استدلالی سرانه دانش آموزی مدارس عادی در مقطع ابتدایی بیش از ۳ برابر و در مقاطع بالاتر تا ۷ برابر دانش آموز خرید خدمتی هم رسیده است؟؟
حال آن که اصل طرح با نص صریح قانون اساسی(اصل ۳۰ ام) و نیز چهارمین راهبرد کلان مندرج در سند تحول«توسعه و نهادينه کردن عدالت آموزشی و تربيتي در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصتهای تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی» در تضاد آشکار است. اما طی سالهای اخیر شاهد آن هستیم که دولت با هر شیوه و طریقی که است سعی در شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت آموزش عمومی دارد.
نکته دوم سهم بيش از دو برابري هر دانشآموز دوره دوم متوسطه نظري، نسبت به سهم هر دانشآموز دوره ابتدايي است كه این نیز یکی دیگر از شاهدان ادعای بیتوجهی دولت به سند تحول بنیادین در فرایند بودجهریزی است. درراهكار 2/12 سند تحول بنيادين بر «فراهم آوردن تسهیلات و امتيازات مناسب براي جذب و نگهداشت نيروهاي كارآمد در دوره ابتدايي و تقويت نگاه تخصصي زيربنايي به اين دوره تحصيلي» تأکید شده است.
ابهام در میزان درآمد واقعی دولت از محل شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی است. اگرچه طبق ماده ۲۰ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۳۹۵، دولت اجازه برداشت ۴% از محل مذکور را دارد اما بررسی لایحه بودجه 99 نشان میدهد میزان دریافتی از این منبع تنها حدود 1% آن را شامل میشود.
دولت درآمد اختصاصی از دانشگاه فرهنگیان را در لایحه بودجه ۹۹ تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داده، حال آن که درآمد ناشی از همین محل در قانون بودجه ۹۸ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است. عقل سلیم حکم میکند منابع حاصل از این میزان افزایش درآمد از دانشگاه فرهنگیان در بودجه صریحاً بیان شود. چراکه تاکنون این دانشگاه به جز کسر از حقوق ماهیانه دانشجویان، منبع اعتبار قابل توجه دیگری نداشته که همین نیز از منظر ما محل اشکال است.
کاهش چشمگیر و زیان بار بودجه مربوط به كيفيت بخشي به فعاليتهاي آموزشي و پرورشي و توسعه عدالت آموزشی به میزان۴۵/۳۶ درصد بوده و لازم به توضیح است در شرایط فعلی بودجه سنوات گذشته در این حوزه بسیار ناچیز بوده و با تقلیل بیش از یک سومی آن به نظر میرسد که دولت بنای به تعطیلی این قسمت در نظام آموزشی دارد.
کاهش معنادار بودجه برنامه پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي دانش آموزان به میزان ۷۶ درصد که این به معنای نگاه کاملا سطحی دولتمردان به بخشهای مختلف این وزارتخانه است که اگر نبود دیوار کاهش بودجه آسیبهای اجتماعی را تا این میزان کوتاه نمیدیدند، خصوصاً در شرایطی که خبرهای ناخوشایند کم شدن سن بسیاری از آسیبها و فسادهای اجتماعی، توجه و پشتیبانی بیش از پیش از نظام تعلیم و تربیت میرود، خبر فوق بیتوجهی به این حوزه را نشان میدهد.
در آخر، موارد دیگری از جمله لحاظ نشدن بودجه مورد نیاز جهت تأمین پاداش بازنشستگان, استخدام حق التدریسیها، آموزش استخداميهاي ماده (28) مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگيان، همه و همه لایهای از غبار بر وضعیت سال آینده آموزش و پرورش نشانده است.
امید داریم نمایندگان محترم مجلس به رسالت اصلی خویش عمل کرده و به جای حمایت چشم بسته، حقوق منطقی و قانونی موکلان خود را لحاظ کرده و با ورود عالمانه به موضوع، از آسیب رساندن بیش از پیش به نظام تعلیم و تربیت کشور جلوگیری کنند.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/