دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1398 - 09:52
عظیمی در گفتگو با آنا:

گسترش خصوصی‌سازی مدارس مصداق بی‌عدالتی در آموزش و پرورش است

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: گسترش خصوصی‌سازی مدارس یکی از مصادیق بی‌عدالتی در آموزش و پرورش است.
کد خبر : 363533
77.jpg

عادله عظیمی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه مدت‌هاست بحث بر سر عدالت آموزشی توسط اقشار مختلف جامعه از جمله مسئولان تکرار می‌شود، اظهار کرد: این مهم هنوز از زبان و کلام فراتر نرفته و شاید برخی از مسئولان نخواهند که این موضوع از این مرحله عبور کرده و به مقام عمل برسد.


وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق بی‌عدالتی در آموزش، گسترش روز‌به‌روز مدارس خصوصی است یعنی کسانی که در رفاه کامل و آسایش اقتصادی به سر می‌برند از امکانات آموزشی بهتر و با کیفیت‌تری برخوردار هستند.


عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: برخی از دولتمردان، مدعی خصوصی‌سازی هستند و تمایل به افزایش تعداد مدارس غیردولتی دارند؛ بخشی از بودجه آموزش و پرورش به‌جای بخش غیردولتی، صرف بخش دولتی می‌شود تا مدارس دولتی از امکانات بیشتری برخوردار شوند اما سؤال اینجاست چگونه با وجود این تعداد مدارس غیردولتی، وضعیت مدارس دولتی به‌خصوص مدارسی که مناطق کم برخوردار است، تغییری نمی‌کند و این بودجه مذکور کجا به مصرف می‌رسد؟!


عظیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نه تنها تسهیلات مضاعف به مدارس دولتی تعلق نمی‌گیرد بلکه گاهی بودجه مدارس غیردولتی بیشتر است. با این وجود، مدارس غیردولتی روزبه‌روز مرفه‌تر و مجهزتر می‌شوند و این فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی افزایش می‌یابد. مسئولان با خصوصی‌سازی کردن نیروی انسانی در آموزش و پرورش (طرح خرید خدمات آموزشی) یا همان معلم فروشی، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار را حتی از داشتن یک معلم و مربی به معنای واقعی کلمه محروم می‌کنند .


وی ادامه داد: عدالت آموزشی گویای آن است که دانش آموزان همه مدارس در سراسر کشور باید از امکانات لازم و کافی برای یادگیری خود، متناسب با شرایط اقلیمی، جنسیت، سن و همچنین از معلمانی اصیل و دارای هویت معلمی برخوردار باشند و در شرایط مطلوبی تحصیل کنند.


مسئول بسیج دانشجویی حوزه خواهران دانشگاه فرهنگیان استان تهران خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی مدارس آموزش و پرورش با روند مذکور برخلاف و مانع تحقق عدالت آموزشی است. اگر دولت، خواهان محرومیت‌زدایی و کم شدن فاصله طبقاتی است باید پرسید که آیا می‌توان با افزایش مدارس غیردولتی و برخورداری آن‌ها از تسهیلات بیشتر وضع مدارس و دانش‌آموزان مناطق مستضعف‌نشین را بهبود بخشید؟


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته