دشمنان اسلام موجودیت خود را با وجود انقلاب اسلامی در خطر میبینند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مركز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام امینالله دادگر در دومین روز نشست مدیران گروهها و بخشهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور گفت: مهمترین انتظار از مدیران گروههای آموزشی این است که اهمیت و جایگاه دانشگاه را جدی گرفته و تردید نکنند که این دانشگاه، قوه متفکر و مرکز ثقل اصلی آموزشوپرورش است.
وی با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و نزدیک بودن سالروز پیروزی انقلاب و نیز 100 سالگی تربیتمعلم اظهار کرد: مهمترین انتظار از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فرهنگیان این است که اهمیت و جایگاه دانشگاه را جدی گرفته و تردید نکنند که این دانشگاه، قوه متفکر و مرکز ثقل اصلی آموزشوپرورش است و تحقق عینی تأثیرگذار این مهم، بدون باور، وقتگذاری، همت و عزم جدی و جهادی امکانپذیر نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: دشمنان اسلام و انقلاب، موجودیت خود را باوجود انقلاب اسلامی و پیشرفتهای آن همواره درخطر میبینند و اعتقاددارند این انقلاب شاخصهای ابرقدرتی را از آنها گرفته است چراکه موقعیت ایران در قبل از انقلاب اسلامی در منطقه در طول راهبرد آمریکا تعریف و تحلیل میشد ولی امروز به برکت شهدا و مجاهدت و مقاومت ملت ایران و رهبری حکیمانه و هوشمندانه امامهای انقلاب اسلامی، موقعیت ایران امروز در منطقه در عرض راهبرد آمریکاست و خود دشمنان اذعان کردهاند و این یک واقعیت است؛ لذا طراحی و سیاست مشترک دشمنان و منافقین در آبان ماه سال جاری این بود که با تشدید تحریمها و تورم و گرانی، بیکاری ناشی از سقوط قیمت نفت، ایجاد ناآرامیهای اجتماعی، دامن زدن به مسائل بازنشستگان، ایجاد فضای بیاعتمادی و تنش بین مردم و مسئولان، فرسایشی کردن توان امنیتی و نظامی کشور، افزایش نارضایتیها در کشور و حتی هزینه کرد دو میلیارد دلاری عربستان سعودی علیه نظام اسلامی و ایجاد اختلال در کشور و بهگونهای اقدام و القا کنند که سال آخر این انقلاب است و امنیت کشور را به خطر بیندازند و بگویند این نظام را خود مردم اسقاط و منهدم میکنند.
دادگر بیان کرد: حتی در ادامه این نگاه در کشور، بخشی از افرادی که در رکاب دولت و بر سر سفره دولت هستند بهجای کمک به رئیسجمهور، دنبال فرار از مشکلات دولتاند و یا حتی بعضاً شعار عبور از دولت را سر میدهند و برخی از مخالفان دولت و یا بعضی از دلسوزان کشور هم ایده ناکارآمدی دولت و ایجاد ستاد مستقلی برای اداره کشور را در تابستان امسال مطرح کردند ولی رهبر معظم انقلاب اسلامی با حمایت قاطع از رأی مردم و تأکید بر اینکه این دولت هم میتواند و هم باید مشکلات مردم را حل کند، ایجاد هرگونه مجموعه موازی با دولت را به مصلحت ندانسته و به نخبگان و صاحبنظران جهت کمک به دولت توصیه کردند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه وزارت دفاع آمریکا دو هزار شرکت را شناسایی و آنها را بهعلت همکاری در اقتصاد کشور تحریم کرده است، گفت: تأکید و جمعبندی رئیسجمهور محترم ملت ایران در یکی از جلسات دو ماه پیش شورایعالی انقلاب فرهنگی این بوده که با توجه به تلاش دشمنان اسلام و انقلاب، ملت و مسئولان ما دو راه بیشتر ندارند: یا تسلیم و یا مقاومت و سپس ایشان بیان داشته که: «جمهوری اسلامی و ملت و مسئولان ایران اسلامی هرگز تسلیم نمیشوند و تنها راه همه ما فقط «مقاومت» است».
وی گفت: نقش استادان اندیشمند و فکور دانشگاهها این است که باید کمک کرد تا دولت در کوتاهترین فرصت بتواند مشکلات مردم را حل کند و ملت مقاوم و سرافراز ایران اسلامی از این مشکلات و بحرانهایی که دشمنان در طول تاریخ انقلاب ایجاد کردهاند نیز بهسلامت عبور کند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: کشورمان، آرمانها و نقشه راه خود و مدل انتخابی امیدآفرین برای محرومان و مستضعفان عالم را پی خواهد گرفت و عزت خود را در پرتو آن آرمانها دانسته و همواره در این مسیر در تلاش است تا در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی با پیشرفت علمی و موفقیت در تولید علم و خودکفایی بتواند موانع و بحرانها و دستاندازهایی را که برایش ایجاد میکنند باقوت پشت سر گذارد چراکه استعداد بالقوه ایرانی در پرتو اسلام این بشارت را به ما داده است.
وی گفت: باوجود همه تحریمها و بحرانها و فراز و نشیبهایی که دشمنان اسلام در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ملت ایران ایجاد کردهاند نباید دستاوردهای انقلاب اسلامی مورد کمتوجهی و یا بیمهری قرار گیرد. چراکه ایران قبل از انقلاب ازنظر سن امید به زندگی از رتبه ۱۴۲ جهانی به رتبه ۶۳ در بین کشورهای دنیا صعود کرده است. یا رشد ۱۰ برابری پزشکان متخصص و عمومی و دندانپزشک در مقابل رشد دو و نیم برابری جمعیت ایران قابل افتخار است. نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی ایران دانشآموز را به قهرمانی المپیادهای جهانی و فرماندهی جبهه رسانده است.
دادگر گفت: مگر میشود فراموش کرد که ایران قبل از انقلاب هیچ رتبه المپیادی و علمی در جهان نداشت ولی اینک همیشه مدالآور و از رتبههای برتر دنیاست و یا در جزو ۱۰ یا ۱۵ کشور اول جهان است. انقلاب اسلامی زبان فارسی را جهانی کرد و رهبر معظم انقلاب پرچمدار خیزش ادبی ایران در دوره معاصر است.
وی اشاره کرد: مگر میشود قراردادهای ننگین واگذاری بخشهایی از این سرزمین توسط رضاخان به بیگانگان و یا حتی واگذاری سرزمین ایران به ارتشهای متجاوز بدون یک دقیقه مقاومت و یا زمان محمدرضای پهلوی حضور و وضعیت حقوق مستشاران آمریکایی نسبت به حقوق نظامیان کل ایران و حکومت آنها بر همه مقدرات کشور را فراموش کرد؟ بعد از انقلاب و به برکت خودباوری و استقامت ملت ایران، یک وجب از خاک این کشور به بیگانگان واگذار نشد.
دادگر اضافه کرد: باید به نعمت انقلاب توجه داشت که امروز به برکت دستاوردهای انقلاب اسلامی، کشور و ملت ایران به این موقعیت رسیده است و اگر دستاوردهای انقلاب را نادیده بگیریم بیانصافی است. باید همه ما قدر این امنیت و آرامش را بدانیم. ما مدیون ایثار و جانفشانی شهدا هستیم و مردمسالاری و راهبرد دفاعی و رویشهای علمی و فرهنگی و مذهبی ما در زمینههای نگاه جهادی و اعتکاف و اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و فرهنگ نماز و رشد فرهنگ عاشورای حسینی و شکوه لیالی قدر ما همه مرهون انقلاب اسلامی و مجاهدتهای ملت سرافراز ایران است و البته قلهها را نباید فراموش کرد و مجاهدانه و باهمت مضاعف باید تلاش کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در عرصه تعلیم و تربیت، جریان تربیت سکولار و تربیت لیبرال در دهههای اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی شدت گرفته و در توافقی استراتژیک و نانوشته دستبهدست هم دادهاند و کوشیدهاند و میکوشند بر اساس مبانی فلسفیشان از حضور دین و نمادهای دینی و مذهبی در تعلیم و تربیت جلوگیری نمایند و حتی مناسک دینی آنها را بهطور کامل حذف کنند.
عضو شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادامه داد: ازلحاظ جریان طبیعی، تعلیم و آموزش بر تزکیه مقدم است ولی ازلحاظ شرافت و اهمیت تزکیه بر تعلیم مقدم است و خداوند در سه سوره قرآن کریم به اهمیت مسئله تعلیم و تزکیه اشاره کرده است، اما چون تعلیم بدون تزکیه ارزشی ندارد، تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده و فقط در یکجا تعلیم را بر تزکیه مقدم داشته که آنجا هم خداوند دعای حضرت ابراهیم علیهالسلام را نقل مینماید. از سوی دیگر نیز خوب میدانیم که تعلیم و تربیت از شئون پروردگار و پیامبران عظیمالشأن است. لذا استادان و معلمان قدر این نعمت و توفیق یعنی تعلیم، تربیت و انسانسازی و معلم پروری را که کار خدای متعال و انبیاست بهخوبی بدانند. اگر تبعیت و پیروی از انبیا در گفتار و رفتار در مسیر تعلیم و تربیت قابل تحقق نبود که خدای متعال تعبیر به اسوه بودن و الگو بودن آنان برای بندگان خدا نمیکرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: ما معلمان و استادان دانشگاهها و حوزههای علمیه و عرصه تعلیم و تربیت، امروز هم در این مسیر میتوانیم در ابعاد علمی، معرفتی، منشی، اخلاقی و معنوی و رفتاری الگو گرفته و به توفیقات بالایی دستیابیم.
وی با اشاره بهضرورت ارائه تصویر درست از نقش تربیتی و علمی استادان دانشگاه فرهنگیان بهعنوان ارزشمندترین و عالیترین خدمت افزود: مواجهه با دانشجو معلمان باید شبیه فرزندان خودمان باشد و همواره به رشد استعدادها و تربیت علمی و معرفتی و معنوی آنها جهت پیشرفت و تعالی توجه داشته باشیم. همینطور که اگر فرزند شما دچار آسیبهای اجتماعی و تربیتی شد تلاش مینمایید که با دغدغه و انگیزه نسبت به حل مسئله و رفع مشکل اقدام و یا او را وادار به تفکر نمایید، باید دنبال چارهاندیشی برای پیشگیری از آفات و بلیات و احیاناً مفاسدی که دانشجو معلمان را گرفتار مینماید باشیم.
دادگر یادآور شد اگر به نقش و جایگاه خودمان باور داشته باشیم و افقهای پیش رو را نگاه کنیم و اهمیت نقش دانشجو معلمان را در تربیت نسل آینده و نسل مفید درک نماییم، هرگز هرکسی به میزان سهم و نقش و جایگاه خود دغدغههای اینچنینی را فراموش نخواهد کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت نظام فرهنگی و تربیتی در راستای استحکام درونی دانشگاه بیان کرد: اسناد بالادستی ازجمله سند دانشگاه اسلامی و نظامهای چهارگانه آن خصوصاً نظام فرهنگی، تربیتی و نظام آموزشی این سند و نیز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و اساسنامه دانشگاه و انتظارات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تربیت انقلابی که به فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی برمیگردد را باید موردتوجه قرار دهیم تا تصویر مناسبی از نظام تربیتی دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: دانشگاه فرهنگیان، محل تربیت و پرورش انسانهای بزرگ و مدیران آینده تعلیم و تربیت است؛ اقتضائات این دانشگاه را باید بهدرستی درک کرد و با استعدادیابی و انگیزهبخشی و آماده کردن آنان برای مسئولیت بزرگ انسانسازی تلاش کرد. البته نباید فراموش کرد که مسئله خودسازی و آمادهسازی و تهذیب نفس مربی و استاد و مقتدا بسیار مهم است و به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه، «من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ استاد دانشگاه فرهنگیان باید بداند که منش، شخصیت، رفتار و مشی او تأثیرگذار است و خود سراغ دانشجو برود و باایمان و اخلاص در این راه گام بردارد و باید بداند که هر کار علمی و تربیتی مخلصانه او نقش حیاتی خود را خواهد گذاشت و ماندگار خواهد شد.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/