دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1397 - 11:29
حجت‌الاسلام صالحی:

فعالیت در حوزه قرآن نیازمند کار جهادی و انقلابی است

معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: فعالیت در حوزه قرآن نیازمند کار جهادی و انقلابی است.
کد خبر : 353396
438752_755.jpg

 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مركز ارتباطات و اطلاع ‌رسانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمد مهدی صالحی در اولین نشست دبیران استانی قرآن و عترت که در مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه در احادیث زیادی به انجام  دستورات  قرآن امر شده است، گفت: ما قرآن می‌خوانیم؛ بهره هم از آن می‌بریم، اما آن بهره‌‌ای را که باید نمی‌بریم.


معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: این مشکلی است که هم جامعه دانشگاهی و هم خودمان به آن مبتلا هستیم، چراکه از فرهنگ قرآنی فاصله گرفته‌ایم.


وی توجه به قرآن و عترت را فلسفه‌ حضور نهاد رهبری در دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: در کنار اهتمام به مسائل سیاسی و فعالیت‌های انقلابی و توجه به تشکل‌های دانشگاهی که یک اصل برای ما بوده و ارزشمند است، باید نقش خودمان را ایفا کنیم.


معاون فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه هر زمان دانشجویان از مسجد و هیئت وارد فعالیت‌های سیاسی شده‌اند، بهره‌وری به حداکثر و آسیب به حداقل می‌رسد، اضافه کرد: زمانی که یک تشکل از دروازه قرآن و عترت وارد مسائل سیاسی می‌شود، تبدیل به فعال انقلابی شده، اما وقتی از دروازه سیاست وارد سیاست می‌شود دچار افراط و تفریط شده، همچنان که در تاریخ انقلابی کشور داشتیم کسانی که مارکسیست شدند.


صالحی یکی از معضلات جامعه امروز با نخبگان را نداشتن تربیت قرآنی ذکر کرد و افزود: اگر کنشگر فرهنگی و سیاسی از زاویه  قرآن و عترت وارد شود، می‌داند که کجا باید مدارا کند و کجا باید فریاد انقلابی سر دهد.


وی با بیان اینکه فعالان سیاسی چه در فضای دانشگاهی چه غیردانشگاهی مبتلا به معضلات فوق شده‌اند، یادآور شد: اگر بخواهیم وظایف انقلابی خودمان را انجام دهیم، باید به قرآن و عترت اهتمام بیشتری داشته باشیم. با همه مشکلات، معذورات و چالش‌هایی که داریم، باید نقش پررنگ‌تری در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها به لایه ستادی و صفی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در لایه ستادی باید در بین دانشگاهیان قرآنی ایجاد انگیزه، حمایت و هم‌فکری صورت گیرد تا پیام منتقل شود.


صالحی مسئولان قرآنی در نهاد رهبری دانشگاه‌ها را حلقه وصل بین دانشگاهیان و کسانی که در سطح کلان کشور وظیفه تصمیم‌گیری دارند، دانست و عنوان کرد: در لایه صف هم مسئولان قرآنی نهاد هستند که پرچم‌دار فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها هستند و ما وظیفه حمایت از آنها را داریم.


وی به شرکت ۲۵۰هزار نفر از دانشگاهیان در جشنواره قرآنی این نهاد اشاره کرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد در میان مسائلی مختلف و متنوعی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، قرآن و عترت مورد توجه این قشر قرار دارد.


معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تشکیل نشدن شورای هماهنگی فعالیت‌های نهاد در دانشگاه‌ها در یک سال گذشته، بیان کرد: جلسات این شورا شروع به فعالیت کرده و توجه به قرآن و عترت در این جلسات مورد توجه قرار گرفته است.


صالحی با بیان اینکه کمتر کسی در کشور وجود دارد که با فعالیت‌های قرآنی مخالف باشد، ادامه داد: در بحث‌های قرآنی، برای ترویج فرهنگ آن باید پیگیر باشیم و اگر بتوانیم از ظرفیت‌های بیرون دانشگاه هم استفاده کنیم؛ چراکه این ظرفیت‌ها سبب می‌شود آنها هم درگیر قرآن و مسائل قرآنی شوند.


وی خارج شدن مدیریت کانون‌ها و مراکز قرآنی از نهاد را یکی از علل کمرنگ شدن قرآن در دانشگاه‌ها دانست و گفت: کم بودن جلسات قرآنی در استان‌ها، باعث ترویج فرهنگ قرآن در دانشگاه‌ها شده که باید مسئولان قرآنی استان توجه ویژه‌ای به این فعالیت‌ها داشته باشند.


معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: مسئولان دفاتر نهاد باید شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی را در استان خود فعال کنند، چراکه این شورا سبب می‌شود از ظرفیت‌های استان بیشتر استفاده کنند. با شبکه‌سازی می‌توانند از ظرفیت دیگر مسئولان استانی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه بهره ببرند.
صالحی با بیان اینکه دفاتر نهاد رهبری در استفاده از ظرفیت‌های برون‌گرا بسیار ضعیف عمل کرده‌اند، گفت: سرمایه‌های معنوی و مادی قرآنی ما بسیار زیاد است. متأسفانه به دلیل برنامه‌ریزی غلط در جای درستی به کار نمی‌روند؛ وظیفه اصلی نهاد، تبیین مفاهیم قرآن است و باید در عرصه قرآن، انقلابی و جهادی فعالیت کنیم.


انتهای پیام/4107/4115/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته