دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1394 - 11:21

ساخت تلسکوپی که به یکه‌تازی «هابل» پایان می‌دهد

متخصصان فیزیک نجومی موفق به ساخت تلسکوپی بسیار پیشرفته با کیفیت بی‌نظیر شدند. تلسکوپ فضایی جدید چنان کیفیت بالایی دارد که تلسکوپ ‌هابل در کنار آن اسباب‌بازی به نظر می‌رسد.
کد خبر : 35505

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از io9، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دارای توانایی‌هایی بیشتر و از بسیاری جهات برتر از تلسکوپ فضایی ‌هابل است. با وجود اینکه تلسکوپ جیمز وب تا سال 2018 شروع به کار نخواهد کرد، حتی از همین حالا هم متخصصان فیزیک نجومی به فکر جانشینی برای این تلسکوپ هستند. دانشمندان اسم تلسکوپ بعدی را (HDST) گذاشته‌اند که مخفف تلسکوپ فضایی با وضوح بالاست.


تلسکوپ HDST آینه‌ای به قطر 12 متر دارد که کیفیت تصویر و وضوح آن بالاتر از تمام تلسکوپ‌های موجود است. این تلسکوپ می‌تواند به راحتی روی سیاره‌های فراخورشیدی زمین مانند، ستاره‌های خارج از منظومه شمسی با فاصله صد سال نوری و حتی ستاره‌های موجود در کهکشان آندرومدا فوکوس کند. با وجود چنین امکاناتی منجمان قادرند دامنه تحقیقات و مطالعات خود را گسترش دهند.


تلسکوپ HDST ، 24 برابر بیشتر از تلسکوپ‌ هابل و تلسکوپ جیمز وب وضوح کیفیت خواهد داشت. این ارتقای کیفی مانند تفاوت کیفیت تصویر بین تلویزیون معمولی و تلویزیون اولترا اچ‌دی است.


سارا سیگر، متخصص فیزیک نجومی از دانشگاه MIT، در این‌باره می‌گوید: «کار اصلی تلسکوپ HDST در حوزه سیارات فراخورشیدی است. امیدواریم با کمک این تلسکوپ پاسخ‌گوی سوالاتی از قبیل اینکه «آیا سیارات دیگری مشابه زمین وجود دارد؟ آیا نشانه‌ای از حیات در آنها دیده می‌شود؟» باشیم».


در ادامه وی توضیح می‌دهد که اگر تلسکوپ HDST به بهره‌وری برسد قادر به کشف صدها سیاره زمین مانند خواهد بود وهمچنین قادر به تشخیص قابل سکنی بودن یا نبود این سیارت نیز خواهد بود.


علاوه بر این دانشمندان قادر خواهند بود در کنار دگرگون کردن دانش اخترشناسی، به دنبال شواهدی از وجود اکسیژن و بخار آب در این سیارات باشند. در حال حاضر تلسکوپ کپلر تنها قادر به شناسایی یک یا دو سیاره شبه‌زمینی بوده است.


تلسکوپ HDST در کنار یک رصدخانه بزرگ پتانسیل گسترش مرزهای فیزیک نجومی قرار دارد. برخی معتقدند به جای استفاده از این تکنولوژی پیشرفته برای انجام کارهای کوچک مانند یافتن سیارات شبه‌زمینی یا تخصص یافتن در زمینه‌های خاصی از فیزیک نجومی بهتر است با کمک این تلسکوپ به دنبال رویکردهای جسورانه‌تری باشیم.


حساسیت، وضوح تصویر و کارآیی تلسکوپ HDST در تشریح و توصیف سیارات زمین‌مانند باعث می‌شود این تلسکوپ از هر نظر مناسب چنین ماموریت‌هایی باشد. این تلسکوپ می‌تواند در کنار یافتن تعداد زیادی از سیاره‌های شبه‌زمینی، دیتابیسی از اطلاعات درباره انواع سیستم‌های سیاره‌ای نیز باشد.


اساسا تلسکوپ HDST قادر خواهد بود درک ما از جهان را در طول زمان کیهانی تغییر دهد. همچنین با در نظر گرفتن توانایی‌های این تلسکوپ، بسیاری از زمینه‌های علم فیزیک نجومی دچار دگرگونی خواهند شد و هیچ کدام از آنها دست‌نخورده باقی نخواهد ماند. این تلسکوپ دید همه ما را، چه دانشمندان و چه مردم عادی، نسبت به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، تغییر خواهد داد.


برنامه‌های طراحی و ساخت تلسکوپ جیمز وب سریعا پس از راه‌اندازی تلسکوپ ‌هابل شروع شد. احتمالا دانشمندان برنامه مشابهی را برای ساخت تلسکوپHDST در نظر گرفته‌اند. گمان می‌رود طراحی و ساخت تلسکوپ HDST در دهه 2020 و بهره‌برداری از آن در دهه 2030 رخ دهد.


مترجم: ‌هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته