دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1397 - 16:26
ستاره‌های قرآنی/3؛

انقلاب، قرآن را از کنج تاقچه‌ها بیرون آورد/ قرآن در دانشگاه

انقلاب، قرآن را از کنج تاقچه‌ها بیرون آورد و از تحجر مکانی خارج ساخت و در متن حکومت و جامعه اجرایی کرد.
کد خبر : 354774
photo_۲۰۱۹-۰۱-۲۳_۱۵-۳۲-۱۱.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد رشد روزافزون فعالیت‌های قرآنی و اسلامی در جامعه و خصوصاً  در محیط دانشگاهی بوده‌ایم. در این خصوص گفتگوی مفصلی با علیرضا شفیع‌زاده از فعالان قرآنی، کارشناس امور فرهنگی دانشگاه دامغان، فعال بسیج دانشجویی و مسئول قرآنی سابق پایگاه شهید صدوقی دامغان انجام شد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


آنا: اهداف فعالیت کانون‌های قرآنی را بیان کنید؟


شفیع‌زاده: هدف اصلی فعالیت‌های کانونی رسیدن به اهداف با انجام کارهای گروهی است. در گروه، تمام عقول، افکار، ایده‌ها و نظرها جمع می‌شود و پس از تقسیم وظایف، با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان به اهداف بلندی دست یافت. در تشکل‌های قرآن و عترت دانشگاهی، هدف مقدسی وجود دارد که آن انس و الفت دانشجویان با قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است؛ نیروی دانشجوی جوان اگر قبل از ورود به دانشگاه، به بخش قرآنی علاقه‌مند شده و در این حیطه کار کرده است، در دانشگاه یک پله ارتقا یافته و رشد می‌یابد.


اصل و اساس کانون‌های قرآن و عترت دانشگاهی، بسط و پیشبرد فعالیت‌های قرآنی توسط نیروی متخصص و جوان قرآنی است. نیروی محرک این تشکل‌ها، حمایت دانشگاه از برنامه‌های مذهبی است و این برنامه‌ها جزء مبانی، ایدئولوژی و مکتب اصلی جمهوری اسلامی است.


ساخت نیروی بالفعل قرآنی از یک فرد منفعل


آنا: کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی، چگونه می‌توانند از یک نیروی منفعل، نیروی بالفعل قرآنی بسازند؟


شفیع‌زاده: در فضای تشکل‌های قرآنی دانشجویی، هم نیروی مؤمن و جوان انقلابی، هم افراد متخصص و هم فضای دانشگاهی و مسئولان دخیل هستند. بستر دانشگاهی محیطی است که نیروهای بالقوه مستعد قرآنی را به مرحله فعالیت می‌رساند و حتی در این بستر است که با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی، می‌توان از یک نیروی منفعل و منزوی، یک نیروی بالفعل قرآنی و اسلامی ساخت.


آنا: از دید شما آیا عمل به قرآن در جامعه وجود دارد؟


شفیع‌زاده: با وجود کارهای بسیار خوبی که در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی انجام شده است، هنوز هم قرآن در جامعه محجور است. کنار سفره عقد قرآن گذاشته می‌شود، پس‌ازآن قرآن را کنار تاقچه می‌گذاریم، در زمان سفر از زیر قرآن رد می‌شویم و شب قدر هم یک قرآنی روی سر می‌گذاریم. این‌ها کافی نیست، باید با قرآن انس بیشتری داشته باشیم.


آنا: تشکل‌های قرآن و عترت دانشجویی، چه اهمیتی برای جامعه دارد؟


شفیع‌زاده: با توجه به هجمه‌های سنگین شبکه‌های معاند و کانال‌های بیگانه و همچنین حمایت تمام‌قد استکبار جهانی از اقدامات ضد اسلامی و تلاش در جهت تخریب اذهان جهانی در جهت مقاصد شیطانی، امروز دانشجویان به‌عنوان مؤذنان جامعه، نقش آگاهی‌بخشی عمومی را بر عهده دارند و در صدر این حرکت، تشکل‌های قرآن و عترت دانشگاهی باید از تمام توان خود در جهت انس بیشتر جامعه با مبانی اسلام و قرآن استفاده کنند.


قرآن؛ بستری مناسب برای همکاری کانون‌های دانشجویی


آنا: آیا کانون‌ها و تشکل‌های قرآنی با کانون‌های دیگر دانشگاهی همفکر هستند؟


شفیع‌زاده: کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی همانند کانون‌های مختلفی مثل موسیقی، تئاتر، شعر و ادب زیر نظر امور فرهنگی دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. فعالیت‌های قرآنی بخش‌های مختلفی همچون بخش آوایی، هنری، تفسیری و ادبیات قرآنی را در بر می‌گیرد؛ این امر موجب می‌گردد که کانون‌ها با یکدیگر هماهنگی داشته و برنامه‌هایی در حوزه‌های مشترک اجرا کنند.


حوزه‌های فعالیت قرآنی دانشجویی


آنا: فعالیت قرآنی دانشجویی چه حوزه‌هایی را دربرمی‌گیرد؟


شفیع‌زاده: ازجمله فعالیت‌هایی که کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه می‌توانند اجرا کنند می‌توان در چند بخش اشاره کرد: نخست در بخش آوایی که بخش پرطرفداری است؛ می‌توان به تشکیل گروه‌های تواشیح و اجرای مسابقات ترتیل، تحقیق و حفظ اشاره کرد. همچنین اجرای محافل انس با قرآن، دعوت از قاریان و حافظان ممتاز جهت شرکت در محافل انس از دیرباز علاقه‌مندان بسیاری را جذب این حوزه و تشکیلات کرده است.


آنا: آیا فعالیت قرآنی دانشجویی فقط به بخش آوایی و محافل انس با قرآن محدود می‌شود؟


شفیع‌زاده: فعالیت قرآنی دانشجویی محدود به بخش آوایی و محافل انس با قرآن نیست؛ بلکه در فضای مجازی نیز طراحی سایت‌ها و وبلاگ‌های قرآنی و مذهبی، ایجاد کارگروه‌های مجازی و کانال‌های پیام‌رسان قرآنی می‌تواند مؤثر باشد؛ همچنین در بخش هنر قرآنی؛ می‌توان به تولید آثار هنری در قالب ساخت فیلم، کلیپ، نماهنگ، خطاطی، تذهیب و نقاشی اشاره کرد؛ و نیز در بخش ادبی، برگزاری همایش‌هایی با محوریت مقالات قرآن و حدیث، ترجمه، مفردات و تفسیر قرآن می‌تواند تأثیرگذار باشد.


استفاده از استعداد نوجوانی، در زمان جوانی


آنا: چه افرادی بیشتر مسئولیت کانون‌ها و تشکل‌های قرآنی را بر عهده می‌گیرند؟


شفیع‌زاده: هر فرد مستعدی می‌تواند مسئولیت کانون‌ها و تشکل‌های قرآنی را بر عهده بگیرد. در نهایت دانشجویان بااستعداد می‌توانند از تجربیات نوجوانی خود در زمینه‌های قرآنی، در دوران جوانی و دانشجویی استفاده کنند و در محیط دانشگاهی و خوابگاهی، فعالیت‌های قرآنی از قبیل تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن و جلسات هفتگی قرآن انجام دهند.


هنر متعهد قرآنی


آنا: دانشجویان، در زمینه هنر قرآنی چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟


شفیع‌زاده: در زمینه هنر قرآنی، جای کار برای دانشجویان بسیار زیاد است. مرحوم فرج‌الله سلحشور کارگردان توانای سینما و تلویزیون در زمینه ساخت سریال‌های تاریخی و مذهبی، شخصی بود که با تلفیق اندیشه‌های قرآنی در قالب زیبای هنری، آثار بدیع و ماندگاری همچون سریال «یوسف پیامبر»، «مردان آنجلس» و «ایوب پیامبر» را تولید کرد. همچنین آثار فوق‌العاده دیگری نیز از تلفیق هنر متعهد آمیخته با روایات تاریخ اسلامی و داستان‌های قرآنی تولید شده که از این موارد موفق می‌توان به سریال «مختارنامه»، «ولایت عشق» و سریال «امام علی» (علیه اسلام) اشاره کرد.


فضای مجازی قرآنی


آنا: نقش تشکل‌های قرآنی در فضای مجازی چیست؟


شفیع‌زاده: کانون‌های دانشجویی قرآنی باید به‌درستی در زمینه فضای مجازی ورود پیدا کنند. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی می‌فرماید: «باید با کفر، با نفاق، با عناد با دین، مبارزه کرد. این مبارزه‌ای است که در جمهوری اسلامی آسان است، در جاهای دیگر سخت است... مبارزه فقط شمشیر کشیدن نیست؛ این شمشیرِ زبان یک شمشیر مؤثر است. شما می‌بینید امروز تبلیغات در دنیا دارد حرف اوّل را میزند. ابزار تبلیغات هم که فراوان است؛ این فضای مجازی و این‌ها که روزبه‌روز دارد توسعه پیدا می‌کند. شما از این توان استفاده کنید.»


جذب حداکثری با برنامه‌های بانشاط


آنا: با چه شیوه‌ای می‌توان تمام اقشار دانشجو را جذب تشکل‌های قرآنی و مذهبی کرد؟


شفیع‌زاده: کانون‌های قرآن و عترت با برنامه‌های متعدد و گوناگون و با ایجاد بستر قرآنی مناسب، می‌توانند جوابگوی نیازهای اقشار مختلف دانشجویی باشند؛ مثلاً با برگزاری یک اردوی خوب، بانشاط و تفریحی و دعوت از یک شخصیت قرآنی همچون حجت‌الاسلام قرائتی و یا اساتید قرآنی دیگر، می‌توان دانشجویان بسیار زیادی را جذب حوزه قرآنی کرد.



جدیت دشمنان در تخریب اسلام


آنا: آیا هزینه‌هایی که به تشکل‌های قرآنی اختصاص می‌یابد، برای جذب عموم جامعه کافی است؟


شفیع‌زاده: دشمنان اسلام و قرآن خصوصاً آمریکا و صهیونیسم، میلیاردها دلار صرف ایجاد انحرافات اخلاقی در جوانان مسلمان می‌کند و افرادی که در تخریب اسلام و قرآن هزینه می‌کنند معتقدند که این هزینه‌ها جواب می‌دهد؛ اما متأسفانه برخی مسئولان در کشور یا اعتقادی به صرف هزینه در حوزه قرآنی ندارند و یا به‌اجبار و اکراه یک هزینه اندکی را صرف مسائل قرآنی می‌کنند. در کشور ما، نابغه‌های قرآنی ازجمله حافظان، مفسران، عالمان، قاریان و معلمان قرآنی بسیاری وجود دارد؛ اما متأسفانه هزینه‌هایی که به این حوزه اختصاص می‌یابد کافی نیست. همیشه در اجرای برنامه‌های قرآنی بحث کمبود بودجه وجود داشته است.


فعالیت‌های قرآنی در چهل‌سالگی انقلاب


آنا: با گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در زمینه فعالیت‌های قرآنی چه تحولی ایجاد شده است؟


شفیع‌زاده: با پیروزی انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام امت و تشکیل حکومت اسلامی، قرآن در جامعه اهمیت بسیار بالایی یافت. محافل قرآنی رونق گرفت. حافظان، قاریان و عالمان قرآنی بسیاری در این محیط پرورش یافته و شکوفا شدند و این امر تا جایی پیش رفت که هفت سال پیش مقام معظم رهبری در جمع جامعه قرآنی فرمود: «چون دوستان الحمدلله یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان‌شاءالله حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به‌ جای یک‌ میلیون، می‌گوییم ان‌شاءالله ما باید ده میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.»


انقلاب، قرآن را از کنج تاقچه‌ها بیرون آورد و از تحجر مکانی خارج ساخت و در متن حکومت و جامعه اجرایی کرد؛ مراکز بزرگی همچون سازمان‌های دارالقرآن، اوقاف و امور خیریه، مؤسسات قرآنی چون جامعةالمصطفی، پرورش سفیران قرآنی و ورود به مسائل جهانی از دستاوردهای قرآنی انقلاب است.


روند رشد جامعه قرآنی در سایه انقلاب اسلامی، سرعت و شتاب بسیار بالایی یافت تا جایی که وقتی برخی افراد به امام خمینی (ره) گفتند؛ برخی جوان‌ها به سمت گروه‌های کمونیستی و مارکسیستی گرایش پیدا کردند؛ امام با اشاره به آیات سوره نصر فرمود: «وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا»؛ یعنی: و خواهی دید كه مردم دسته‌دسته در دين خدا درآيند.


آنا: توصیه شما به مسئولان در بسط فعالیت‌های قرآنی چیست؟


شفیع‌زاده: در زمینه پرورش قاریان و حافظان قرآن تلاش‌های بسیاری در کشور صورت گرفته، حرف قرآن زیاد زده می‌شود، اما عمل به قرآن باید بیشتر شود. مخصوصاً مسئولان دولتی باید از جنبه حرف به جنبه عمل برسند.


انتهای پیام/4107/پ
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته