دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1398 - 06:10
ستاره‌های قرآنی/6

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی 500 حافظ قرآن تربیت کرده است

دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که نماینده ایران در 15 کشور بوده و 18 مقام اول کشوری مسابقات حفظ قرآن کسب کرده، تاکنون موفق به تربیت 500 حافظ قرآن شده است.
کد خبر : 371963
7b31c507-6007-4a4b-b784-f457548475de.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- میعاد بادپاستاره‌های قرآنی روایت دانشجویان، طلاب و اساتید نخبه‌ای است که با برنامه‌ریزی دقیق به قله‌های بلند زندگی دست یافتند. در شماره‌های گذشته ستاره‌های قرآنی داستان حفظ قرآن یک دانشجو در انبار خوابگاه، داستان دو برادر که در کودکی به گنجینه‌های طلایی دست یافتند، درد و دل‌های یک حافظ قرآن از معضل اشتغال نخبگان قرآنی و نیز ماجرای تحول مسیر زندگی یک جوانی فوتبالی بررسی شده است.    


در شماره ششم ستاره‌های قرآنی روایت دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که نماینده ایران در 15 کشور جهان بوده و 18 مقام اول کشوری مسابقات حفظ قرآن کسب کرده و تاکنون موفق به تربیت 500 حافظ قرآن شده، آمده است.


آنا: خودتان را معرفی بفرمایید. از چه زمانی حفظ قرآن را شروع کردید؟


ایازی: پیمان ایازی متولد 1369 در شهرستان ساری هستم. در سن 13 سالگی وارد فضای حفظ شدم و قرآن را در مدت یک سال حفظ کردم. البته از 9 ساالگی فعالیت‌های قرآنی را در بحث تلاوت، مفاهیم و تجوید شروع کردم. از اوایل سال 84 وارد قم شدم و در کلاس حفظ اساتیدی همچون حجت‌الاسلام محمد مهدی طباطبایی، احمد دباغ و سید تقی امام جمعه حضور یافتم. هشت سال ساکن قم بودم و در اوایل سال 91 به مازندران برگشتم. بعد از آن نیز به تهران آمدم و در کلاس صوت و لحن استاد سعیدیان و استاد سبزعلی حضور یافتم.



آنا: دانشجوی چه رشته‌ای هستید؟ و در چه مقطعی تحصیل می‌کنید؟


ایازی: کارشناسی خود را پس از حفظ قرآن در رشته علوم قرآنی به اتمام رساندم و همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اخذ کردم. در حال حاضر دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری هستم و امسال از رساله دکتری خود دفاع خواهم کرد.


آنا: آیا در دانشگاه فعالیت قرآنی و تدریس حفظ داشتید؟


ایازی: بیشتر فعالیت‌های قرآنی‌ام مربوط می‌شود به مؤسسه بیان که خودم تأسیس کردم و چند سالی است که این مؤسسه در شهرستان ساری فعالیت قرآنی دارد. در دانشگاه بیشتر مشغول به تحصیل بودم، در دانشگاه تدریس حفظ نداشتم اما واحدهای درسی علوم قرآن و حدیث را به دانشجویان می‌آموختم.


آنا: در مسابقات کشوری قرآن کریم چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟


ایازی: 11 سال بلاوقفه (سوای امسال که مریض شدم) در مسابقات اوقاف کشوری حضور داشتم که 9 سال فینالیست بودم و در این مدت هفت بار رتبه برتر از دوم تا پنجم کسب کردم. رتبه اول مسابقات اوقاف کشوری ندارم اما مقام اول مسابقات غیر از اوقاف زیاد دارم. تاکنون 18 مقام نخست کشور در مسابقات حفظ قرآن از دانشجویی گرفته تا بسیج، طلاب، ملی و سایر مسابقات کسب کرده‌ام.


در اولین دوره کشوری مسابقات اِسرا نیز که هشت سال پیش برگزار شد، رتبه نخست مسابقات حفظ را کسب کردم.



آنا: در مسابقات بین‌المللی چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟ و در کدام کشورها اجرای حفظ داشته‌اید؟


ایازی: در بین اینها 6 بار به مسابقات بین‌المللی رفتم. در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در روسیه که در سال 2011 برگزار شد، حضور یافتم و مقام پنجم را کسب کردم. در مسابقات الجزایر در سال 92 مقام چهارم را کسب کردم که قبل از آن هیچ ایرانی موفق به کسب مقام اول تا چهارم نشده بود. (البته بهترین رتبه حافظان ایرانی در سال 86 در این مسابقات، رتبه پنجم بود).


در مسابقات تونس در سال 93 و کویت در سال 94 به‌همراه مرحوم حمید عباسی حضور داشتم. امسال هم در مسابقات اردن حضور یافتم که متأسفانه رتبه‌ای کسب نکردم.



در 15 کشور به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران اجرای برنامه داشتم که از آن جمله می‌توان به اجرای بنده در کشورهای قطر، عراق، ترکیه، امارات (هفت سفر)، پاکستان، الجزایر، تونس، کویت، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.


در کویت یک هفته اجرای برنامه داشتم. امسال نیز در لبنان و سوریه برنامه حفظ قرآن اجرا کردم.



آنا: تاکنون چند حافظ قرآن تربیت کرده‌اید؟ 


ایازی: در مؤسسه بیان از 10 سال پیش 500 حافظ قرآن در مازندران تربیت کردم که در بین اینها 150 نفر حافظ کل و مابقی حافظ پنج تا 25 جزء هستند. البته در مازندران حدود هشت سال سابقه تدریس دارم و سه سال هم در قم تدریس می‌کردم.


آنا: آیا دانشجویان، طلاب و نخبگان دانش‌آموزی هم در کلاس‌های حفظ شما شرکت می‌کنند؟ 


ایازی: بعضی از شاگردهای من در مقطع ارشد، دو نفر در مقطع دکتری و برخی هم در حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند. یکی از شاگردانم رتبه 70 کنکور سراسری علوم تجربی شد و الان در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل است. یکی از شاگردان دیگرم نیز رتبه 160 کنکور سراسری در رشته علوم تجربی را کسب کرد و الان دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران است. یکی از شاگردان من در رشته علوم انسانی نیز موفق به کسب رتبه 300 و دیگری هم در همین رشته  موفق به کسب رتبه 600 کنکور سراسری شدند که اولی در رشته حقوق دانشگاه تهران و دیگری هم در رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند.


آنا: چه مشکلاتی وجود دارد که دانشجویان به قرآن اهمیت نمی‌دهند؟ چطور این مشکل مرتفع می‌شود؟


ایازی: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مشکل عمده‌ای که همه ما داریم دوری از قرآن و فاصله گرفتن از آن است. یعنی سوای بحث اقشار تحصیلک‌رده و دانشجو که مسلماً انتظار بیشتری از آنها می‌رود، مشکل قاطبه جامعه دوری از قرآن است. هر وقت که از قرآن دور می‌شویم گرفتاری‌ها و فتنه‌ها بیشتر ما را در بر می‌گیرد.


هر شخصی از ما چه بنده، چه شما و چه خانواده‌های ما، خودمان به‌شخصه این مسئله را تجربه می‌کنیم و این مسئله در کل جامعه تعمیم دارد. مشاهده می‌کنید که یک روز به قرآن نزدیک می‌شویم و مشکلات‌مان کم می‌شود و وقتی از قرآن دور می‌شویم، گرفتاری‌مان بیشتر می‌شود.


حضرت رسول(ص) در مورد آخرالزمان فرمودند: «إذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن» یعنی هنگامی که در آخرالزمان فتنه‌ها همچون شب تاریک شما را دربرگرفته، بر شما باد به قرآن.


برای قشر تحصیل کرده باید بسته‌های قرآنی متنوع، جدید و بدیع داشته باشیم. قشر تحصیلکرده یک‌جوری است که غالباً آپدیت و به‌روز هستند و ما نمی‌توانیم با زبان 20 یا 50 سال قبل، آنها را به‌سمت قرآن بکشانیم و بگوییم قرآن بخوانید و یا پای سفره قرآن بنشینید. همین‌طور به زبان قدیمی‌ها نمی‌شود این قشر را جذب کرد. ما باید با سبک نوین و روش‌های جدید دانشجوها را جذب کنیم.


آنا: آیا تا به‌حال شیوه جدیدی برای جذب عامه مردم و دانشجویان به قرآن ارائه شده است؟


ایازی: در این سال‌ها آقای قرائتی روش جدیدی را در بحث تفسیر آورده است که به‌صورت پیام‌گونه مطالب قرآنی را بیان می‌کند، نکته‌ها و پیام‌های قرآنی را با زبانی لطیف بیان می‌کند. این یک سبک است که مخاطبان زیادی را هم دربر دارد لذا ما نیاز به روش‌های نو و سبک‌هایی داریم که با زبان جدید و قرآنی با دانشجویان صحبت کند. در این فضاست که می‌توان با دانشجو ارتباطی صمیمی داشت.


آنا: آیا استفاده از روش‌های نوین جذب دانشجویان و عامه مردم به سمت قرآن حد و مرزی خاصی دارد؟


ایازی: باید در این فضا تنوع ایجاد کنیم ولی نباید از چارچوب خواسته‌های قرآن کریم خارج شویم. مثلاً بحث تدبر در قرآن کریم که در آن باید دقت کنیم تا دانشجوها را به‌سمت مفاهیم و آیات ببریم.



آنا: آیا هر دانشجویی می‌توانند حافظ یا قاری قرآن شود؟ در این خصوص چه راهی را پیشنهاد می‌کنید؟


ایازی: خیلی‌ها حوصله حفظ قرآن ندارند. خیلی‌ها استعداد تلاوت قرآن هم ندارند. لذا بایستی یک نهضت قرآن‌آموزی را در دانشگاه‌ها راه بیندازیم، چون می‌دانیم متأسفانه بعضی از دانشجویان نمی‌توانند قرآن را به خوبی بخوانند. لذا برای اینکه همه یک آشنایی اجمالی با قرآن داشته باشند نیاز به یک نهضت آموزش قرآن است.


بعد از این، افرادی را که علاقه‌مندتر هستند باید تفکیک کنیم و برای آنها بحث‌های مفاهیم و تدبر را داشته باشیم. اینها چیزی است که به ذهن من می‌آید و شدنی است و ما باید از قشر تحصیل‌کرده شروع کنیم، که در آن موفق‌تر هم هستیم.


الحمدلله هنوز جامعه ما یک‌طوری است که اگر بگویند فلانی دکتر یا تحصیلکرده است، تأثیر بیشتری بر مردم دارد. درست است که متأسفانه مدرک‌گرایی آسیب خود را در این سال‌ها زده ولی بحث این است که تأثیرات این تفکر هنوز پابرجاست. من نظرم این است که باید چند قسمت کار انجام دهیم. یکی بحث آشنایی کلی افراد با قرآن است که در آن همه افراد باید روخوانی و روان‌خوانی قرآن را یاد بگیرند. یعنی قرآن را بخوانند و درست هم بخوانند. بحث دیگر هم تفکیک افراد مستعد و سوق دادن آنها به‌سمت تدبر در معانی، مفاهیم و پیام‌های آیات است.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته