نقش راهبردی گزارشگران رادیو در برنامهسازی
به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از معاونت صدا، علیاصغر فؤادیان در سال 1363 وارد رادیو شد و بعد از انجام مقدمات لازم توانست همکاری خود را بهعنوان گزارشگر با این رسانه آغاز کند. او در کارنامه کاری خود تجربیات متعدد دیگری در زمینه تولید برنامههای رادیویی و مدیریت بخشهای مختلف این رسانه را نیز دارد.
حرکت به سمت تکنیکهای تولید برنامههای رادیویی کوتاه
پیشکسوت رادیو درباره نقش رادیو در میان رسانههای نوین و افزایش مخاطبان این رسانه گفت: در زمانهای گذشته وقتی افراد از خواب بیدار میشدند، در اولین اقدام گیرنده رادیو را روشن کرده و به برنامههای آن گوش میدادند. اما اکنون شرایط کمی متفاوت از زمان گذشته است و ما باید از ابزارهای موجود نهایت استفاده را ببریم زیرا امروزه عمده مخاطبان امروزی رادیو در حرکت هستند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
فؤادیان افزود: در حقیقت این بدان معناست که سبکهای تولید برنامه نیز باید به نحوی باشد که ماهیت تحرکپذیری مخاطبان بهنحو فزایندهای مدنظر قرار بگیرد تا همخوانی بیشتری با موقعیت مخاطب ایجاد شود. مثلاً اگر مخاطبی پانزده دقیقه سوار اتوبوس در حال گوش دادن به برنامههای رادیوست، برنامه بهگونهای باشد که وقتی مخاطب پیاده شد، بیشترین بهرهبرداری را از محتوای آن داشته باشد.
وی گفت: بهعبارتی حرکت برنامهسازی باید در راستای تولید برنامههای کوتاه قرار بگیرد و به این حقیقت برسیم که برای مخاطب در حرکت چگونه برنامهای تهیه کنیم. از سویی باید توجه کرد که اگر در این مسیر گامهای موثر برداشته نشود، نتایج دلخواه آنطور که مدنظر است محقق نمیشود. رادیو اساساً رسانهای گرم و سهلالوصول است و میتوان از این مزیت دیگر هم برای ارتقای برنامهها و افزایش مخاطبان استفاده کرد.
گزارشگران رادیو ظرفیت مجری شدن را دارند
وی با اشاره به نقش گزارشگران در تولید برنامههای رادیویی افزود: صدای بسیار خوب مانند موسیقی زیباست.بهنحوی که اگر کسی صدای زیبایی را از رادیو بشنود، نا خودآگاه صدای گیرنده خود را افزایش میدهد و عمیقاً به آن صدا گوش میدهد. در این میان، گزارشگر نقش بسیار مهمتری میتواند داشته باشد. زیرا مثلاً اگر او قصد تهیه گزارش توصیفی از اتفاق یا رویدادی دارد، باید حادثه را بهنحوی ترسیم کند که شنونده به خاطر گزارش بسیار خوب گزارشگر، خود را واقعاً در موقعیت حادثه احساس کند. مسلماً برای بهوجود آوردن این پدیده باید صدا و بیان گزارشگر آنقدر خوب، گیرا و رسا باشد که قدرت تصویرسازی مخاطب این امکان را در ذهن او ایجاد کند. نقش گزارشگران رادیو بهگونهای است که آنها باید فن بداههگویی، قدرت توصیف بالا و درست صحبت کردن را بلد باشند. این تواناییها آنچنان است که بهصورت بالقوه، گزارشگران میتوانند مجریان توانمندی هم باشند. همچنین صرفنظر از اهمیت گزارشگران باید به بخش نویسندگی در رادیو نیز توجه ویژه کرد و با حمایت شایسته از این بخش مهم به نتایج بسیار خوب و افزایش غنای برنامهها امیدوار بود.
ظرفیت بالای دکتر شاه آبادی برای افزایش انسجام در رادیو
وی در خصوص همگرایی و انسجام رادیو در ادوار مختلف مدیریتی گفت: تنها چیزی که رادیو را همیشه پیوسته نگه میدارد عشق و علاقه به این رسانه است. من به خاطر دارم که در همان اوایل شروع کار و فعالیت در رادیو کشور با مقوله جنگ، موشک باران، انفجار در نقاط مختلف و موارد دیگر روبهرو بود. به همین خاطر ما در آن زمان بیشترین وقت خود را در رادیو سپری میکردیم و این رسانه به تعبیری خانواده دوم ما بود. یادم میآید که شرایط خاص آن زمان، میزان دریافتی و حقوق برایمان مهم نبود و حتی یکبار هم به بخش مالی برای بررسی میزان حقوق مراجعه نکردم. چون ما عاشق کار و اطلاعرسانی از طریق رادیو بودیم و اگر این عشق کمرنگ بشود شاید اتفاقات بدی برای این رسانه بیفتد.
البته در شرایط فعلی که دکتر شاهآبادی معاون فعلی صدا هستند میتوان بهخوبی حس کرد که ایشان ظرفیت بالایی برای افزایش انسجام در رادیو را دارند. هرچند که در گذشته فراز و فرودهای بسیاری در حوزه مدیریتی رادیو شاهد بودهایم اما شاهآبادی مانند دکتر خجسته معاون اسبق صدا، تمایل دارند اتفاقات بسیار خوبی در رادیو روی دهد. حضور ایشان بسیار پر قوت خواهد بود و امیدوارم که از باتجربهها بیشتر استفاده کنند. چون اعتقاد دارم در رسانه رادیو و مقوله ورزش عنوان بازنشستگی خندهدار و کاملاً بیمعناست و حتماً باید بازنگریها لازم در این زمینه صورت گیرد.
یک هدیه از مخاطبان، بهترین خاطره من بود
فؤادیان با بیان خاطرات متعدد گذشته خود در رادیو گفت: زمانی که تیم ملی فوتبال کشورمان برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جام جهانی صعود کرد، یکی از بهترین خاطرهها را برایم رقم زد. وقتی که تیم ملی صعود کرد، میکروفن را بین مردم بردم و آنها با اقبال بسیار زیاد و مشتاقانه شادی خود را فریاد میزدند. اما بهترین خاطره من در سال 72 اتفاق افتاد. در آن سالها حدود پنجاه روز به مکه مشرف شده بودم و بعد از بازگشت، برای تهیه گزارش به پارک لاله که یکی از مکانهای همیشگی تهیه گزارش بود رفتم. آنجا همیشه عدهای در حال ورزش بودند و در اقدامی خودجوش، یک ظرف کریستال بسیار زیبا را بهعنوان هدیه به بنده دادند .خاطره آن روز بهترین اتفاق کاریام بود که هیچوقت فراموش نمیکنم.
جشنواره بینالمللی رادیو؛ فرصتی برای افزایش رقابت بین برنامهسازان
فؤادیان با اشاره به برگزاری ادوار مختلف جشنواره بینالمللی رادیو افزود: اگر دقت کرده باشید تیم ملی قدرتمند، محصول یک لیگ تواناست و تا زمانی که لیگ حرفهای وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار داشت که نتایج مناسبی در صحنه بینالمللی بهدست آید. به تعبیری؛ اصلیترین و مهمترین خروجی که از جشنواره بینالمللی رادیو میتوان گرفت، آنتن قدرتمند و پر محتوای رادیو باید باشد. اگر جشنواره بتواند تأثیر مهم و مثبتی بر روی آنتن داشته باشد یقیناً مجموع اقدامات مفید واقع شده است. لذا برای رسیدن به سطح مورد نظر باید رقابتها را بین برنامهسازان در برنامههای رادیویی افزایش دهیم. مثلاً دو تیم برنامهساز که در حال تولید برنامه صبحگاهی هستند باید حس رقابت سازنده بین آنها ایجاد شود تا با توان رقابت و رفاقت بالا بتوانند خروجی مناسب را بهدست آورند.
در آسیا اول هستیم
وی با اشاره به افزایش غنای جشنواره بینالمللی رادیو و همچنین حضور برنامهسازان خارجی گفت: به لحاظ محتوا و تکنیکهای برنامهسازی و آشناکردن تهیهکنندگان با سبکها و موسیقیهای متداول همچنین توجه بیشتر به متنهای قوی میتوان تاثیر مفیدی بر سطح و ارتقای جشنواره بینالمللی رادیو ایجاد کرد. به عقیده بنده، برنامهسازان داخلی به مراتب عملکرد بهتر و شایستهتری نسبت به برنامهسازان خارجی که در ادوار مختلف به جشنواره بینالمللی رادیو دعوت شدهاند از خود نشان دادهاند به همراه دارند. هر چند که تفاوتهایی در انتخاب موسیقی و متن وجود دارد، اما در همین راستا نظر بنده این است که در برنامهسازی رادیویی حرف اول را در آسیا میزنیم.
انتهای پیام/4046/ن
انتهای پیام/