کارآمدی مجلس دهم نیازمند بررسی دانشگاهها است
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال سوم فعالیت خود قرار دارد و یکسال دیگر شاهد برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس در کشور خواهیم بود اما مجلس دهم حواشی بسیاری از جمله رفتارهای نمایندگان و استیضاحهای پرسوالی داشت که نیازمند بررسی دانشگاهها در قالب کرسیهای آزاداندیشی است.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژهای دارد به طوریکه در قانون اساسی بیشترین اختیارات قانونی در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد.
مقام معظم رهبری شانزدهم خرداد سال 95 در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان میگویند: در قانون اساسی شما موظّف شدهاید از دستاوردهای انقلاب و مبانی اسلام دفاع کنید؛ در سوگندتان بود. من در پیامم به شما عرض کردم این سوگند، سوگند حقیقی است؛ یعنی اگر این سوگند نقض بشود، کفّاره دارد.
ایشان در تشریح این موضوع که دفاع نمایندگان از دستاوردهای انقلاب کی ممکن خواهد شد، تصریح میکنند: آنوقتی که مجلس واقعاً در رأس امور باشد؛ این کار هم دست شما است. «مجلس در رأس امور» تعارف نیست که بخواهیم تعارف بکنیم؛ نه واقعاً باید مجلس در رأس امور باشد؛ یعنی تصمیم بگیرد و آن تصمیم اجرائی بشود. البتّه من این را به شما عرض بکنم که در دولتهای مختلف؛ مجلس را باید در رأس امور قرار داد. احترام مجلس، وقار مجلس، هیبت مجلس باید محفوظ باشد.
امام خمینی(ره) نیز درباره لزوم وجود نظارت بر نمایندگان معتقد بودند که در داخل مجلس شورای اسلامی، خود نظارتی وجود داشته باشد و این خودنظارتی را همان تقوای جمعی دانستهاند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در باب آزادی نمایندگان متذکر میشوند که: کسی با آزادی نماینده مخالف نیست؛ با کجرفتاری نماینده مخالف است. یک نماینده کجرفتار ممکن است مجلس شورای اسلامی را بدنام کند و متهم کند.
با وجود چنین توصیفات و تذکراتی توسط رهبران جمهوری اسلامی ایران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی اقدامات تعدادی از نمایندگان و فیلمهای پخش شده از این رفتارها، جایگاه این نهاد قانونگذار را متزلزل کرده است؛ نحوه برخورد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز بازدارندگی مورد انتظار جامعه را نداشته و این مورد نیز بر کاهش جایگاه مجلس موثر بوده است.
از طرفی تصویب تعدادی از قوانین نیز در مجلس دهم امیدهایی را ایجاد کرده است که از این قوانین میتوان به تصویب قانون منع بهکارگیری بازنشستگان اشاره کرد.
طرح مباحث نظیر استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از جمله حواشی داغ این دوره از مجلس است و سؤال در مورد کارآمدی مجلس دهم را در ذهن ایجاد میکند.
دانشجویان که به تعبیر شهید بهشتی مؤذن جامعه هستند با ورود به بحث بررسی کارآمدی مجلس شورای اسلامی در قالب کرسیهای آزاداندیشی که نیازمند بحث علمی و بررسی نظرات مختلف با حضور یک استاد آگاه به موضوع است، میتوانند به ایفای نقش بیدارکننده جامعه عمل کنند.
دانشگاهیان میتوانند با توجه به ابعاد مختلف به بررسی کارآمدی مجلس دهم از منظر حقوقی، سیاسی و سایر شاخصها بپردازند.
انتهای پیام/4115/ 4122/
انتهای پیام/