دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1397 - 04:34
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/22

تحول یا تعالی علوم انسانی کدام نیاز دانشگاه است

کرسی آزاداندیشی فرصتی برای بحث علمی در موضوعات مختلف است تا به راهکار علمی برای حل مشکلات رسید؛ تحول علوم انسانی موضوعی بوده که نیازمند بررسی در دانشگاه است.
کد خبر : 355889

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر کار علمی با طرح یک سؤال شروع می‌شود و کرسی‌های‌ آزاداندیشی نیز نیازمند طرح سؤال‌هایی جدی و کاربردی هستند و باید به دنبال راهکار علمی پاسخ به این سؤالات باشیم؛ در بخش 21 پیشنهاد اندیشه‌ورزی پیشنهاد کردیم، «راهکارهای برون رفت از اقتصاد نفتی» به‌عنوان یکی از این سؤالات در دانشگاه‌ها به بحث علمی گذاشته شود.


در قسمت بیست دوم از «پیشنهاد اندیشه‌ورزی» یکی دیگر از موضوعات  مورد نیاز جامعه با طرح این سؤال که تحول یا تعالی علوم انسانی کدام نیاز دانشگاه است؟ برای بررسی در کرسی‌های آزاداندیشی پیشنهاد می‌شود.


مقام معظم رهبری در متن حکم آغاز دوره‌ جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 93 درباره اهمیت تحول در علوم انسانی بیان کردند: «مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش‌عالی و آموزش‌وپرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است؛ به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور جدی‌تر گرفته‌شده و با یک بازنگری و برنامه‌ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد».


اما این تحول آفرینی در علوم‌انسانی نیازمند رعایت شرایطی است؛ از جمله این شرایط  آن است که در بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اینگونه بیان شده است: «یکی از آن مبانی اساسی و ارزش‌های اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت، اعتقاد به تحول، به تکامل، و تعامل با محیط، البته با پرهیز از انحراف‌ها و خطاهایی که در این راه ممکن است وجود داشته باشد؛ تحوّل و تکامل؛ هم فقه ما، هم جامعه‌شناسی، علوم انسانی، سیاست هم روش‌های گوناگون ما باید روزبه‌روز بهتر شود، اما به دست آدم‌های خبره، به دست آدم‌های وارد و اهل تعمّق و کسانی که اهلیت ایجاد راه‌های نو را دارند؛ نیمه‌سوادها و آدم‌های ناوارد و مدعی نمی‌توانند کاری انجام بدهند. به این باید توجّه داشت؛ این‌ها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد؛ از وسط جاده باید حرکت کرد.».


حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در گفتگو با خبرنگار آنا بیان کرد: «تحول علوم انسانی در دانشگاه امری ضروری است اما به‌جای واژه تحول می‌توان از واژه‌ای مانند تعالی علوم انسانی استفاده کرد؛ چراکه در تحول لزوماً به تعالی نمی‌رسیم اما در تعالی علوم انسانی می‌تواند نیازی به تحول وجود داشته باشد، اما ممکن است نیازی به تحول وجود نداشته باشد.».


بنابراین دانشجویان می‌توانند پیرامون موضوع تعالی یا تحول در علوم انسانی با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به بحث و تبادل نظر بپردازند.


انتهای پیام/4107/4115/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته