دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشریح دستاوردهای نظام پولی و مالی دولت یازدهم از سوی سیف

رئیس کل بانک مرکزی دستاوردهای نظام پولی و مالی در دولت یازدهم را تشریح کرد.
کد خبر : 34930

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف به مناسبت هفته دولت به تشریح اقدامات بانک مرکزی در دو سال نخست دولت یازدهم پرداخت و گفت: رشد سرمایه‌گذاری که در سال‌های 91 و 92 به ترتیب منهای 23.8 درصد و منهای 6.9 درصد بود، در سال 93 به 3.5 درصد رسید.


وی به متغیر رشد اقتصادی منهای 6.8 درصد و منهای 1.9 درصد در سال‌های 91 و 92 اشاره و تصریح کرد: در سال 93 در چهار فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت شد که متوسط این رشد به 3 درصد رسید.


سیف درباره وضعیت با ثبات نرخ ارز در دو سال فعالیت دولت یازدهم که ثبات اقتصادی را در کشور به همراه داشته است، اظهار کرد: در سال 91 و نیمه سال 92 بازار ارز با نوسانات شدید مواجه بود اما در چهارماهه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل متوسط نرخ دلار در بازار 3.5 درصد افزایش داشته و دامنه نوسانات نرخ ارز به شدت کاهش یافته است.


وی پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد را یکی از ویژگی‌های ثبات اقتصادی برشمرد و ادامه داد: فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار مادامی که ثبات اقتصادی حاکم است، امکان برنامه‌ریزی خواهد داشت.


رئیس شورای پول و اعتبار به شاخص نرخ تورم طی دوسال فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: نرخ تورم در آغاز فعالیت دولت بیش از 40 درصد بوده که این نرخ به حدود 15 درصد کاهش یافته است و این یک دستاورد بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود.


سیف اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه که در خرداد و تیرماه سال 92 حدود 45 درصد بود، در تیرماه سال 94 به 14.2 رسید و متوسط نرخ تورم در مهرماه سال 92 حدود 41.6 درصد بود که اکنون به 15.6 درصد رسیده است.


هدف دولت تورم تک‌رقمی است


وی دستاوردهای یادشده را نتیجه انضباط پولی و مالی و انسجام در هدف‌گذاری‌های دولت عنوان و تصریح کرد: هدف دولت این است که ظرف یکی دوسال آینده نرخ تورم یک رقمی شود که زمینه‌ساز رشد اقتصادی در بلندمدت خواهد بود.


رئیس کل بانک مرکزی درباره شرایط سخت رکود تورمی در اقتصاد اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای عادی‌سازی شرایط در زمان رکود تورمی برای سیاستگذار پولی دشوار است. یکی از راهکارهای کنترل تورم به‌کارگیری سیاستهای انقباضی پولی است در حالی که برای خروج از رکود سیاست انبساطی نقدینگی به‌کار گرفته می‌شود که این تناقض، برنامه‌ریزی را در شرایط رکود تورمی با مشکل مواجه می‌کند.


کنترل رشد نقدینگی


سیف به دستاوردهای مثبت نقدینگی اشاره و تاکید کرد: در سال 91 رشد نقدینگی 30 درصد بود ولی در سال 92 به 25.9 درصد رسید.


وی رشد عددی نقدینگی 38.8 درصد را نتیجه تحت نظارت قرار گرفتن برخی موسسات غیرمجاز عنوان کرد و در پاسخ به برخی شبهات اعلام شده در خصوص نگران‌کننده بودن رشد نقدینگی گفت: نرخ رشد نقدینگی در سال 92، 25.9 درصد بوده و در سال 93 به 22.3 درصد رسید و در سه ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.7 درصد رشد نقدینگی را شاهد هستیم که دستاورد مطلوبی است.


رئیس کل بانک مرکزی کنترل رشد نقدینگی برای رسیدن به تورم تک رقمی را ضروری دانست و افزود: یکی از اولویت‌های بانک مرکزی برای خروج از رکود و تحقق رشد اقتصادی سه درصد تامین سرمایه در گردش بوده که در این راستا به نظام بانکی توصیه کردیم منابع محدود تسهیلاتی را در جایی به کار گیرند تا خروج از رکود تسریع شود.


سیف به راهکارهای حل مشکل برخی واحدهای تولیدی که به دلیل کمبود تقاضا با انباشت محصولات مواجه هستند اشاره کرد و ادامه داد: درصدد هستیم مدلی را طراحی کنیم که با تامین مالی خرید محصولات کارخانجات چرخ تولید در این نوع واحدهای تولیدی به حرکت درآید.


یکسان‌سازی نرخ ارز پیش نیاز اقتصاد با ثبات است


وی درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت: برای رسیدن به یک اقتصاد با ثبات باید این سیاست عملیاتی شود اما در شرایط تحریم به دلیل عدم وجود ارتباطات کارگزاری بانکی بین المللی، بانک‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بودند و امکان یکسان‌سازی نرخ ارز وجود نداشت.


رئیس کل بانک مرکزی به تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای اشاره و تصریح کرد: این تفاوت نرخ در گذشته 29 درصد و 21 درصد بود که هم اکنون به 6/11 درصد رسیده که این موضوع نشان دهنده شرایط با ثباتی است و خوشبختانه در زمینه یکسان سازی نرخ ارز با مشکل جدی مواجه نیستیم.


وی درباره زمان اجرای یکسان سازی نرخ ارز اظهار کرد: باید از شتابزدگی در این زمینه پرهیز کنیم و با توجه به تجربیات خوبی که در زمینه یکسان سازی نرخ ارز در سال 80 داشتیم، با نگاهی کارشناسی اقدام به یکسان سازی نرخ ارز کنیم.


آمار بانک مرکزی فارغ از ملاحظه کاری است


سیف به استقلال آماری بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در بانک مرکزی به محض اینکه آمار تولید می‌شود در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی قرار می‌گیرد و هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد؛ این موضوع کمک می‌کند تصور واقعی اقتصاد را بتوانیم در عدد و رقم و آمار منتشر شده ببینیم.


منابع آزاد شده به سمت سرمایه‌گذاری مولد هدایت می‌شود


رئیس کل بانک مرکزی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: 23 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی آزاد و حدود 6 میلیارد دلار منابعی است که بانک مرکزی از دولت نخریده و متعلق به دولت است.


سیف درباره نگرانی‌های موجود بابت آزاد سازی دارایی‌های ارزی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران تاکید کرد: از این بابت هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و با برنامه‌ریزی های انجام شده منابع ارزی به سمت سرمایه‌گذاری های مولد سوق داده می‌شود. دولت هم اجازه نخواهد داد با دارایی‌های آزاد شده کالای مصرفی وارد کشور شود و تمرکز بر ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.


رییس شورای پول و اعتبار گفت: سپرده‌ها مشمول مالیات نیستند و سود سپرده‌های مردم نزد بانک های دارای مجوز بانک مرکزی نیز دارای معافیت مالیاتی است.


مطالبات معوق در سال 93 کاهش یافت


رییس کل بانک مرکزی یکی از مشکلات نظام بانکی کشور را مطالبات غیرجاری عنوان و بیان کرد: یک کارگروه فرادستگاهی در زمینه وصول مطالبات غیرجاری در بانک مرکزی ایجاد شده و با اقدامات این کارگروه از افزایش مانده مطالبات جلوگیری به عمل آمده است.


به گفته وی، در پایان سال 93 شاهد کاهش 1.4 درصد نسبت مطالبات غیرجاری بوده‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته