دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1397 - 13:48
احسان جباریان:

روز دانشجو نباید از هدف و ماهیت اصلی خود دور شود

مسئول بسیج دانشجویی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد گفت: در کنار برنامه‌هایی که به مناسبت روز دانشجو برگزار می‌شود نباید از تبیین اهداف حادثه 16 آذر غفلت شود.
کد خبر : 331714
احسان جباریان.docx111111.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، احسان جباریان در نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی که به مناسبت روز 16 آذر در خبرگزاری آنا برگزار شد، حضور یافت و درباره عملکرد بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی و ماهیت روز دانشجو و تغییرات رویکردی دو سال اخیر دانشگاه آزاد به گفتگو پرداخت،‌ متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:


 


تغییراتی که طی دو سال اخیر در رویکردها و دیدگاه‌های کلان دانشگاه آزاد رخ‌ داده تا چه حد توانسته روابط تشکل‌ها بالأخص بسیج دانشجویی را با واحدهای دانشگاهی بهبود بخشد؟


فضای خوبی در سطح دانشگاه آزاد برای تشکل‌ها و دیگر کانون‌های انقلابی ایجادشده است. معاونین فرهنگی جدید  فعالیت‌های خوبی دارند اما کافی نیست. پیشنهادی که برای دانشگاه آزاد دارم، جوان‌گرایی است؛ اعتماد به جوانان و مدیران جوان، علی‌الخصوص در حوزه فرهنگی و دانشجویی که باید برنامه‌های زیادی اجرا کند، بسیار مهم است.


پس از انتخاب معاونان فرهنگی و دانشجویی در سطح پایین‌تر به معاونان و دفاتر فرهنگی برمی‌خوریم. مشکلی که در دفاتر فرهنگی با آن مواجه شده‌‌ایم، بحث کمبود نیرو است. در حوزه دفاتر فرهنگی معمولاً افرادی را که انتخاب می‌کنند، بیشتر مسن هستند و تقریباً جوانی نیست که در بین آن‌ها انگیزه و جنب‌وجوش داشته باشد. برنامه فرهنگی با محتوا از سوی این معاونت‌ها اجرا نمی‌شود و همین ضعف برنامه‌هایی است که معاونت فرهنگی انجام می‌دهد.


بسیج دانشجویی توانایی دارد در همه عرصه‌ها ورود کند، موضوع علمی، فرهنگی، ورزشی و... اما مجبور است نقص‌های معاونت‌های فرهنگی را پر کند. اگر این نقصان را خود دانشگاه حل کند، بسیج می‌تواند برنامه‌های متنوع‌تر و پویاتری در حوزه‌های مختلف انجام دهد.


در مورد جذب هیأت‌ علمی و بحث علمی، مدیران دانشکده‌‌ها خوب ورود کرده‌اند ولی در عرصه فرهنگی هنوز این تغییرات یا انجام‌نشده و یا سرعت کندی دارد.



یکی از موضوعات خیلی مهمی که در چند سال اخیر رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند، بحث نفوذ در تشکل‌های دانشجویی بود. بسیج دانشجویی چه برنامه‌هایی برای مقابله با این موضوع دارد؟


برنامه بسیج دانشجویی برای مقابله با نفوذ، شبکه‌سازی و برنامه‌ریزی برای قشر خاکستری است. در این راستا مکاتباتی جهت تشکیل کلاس‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی با اساتید انجام گرفته تا کارهای علمی با مباحث فرهنگی در کنار یکدیگر باشند. یا حتی کلاس‌های علمی که به‌ وسیله بسیج دانشجویی و تشکل‌های انقلابی و حزب‌اللهی برگزار می‌شود، در کنار مباحث فرهنگی باشند. در این حوزه اگر قدمی برداشته شود، تأثیر مستقیم و مثبتی روی اساتید و دانشجویان دارد.


بسیج اساتید فعالیت‌هایی دارد ولی فوق‌العاده مقطعی، کوتاه و کم بازده. آن محتوایی که انتظار می‌رود هم ارائه نمی‌شود و برنامه‌هایی که باید برای اساتید هیئت‌علمی و حتی حق‌التدریسی انجام شود صورت نمی‌گیرد. خیلی از اساتیدی که به‌صورت حق‌التدریسی می‌آیند بار علمی ندارند. بسیج اساتید در این‌ موضوعات می‌تواند ورود کند و به اساتید برای افزایش رتبه علمی کمک کند. بسیج دانشجویی هم در این موضوعات ورود می‌کند و اساتیدی که حزب‌اللهی و انقلابی هستند را شناسایی و معرفی کرده و در زمینه علمی فعالیت می‌کنند.


از طریق برگزاری کرسی آزاداندیشی هم می‌توان در روشنگری و مقابله با جریان‌های انحرافی اثرگذار بود. مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان به این موضوع اشاره و تأکید کردند. به بسیج اساتید و کانون‌های دانشجویی انقلابی پیشنهاد می‌کنم بحث کرسی آزاداندیشی را جدی بگیرند. خیلی از دانشجوها سئوالاتی دارند که به آن‌ها پاسخ داده نمی‌شود و هیچ فضایی برای پاسخ به این سؤالات و شبهات به وجود نمی‌آید. 


اگر غفلت نشود و بیشتر به کرسی آزاداندیشی اهمیت داده شود، می‌توان جریان‌های انحرافی را کنترل کرد. کرسی آزاداندیشی هیچ محدودیتی ندارد و یکی از ویژگی‌های خوب آن پذیرش همه اقشار است. خیلی از رویکردهای نظام را می‌توان در کرسی مورد بررسی قرارداد و به شبهاتی که برای دانشجویان و حتی اساتید خود دانشگاه مطرح است پاسخ داد.


عملکرد بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران شمال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین فعالیت‌های شما چه بوده است؟


یکی از برنامه‌های ما اردوی جهادی در روستای حاجی‌آباد شهر بیرجند، استان خراسان جنوبی بوده است. گروه جهادی مخلصین که پنج سال است با هدف محرومیت‌زدایی در این منطقه در زمینه‌های تربیتی، فرهنگی، ورزشی و عمرانی فعالیت می‌کند.


برنامه دیگر ما استقبال از دانشجویان ورودی جدید تحت عنوان برنامه دانشجو سلام است که  در آن علاوه بر استقبال، به دانشجویان خدمات راهنمایی و مشاوره داده می‌شود به این صورت که در کنار مراحل ثبت‌نام، هر جایی که مشکلی پیش می‌آمد؛ عزیزان دانشجو با خانواده‌ها تشریف می‌آوردند و مشاوره و راهنمایی می‌گرفتند.


به مناسبت برنامه اربعین حسینی ستاد تسهیل سفر اربعین را در دانشگاه تشکیل دادیم که در این زمینه کارهایی از جمله پیگیری تسهیلات دانشجویی و پیگیری صدور مجوز خروج از کشور دانشجویان پسر انجام شد.


از دیگر برنامه‌های ما برگزاری کلاس‌های تشکیلاتی جهت ارتقاء دانشجویان با حضور اساتید بوده است. طرح جدیدی هم برای اساتید واحد و دانشجویان در نظر گرفته‌ایم که اگر انجام شود و به نتیجه برسد، بازخورد و بازدهی فوق‌العاده خوبی خواهد داشت؛ در این طرح اساتید انقلابی و دغدغه‌مند تحت پوشش بسیج دانشجویی، کلاس‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌کنند.


علاوه بر ویژه‌ نامه‌هایی که در حوزه دانشجویان ورودی جدید، اعیاد و... پخش می‌شود، چند نشریه هم در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد داریم مانند نشریه فطرس، هیئت شهدای دانشجو و خط دانشجو.


در رابطه با روز دانشجو تریبون‌های آزاد و کرسی آزاداندیشی در حوزه سیاسی برگزار کرده و مطالبات دانشجویی را در دانشکده‌های خود پیگیری می‌‌کنیم. در مراسم روز دانشجو  نباید از هدف اصلی و مطالبه‌گری دور شویم؛ تنها برگزاری جشن کافی  نیست و باید در کنار آن مطالبات و  اهداف روز دانشجو را تبیین کنیم.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته