دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1397 - 10:00
فریدی:

دفتر بسیج برای دانشجو ایجاد شده نه دانشگاه

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد اسلام‌شهر با مثبت دانستن تغییرات دو سال گذشته در دانشگاه آزاد گفت: ما نه بسیج دانشگاهی بلکه بسیج دانشجویی هستیم.
کد خبر : 331650
_L3H2034.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد استان تهران به مناسبت روز دانشجو، در خبرگزاری آنا، برگزار شد.


مهرزاد فریدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در این نشست با ارائه گزارشی از برنامه‌های حوزه بسیج دانشجویی واحد اسلامشهر به موضوعاتی از قبیل مطالبه‌گری، چالش‌های فرهنگی، نفوذ و مشکلات واحد دانشگاهی پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


روز 16 آذر روز دانشجو


 رویکردها و دیدگاه‌های جدید مدیریتی در دانشگاه آزاد چه تغییری در روابط تشکل‌ها با دانشگاه ایجاد کرده است؟


در سال‌های اخیر شاهد بهبود شرایط  و فضای دانشگاه برای بسیج دانشجویی در کلیه واحدها هستیم لیکن بحثی که قابل تأمل است، اینکه ما نه بسیج دانشگاهی بلکه بسیج دانشجویی هستیم. غایت و هدف‌ بسیج دانشجویی تسهیل امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و صنفی دانشجویان است. رسالت بسیج دانشجویی در این است که ببینیم دانشجو یک رشد فرهنگی، علمی و پژوهشی در دانشگاه دارد.


معضلات فرهنگی دانشجویان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیج دانشجویی مطرح بوده و این‌که فضا برای فعالیت‌های بسیج دانشجویی بیشتر و بهتر شده امری قابل تقدیر است، اما مشکلات دانشجویان در برخی موارد همچنان پابرجاست.


بسیج دانشجویی ظرفیت مشخص و تا حد معینی امکانات و نیرو دارد اما به‌جای اینکه روی آن نقاط تأثیرگذار فرهنگی و صنفی تمرکز کند و بتواند به رسالت‌های اصلی‌اش در تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی برسد، درگیر یک‌سری اموراتی شده که جزء وظایف و رسالت‌هایش نیست ولی چون به‌هرحال مشاهده می‌شود در بعضی امور اختلال وجود دارد، مجبور می‌شویم آتش‌به‌اختیار برویم  و کاری انجام دهیم.


روز 16 آذر روز دانشجو


 مطالبه بسیج دانشجویی واحد اسلامشهر از دانشگاه چیست؟


واحدها همانطور که همکاری‌ لازم را با بسیج دانشجویی دارند بهتر است در راستای تسهیلات امور صنفی، دانشجویی و فرهنگی دانشجویان نیز اهتمام لازم را به‌عمل آورند؛ این بالاترین مطالبه ماست.


در سطح دانشگاه مشکلات فرهنگی کاملاً مشهود است و یکی از دلایلی که مانع ورود کیفی بسیج دانشجویی به مسائل علمی، پژوهشی، مسائل دانش‌بنیان و کارآفرینی شده همین درگیری با مشکلات دانشجویی، صنفی و فرهنگی است. آن‌قدر دغدغه و مشکل در بخش فرهنگی داریم که عملاً مجالی برای مباحث علمی، پژوهشی و اقتصادی که امروز دغدغه کشور است، نمی‌ماند. موضوع مهم مورد مطالبه بسیج دانشجویی و قرارگاه شهید احمدی‌روشن استان تهران این‌ است که در انتخاب معاونان فرهنگی واحدها و تدوین برنامه‌های فرهنگی دقت بیشتری شود.


بحث دیگر نظارت بر فضای فرهنگی اماکن و مراکز مرتبط با دانشجو و خارج از واحدهای دانشگاه است؛ این مساله  به‌عنوان یک معضل فرهنگی بزرگ مطرح است و مشکلات فراوانی برای دانشجویان ایجاد کرده.


تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی و هنری با توجه و همکاری‌های معاونان فرهنگی، امکان رشد پیدا کرده‌اند. اصولاً یکی از شروط پویایی دانشگاه و دانشجو این است که تشکل‌های دانشجویی رشد کنند.


روز 16 آذر روز دانشجو


 روابط بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌ها به چه شکل است؟


بسیج دانشجویی همواره نقش حمایتی برای تشکل‌های دیگر داشته‌است و در هر زمینه‌ای که در جهت رسالت‌های دانشگاه و انقلاب اسلامی باشد ورود می‌کند. اما دانشگاه در برخی از واحدها  نظارت دقیقی بر انتخاب و صلاحیت اعضای سایر تشکل‌ها ندارد مثلا اساسنامه انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی هیچ شرط معلوم و مدون خاص، کلی و ساختاری  ندارد.


 برنامه بسیج دانشجویی در راستای مقابله با «نفوذ» در دانشگاه‌ها چیست؟


موضوع قابل توجه در این مورد این است که نفوذ از جایی نشأت می‌گیرد که دانشجو نسبت به خیلی از مسائل اطلاعات ندارد و در اینجا بحث آگاهی‌بخشی به عنوان راه مقابله خیلی مهم است.


کاری که بسیج دانشجویی می‌تواند در این زمینه انجام بدهد، بحث روشنگری است. می‌دانید که جبهه دشمن کلاً در فضای مجازی صف‌بندی شده و بالطبع در این شرایط بحث سواد رسانه‌ای نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.


یکی از میدان‌های عظیم جنگ اقتصادی و جنگ روانی که فرصت‌طلبان در فضای دانشگاه و جامعه از آن سوءاستفاده کرده‌اند بحث فضای مجازی است. بسیج دانشجویی در این زمینه عملکرد قابل‌قبولی نداشته و ما اینجا اقرار می‌کنیم در بحث فضای مجازی، رسانه و روشنگری باید بیشتر و بهتر کار کنیم. قطعاً در بحث جنگ نرم هم موضوع رسانه خیلی اهمیت دارد. کارهای میدانی دیگری نیز می‌شود انجام داد و بر بستر آنها به دانشجویان اطلاعات داد؛ کارهایی از قبیل برگزاری همایش، سمینار، کارگاه‌هایی که در آن بر بستر جریان‌شناسی سیاسی، جریان‌شناسی فرهنگی، جریان‌شناسی رسانه‌ای.


استادان در مقابله با نفوذ جریانات انحرافی در خط مقدم مقابله هستند و استادان انقلابی با برنامه‌هایی تأثیرگذار باید به این بحث ورود کنند. همچنین دانشگاه در انتخاب استادان، مخصوصاً استادان حق‌التدریس، باید معیارهای انقلابی را نیز مدنظر قرار دهد. بسیج اساتید هم به عنوان یک تشکل درون دانشگاهی رسالت خود در بحث روشنگری و جریان‌شناسی‌های فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای را در دانشگاه ایفا کند.


 برنامه‌ها و مأموریت‌های بسیج دانشجویی واحد اسلامشهر در روز دانشجو چیست؟


برنامه‌هایی جهت ارتباط مستقیم دانشجویان با مسئولین دانشگاه و رئیس‌ واحد در نظر گرفته شده است که در سه روز متوالی در یک مکان مشخص، مدیران دانشگاهی و معاونان دانشگاهی را دعوت می‌کنیم تا در ارتباط مستقیم با دانشجویان، مطالبات، کاستی‌ها و درد و دل‌ها را بشنوند.


در ادامه نیز جشنواره فرهنگی ورزشی قائم را  که از آذر شروع خواهد شد و اختتامیه آن در دهه فجر برگزار می‌شود در ذیل برنامه‌های روز دانشجو داریم؛ جشنواره قائم تلفیقی از مسابقات ورزشی و فرهنگی است که هم مباحث نشاط و شادی دانشجویان را دربر دارد و هم این‌که پاسخ به نیازهای فرهنگی و محتوایی را در درون آن گنجانده‌ایم. در اثنای همین جشنواره اردوهای تفریحی، زیارتی و فرهنگی مشهد مقدس، قم و جمکران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.


دو برنامه‌ای که از چند ماه قبل روی آن کار گروهی انجام شده است و إن‌شاءالله از آذر راه‌اندازی  خواهد شد؛ یکی راه‌اندازی «نشریه پیچ» با هدف پیگیری مطالبات دانشجویان و دیگری گروه خبری و رسانه‌ای «پیچ‌مدیا» با هدف بیان مشکلات و مطالبات با زبان طنز. برنامه‌های دیگری هم مثل مسابقه کتابخوانی که با عناوین مختلف در جهت بصیرت سیاسی، جریان‌شناسی سیاسی، جریان‌شناسی فرهنگی و بحث‌های عقیدتی و معرفتی است برگزار خواهد شد.


نمایشگاه عکس نیز با عکاسی خود دانشجویان با محوریت زندگی دانشجویی در نظر گرفته شده است؛ ستاد برگزاری نمایشگاه از مجموعه عکس‌های منتخب، یک نمایشگاه تحت عنوان «زندگی دانشجویی» داخل محوطه دانشگاه و یک نمایشگاه کاریکاتور نیز با محوریت مطالبات و مشکلات دانشگاه و سوژه‌های دانشجویی برگزار می‌کند.


انتهای پیام/4116/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته