دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 13:04

بایدها و نبایدهای کرسی آزاداندیشی

دانشجویان انقلابی برای اجرای مطالبه رهبری در اجرای کرسی‌های آزاداندیشی باید از آئین‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اطلاع کامل داشته‌باشند.
کد خبر : 328408
بحث-های-خانوادگی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کرسی‌های آزاداندیشی یکی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری است، دانشجویان انقلابی برای اجرای این مطالبه باید از آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی اطلاع کامل داشته‌ باشند.


شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آبان‌ماه 93 آئین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی و پژوهشی را ابلاغ کرد.


مقام معظم رهبری شهریور ماه 88 در دیدار با اساتید دانشگاهی بیان می‌کنند: «یکی دیگر از کارهائی که باید در زمینه مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و علمی انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجو برای اظهارنظر است. از اظهارنظر هیچ‌وقت نباید بیمناک بود. این کرسی‌های آزاداندیشی که ما گفتیم، در دانشگاه‌ها باید تحقق پیدا کند و باید تشکیل شود».


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان خود اشاره می‌کنند: «اگر چنانچه بحث‌های مهم تخصصی در زمینه سیاسی، در زمینه‌های اجتماعی، در زمینه‌های گوناگون حتّی فکری و مذهبی، در محیط‌های سالمی بین صاحبان توان و قدرت بحث مطرح شود، مطمئناً ضایعاتی که از کشاندن این بحث‌ها به محیط‌های عمومی و اجتماعی ممکن است پیش بیاید، دیگر پیش نخواهد آمد».


ماده یک آئین‌نامه تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی و پژوهشی کرسی آزاداندیشی را این چنین تعریف می‌کند: «کرسی آزاداندیشی نشستی است كه در آن به صورت آزاد، نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه، در يكی از قالب‌های مندرج در ذيل، در باب موضوعی معين و از پيش اعلام شده، به اظهارنظر، پرسش و پاسخ عميق، گفتگو، تبادل و تضارب آرا، همراه با استدلال و ارائه مستندات پرداخته می‌شود».


در این آئین‌نامه انواع كرسی‌های آزادانديشی را در يكی از قالب‌های كرسی مناظره،  كرسی نقد و نظر و  كرسی پرسش و پاسخ به شبهات قابل اجرا دانسته است.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

برچسب ها: مطالبات رهبری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته