دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 12:37
آنا گزارش می‌دهد؛

بایدها و نبایدهای کرسی آزاداندیشی دانشجویی

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به همان اندازه که مهم بوده و تأکید شده است، دارای ظرافت‌های خاصی نیز هست که نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم.
کد خبر : 327421
792256.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محسن محمدی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است؛ با تأمل در بیانات معظم‌له می‌توان دریافت که گسترش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از مطالبات اساسی ایشان از جامعه دانشگاهی است.


برای جامه عمل پوشاندن به این مطالبه مقام معظم رهبری، ابتدا می‌بایست آسیب‌های احتمالی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بررسی شده و برای رفع این آسیب‌ها چاره‌ای پیدا کرد.


آسیب‌های کرسی‌های آزاداندیشی را می‌توان به‌صورت کلی به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول آسیب‌هایی هستند که متولیان برگزاری در ایجاد و رفع موانع آن مؤثر هستند و دسته دوم نیز آسیب‌های فردی است که شرکت‌کنندگان و دانشجویان در رفع آن مؤثر هستند؛ در این گزارش به چهار مورد از آسیب‌های فردی می‌پردازیم.


توهین ممنوع!


یکی از آسیب‌های برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، عدم رعایت اخلاق مناظره و مباحثه می‌باشد؛ برای جلوگیری از این آسیب ابتدا باید هدف از کرسی آزاداندیشی و مناظره علمی مشخص شود چراکه اگر هدف از مناظره،  صرفاً غلبه بر طرف مقابل و به کرسی نشاندن سخنمان باشد، بی‌استدلالی تبدیل به منطق اصلی شده و شهرت‌طلبی، مباهات، فخر‌فروشی در سخنان ما مشهود خواهد بود.


البته اگر به دنبال انگیزه‌های مثبت باشیم می‌توان از کرسی‌های آزاداندیشی استفاده بهتری کرد؛ از جمله انگیزه‌های مثبت می‌توان به حق‌خواهی و روشنگری اشاره کرد که سبب می‌شود در بحث‌های خود از توهین و بی‌اخلاقی به دور باشیم.


در بعضی موارد هم غلبه احساسات و تعصب بیش‌ازحد هم عامل بی‌اخلاقی و توهین می‌شود.


در صورتیکه در کرسی‌های آزاداندیشی طرفین به همدیگر توهین نکنند و فضای همراه با اخلاق در مباحثات حاکم شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی استمرار خواهد یافت.


گردش به چپ و راست ممنوع!


می‌توان یک موضوع را برای بحث انتخاب کرد و دو طرف مباحثه ساعت‌ها و یا روزها بدون رسیدن به نتیجه به بحث خود ادامه دهند! اما این مورد زمانی پیش‌خواهد آمد که مدام از موضوع خارج شده از مسیر بحث منحرف شویم.


پس بدون اینکه به جاده خاکی بزنیم یا به چپ و راست بپیچیم موضوع بحث را ادامه دهیم تا بتوانیم از کرسی برگزار شده به نتایج قابل قبولی برسیم. 


بحث بدون منبع ممنوع!


استفاده از منابع در بحث‌های علمی به اعتبار مطالب گفته شده اضافه می‌کند؛ از طرفی استفاده از منابع مختلف نشان دهنده میزان مطالعه و تسلط شما به موضوع مورد بحث است. البته منابع استفاده شده هم باید ویژگی‌هایی داشته باشد. در درجه اول نویسنده و ناشر مطلب دارای اعتبار علمی بوده و افراد موجهی باشند؛ تنوع منابع مورد استفاده هم نباید فراموش شود، هرچه‌قدر از منابع متنوع‌تری استفاده کنید دید شما به موضع و تسلط شما را نشان می‌دهد و بدیهی است که حاضران در مراسم و طرف مخالف شما هم پذیرش بیشتری خواهند داشت.


ناامیدی ممنوع!


یأس و ناامیدی ضمن اینکه گناه بزرگی است، سبب می‌شود از ادامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دیگر نیز منصرف شویم. ناامیدی می‌تواند هم در کلام ما متجلی شود و هم می‌تواند مخاطب را از نتایج یا خروجی‌های کرسی‌های آزاداندیشی ناامید کرد.


رهبر معظم انقلاب در خصوص مداومت و لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تأکید می‌کنند: «آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من صد بار - با کم و زیادش- تأکید کردم، راه بیندازید و این‌ها(موضوع اقتصاد مقاومتی) را هی آن‌جا(کرسی‌های آزاداندیشی) بگوئید؛ این می‌شود یک فضا. بنابراین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی صرفاً بحث دانشجویی در فضایی بسته نیست و در استقرار گفتمان اقتصاد مقاومتی نقش موثری دارد؛ چراکه وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، عموم جامعه و مسئولان  در فضای ایجاد شده فکر می‌کنند».


پس نباید از نتایج خروجی کرسی‌های آزاداندیشی مایوس شد چرا که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد تحولات بزرگی در کشور شود.


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

برچسب ها: آسیب شناسی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کریم عبدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
۰
کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها اگر برای رفع مشکلات دانشجویان و رفع ابهامات سیاسی آنان صورت گیرد خیلی هم عالی است
هلدینگ شایسته