دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 17:58
یک پژوهشگر:

استکبارستیزی امام راحل بدون نگاه مادی و طمع‌ورزی بود

یک پژوهشگر گفت: امام خمینی(ره) در عین حال که در عرصه سیاست و استکبارستیزی تلاش می‌کردند، نگاه مادی و چشم طمعی به مردم برای این کار نداشتند.
کد خبر : 325804
50.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از هشتگرد، نشست تخصصی نسبت عرفان و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره) با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد، مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) و کانون عرفان امام خمینی(ره) با حضور اسماعیل منصوری‌لاریجانی پژوهشگر حوزه فسلفه و عرفان، رمضان جهانیان رئیس واحد و استادان دروس وصایای امام خمینی(ره) و معارف اسلامی دانشگاه‌های استان‌های البرز، تهران و قزوین عصر امروز در سالن اجتماعات شهید مفتح  این دانشگاه برگزار شد.


منصوری‌لاریجانی در تبیین اندیشه عرفان و سیاست امام خمینی(ره) گفت: اگر آینه بخواهد خود را ببیند، هیچ‌گاه نمی‌تواند تصویر دیگران را نشان بدهد چون هیچ طمعی به دیده شدن ندارد؛ همین امر در قرآن کریم نیز اشاره شده که پیامبران مزد خود را از درگاه خداوند متعال می‌خواهند و دیگر طمعی به مزد مردم ندارند، حال با این توضیح این‌گونه عرفان را تشریح می‌کنیم که عرفان یعنی اینکه خداوند متعال را همیشه و در همه حال ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم.


وی افزود: چطور ممکن است کسی مسئولیت داشته و طمعی به دنیا نداشته و هیچ مزدی از مردم نخواهد و لذا فردی که در جمهوری اسلامی مسئولیت می‌پذیرد، نباید زندگی او با قبل و بعد از مسئولیت تفاوت داشته باشد و کسی که می‌خواهد خدمت کند، نباید از مردم چیزی بخواهد. یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همین مردم هستند و مردمی که مسئولان خود را در وضعیت عرفانی یعنی خدمت فقط در قبال اجر خداوند می‌بینند، برای آن مسئولان جان خود را نیز فدا می‌کنند.


منصوری‌لاریجانی نمونه بارز این‌گونه مسئول را خود شخص امام خمینی(ره) معرفی کرد که در عین حال در عرصه سیاست و استکبارستیزی تلاش می‌کردند، توشه‌ای مادی و چشم طمعی به مردم برای این کارها نداشتند، بلکه موفقیت و اجر کار خود را در پیش‌گاه خداوند متعال جستجو می‌کردند.


وی ادامه داد: اکنون نیز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تمامی تلاش خود را در راستای ارائه خدمت به مردم معطوف کرده و تاکنون در سه دهه چشم طمع به بیت‌المال نداشته و از مردم نیز مزدی نخواسته است و فقط به‌دنبال اجر خداوند منان بوده که همه بزرگان به‌دنبال چنین اجر و مزدی هستند.


منصوری‌لاریجانی گفت: جوهره نظام اسلامی توکل به خدا و مردم‌سالاری است که در مفهوم کلی همان سیاست برآمده از عرفان است و اگر چنین الگویی در جامعه فراگیر شد، قطعا جامعه‌ای به‌دور از حواشی اقتصادی و سیاسی خواهیم داشت و آن همان جامعه مطلوب اسلامی است.


وی یکی از آسیب‌های عصر کنونی را که در جامعه ترویج شده قدرت‌گرایی و ثروت‌اندوزی عنوان کرد که این امر کاملا با منویات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) در تضاد بود و باید تلاش کرده این رذیله اجتماعی از جامعه حذف شده و افراد جامعه به اندازه نیاز به‌دنبال کسب ثروت و قدرت باشند که اگر چنین روحیه‌ای در جامعه گسترش یابد، این مردم قادر خواهند بود با هر گونه مشکلات که مواجه می‌شوند، پیروز شده و خللی در روند زندگی فردی و اجتماعی ایجاد نشود.


وی تصریح کرد: هنوز اندیشه‌های امام خمینی(ره) پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی آن‌طور که باید و شاید تبیین نشده و انحرافاتی که در مقاطع از زمان در کشور پس از انقلاب ایجاد شده، شاهد زنده بر تبیین نشده اندیشه‌های آن بزرگوار بوده و ما به‌عنوان اساتید و افراد تاثیرگذار در جامعه و نسل جوان در وهله اول باید خود به رهنمودها پایبند و در نشر آن رهنمودها و اندیشه‌های پیر جماران کوشا باشیم.


انتهای پیام/4101/4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته