دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 04:34
یک فعال دانشجویی:

مجلس شورای اسلامی به نهادی زیردست تبدیل شده است

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: مجلس بزرگ‌ترین ویژگی خود را که همان مطالبه‌گری و نظارت بر قوه مجریه است از دست داده و تبدیل به یک نهاد زیردست شده است.
کد خبر : 325587

سارا عاقلی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: جامعه مفهومی چندلایه است. یک لایه آن را حاکمیت و مسئولان اجرایی که مسئولیت راهبری جامعه را در شرایط مختلف به‌ویژه شرایط جنگ اقتصادی برعهده دارند تشکیل می‌دهد.


وی افزود: مهم‌ترین لایه جامعه، مردم هستند. کسانی که در ادبیات اسلامی از آنها تحت عنوان ولی‌نعمتان یاد می‌شود.


دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت عنوان کرد: در این بین لایه دیگری تحت عنوان نهادهای مدنی شامل تشکل‌ها مانند جنبش دانشجویی وجود دارد. اگر بخواهیم فضای جامعه را نسبت به یک اتفاق مانند جنگ اقتصادی تحلیل و تبیین کنیم، باید کارکرد هر سه لایه را مورد ارزیابی قرار دهیم.


این فعال دانشجویی گفت: در مفهومی مانند جنگ اقتصادی، فتنه سیاسی، جنگ نظامی، تهاجم فرهنگی که در دهه‌های مختلف در ایران اتفاق افتاده است، بهترین و انقلابی‌ترین کنش را مردم داشته‌اند.


عاقلی تأکید کرد: مردم همواره بیشترین مقاومت را در شرایط خاص از خود نشان داده‌ و اجازه نداده‌اند اتفاق خاصی رخ دهد.  لایه میانی یا همان تشکل‌ها نیز نسبتاً نقش تبیین و روشنگری را ایفا کرده‌اند.


وی ادامه داد: معمولی‌ترین عملکرد را در 40 سال اخیر، مسئولان اجرایی و دولتمردان داشته‌اند که بعضاً می‌توانستند کنشگران بهتری باشند ولی متأسفانه این گونه نشده است. مصداق بارز آن هم شرایط فعلی است.


دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه دولت رخوت، بی‌حوصلگی و بی‌حالی را به جامعه منتقل می‌کند، افزود: شرایط جنگ اقتصادی می‌طلبد دولت تحرک خود را بیشتر کند. قوه مجریه به‌هیچ‌عنوان یک بازیگر ناتوان و بی‌دست‌وپا نیست و اگر از آن ناتوانی می‌بینیم مربوط به نخواستن مسئولان است.


عاقلی درباره عملکرد نمایندگان مجلس نیز گفت: از وکلای ملت انتظار داریم اقتدار و استقلال حداقلی و نسبی داشته باشند.


وی افزود: فلسفه وجودی تفکیک قوا به این دلیل است که قدرت در یک قوه متمرکز نشود و بتوان تصمیم‌های عاقلانه‌تری برای کشور گرفت؛ اما آنچه امروز از مجلس می‌بینیم این گونه نیست.


دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: نمایندگان جاده‌صاف‌کن دولت شده‌اند. به‌عنوان مثال درباره محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت مشاهده کردیم که اقبال عمومی نسبت به عملکرد وی وجود نداشت؛ اما نمایندگان به او به‌عنوان وزیر کار رأی دادند. یا در خصوص عباس آخوندی که همه انتظار استیضاح،‌ مطالبه یا بازخواست عملکرد او را داشتند در حالی‌که بیش از 160 نماینده از او تقدیر کردند.


عاقلی عنوان کرد: اینکه نماینده نظر منفی خود را نسبت به یک وزیر به‌‌سرعت عوض می‌کند، قضاوت افکار عمومی به‌این‌صورت است که وزیر چه رانت و امتیازی  به نماینده داده است که این گونه از او حمایت می‌کند و نظر خود را به این سرعت تغییر داده است.


وی افزود: این گونه اقدامات مجلس در درجه اول، استقلال و اقتدار نمایندگان را زیر سؤال می‌برد و در افکار عمومی وجهۀ خوبی ندارد و چهره حقیرانه‌ای از مجلس در اذهان نقش می‌بندد و با آنچه که در شأن قوه مقننه جمهوری اسلامی است فاصله زیادی دارد.


دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه مجلس نباید نقش تونل وحشت دولت را ایفا کند، گفت: اما از طرف دیگر باید نهادی مطالبه‌گر باشد که بتواند دولت را در مسیر درست قرار دهد.


این فعال دانشجویی اظهار کرد: از مجلس انتظار می‌رود به‌واسطه اختیاراتی که دارد، در شرایط جنگ اقتصادی دولت را به‌خوبی حمایت و پشتیبانی کند.


عاقلی عملکرد مجلس را در شرایط خاصی مانند جنگ اقتصادی مساعد ندانست و گفت: به‌عنوان مثال دولت در موضوع FATF از 41 بند موجود، 37 بند را اجرایی می‌کند و مجلس به‌جای اینکه از دولت مطالبه کند، لایحه‌ای را که باقی مانده است نیز تصویب می‌کند تا دولت راحت‌تر به اقدامات خود بپردازد.


وی افزود: درحالی‌که برون‌دادی از 37 بند اجرا شده در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود. همچنین عملکرد مجلس در قبال عباس آخوندی و محمد شریعتمداری مناسب نبود و متأسفانه مجلس بزرگ‌ترین ویژگی خود را که همان مطالبه‌گری و نظارت بر قوه مجریه است از دست داده و تبدیل به یک نهاد زیردست شده است که در شأن قوه مقننه نیست.


انتهای پیام/4007/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته