دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1397 - 13:13
معاون فرهنگی وزیر علوم:

جشنواره قرآن و عترت زمینه‌ساز تدبر در مفاهیم قرآنی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جشنواره قرآن و عترت در زمینه‌سازی برای تدبّر بیشتر در مفاهیم قرآن نقش بسزایی دارد.
کد خبر : 324432

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا٬ غلامرضا غفاری ظهر امروز در نشست خبری سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که در محل وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری برگزار شد ضمن اشاره به گردهمایی بزرگ اربعین اظهار کرد: سهم بزرگ دانشگاه‌ها و دانشجویان در این حرکت عظیم٬ بیانگر اعتنا و توجه جامعه دانشگاهی به رخداد راهپیمایی اربعین بود. دو استان جنوبی با مرکزیت دانشگاه‌های مادر استان درخصوص راهپیمایی اربعین سهم بیشتری داشته و مجموعه‌های مختلف در این دو دانشگاه به عنوان ستاد مرکزی حضور داشتند.


وی‌ افزود: هیچگاه مجموعه‌های دانشجویی با این وفاق و وحدت گرد یکدیگر جمع نشده بودند.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به برگزاری جشنواره قرآن و عترت عنوان کرد: ۲۶ و ۲۷ آبان سال جاری این جشنواره در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.


غفاری ادامه داد: شاهد آخرین بخش جشنواره با حضور برگزیدگان سطح ملی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی هستیم. این جشنواره از دانشگاه‌ها آغاز شده و پس از برگزاری در سطح منطقه، برگزیدگان آن در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به‌صورت جداگانه در سطح ملی به رقابت پرداخته‌اند.


وی با اشاره به رویکردهای این جشنواره گفت: گفتمان‌سازی قرآنی در دانشگاه‌ها نقش برجسته‌ای در برگزاری این جشنواره دارد. همچنین ترویج آموزه‌های قرآنی به‌عنوان عنصر کلیدی این جشنواره در نظر گرفته شده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش جشنواره قرآن و عترت در زمینه‌سازی برای تدبّر بیشتر در مفاهیم قرآن خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا مفاهیم قرآنی در تمام مجموعه‌های دانشگاهی درونی شده و علاوه بر آن در رفتار و سبک زندگی نسل جوان مورد استفاده قرار گیرد.


غفاری تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره را از مرحله دانشگاهی تاکنون 350 هزار نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 640 نفر از برگزیدگان مرحله ملی وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در سطوح مختلف به مرحله نهایی جشنواره ملی قرآن و عترت راه پیدا کرده‌اند.


وی با اشاره به مهمانان اختتامیه سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت گفت: وزیر علوم، وزیر بهداشت، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسئولانی از نهاد ریاست‌جمهوری و ... برای حضور در جلسه دعوت شده‌اند.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تنوع در بخش‌های مختلف جشنواره را یکی از ویژگی‌های بارز آن دانست و تصریح کرد: در جشنواره‌های ابتدایی بیشتر تمرکز بر بخش آوایی بود اما اکنون جشنواره در شش بخش پژوهشی، فناوری، ادبی، هنری، آوایی و معارفی تعریف شده است که هر کدام از بخش‌ها نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دارند.


غفاری ادامه داد: اگر رسالت تدبّر در قرآن را به‌عنوان مأموریت اصلی جشنواره در نظر بگیریم، لازم بود تا بخش‌های متنوعی برای آن در نظر گرفته شود تا دانشجویان و مجموعه دانشگاهی از جشنواره، اقبال مناسبی داشته باشند.


وی عنوان کرد: افرادی که در بخش قرائت، تحقیق و حفظ کل قرآن حائز رتبه‌های برتر شوند، به بخش بین‌المللی که دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، راه پیدا خواهند کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در داوری آثار این جشنواره از افراد برجسته حوزه‌های مختلف قرآنی استفاده شده است، گفت: این جشنواره از تنوع جمعیتی به‌لحاظ مذهبی، قومیت و جنسیت برخوردار است.


وی با بیان اینکه جشنواره قرآن و عترت، رویداد قرآنی وسیعی است که بیشترین مخاطب را در بین جشنواره‌های دانشگاهی دارد، اظهار کرد: این جشنواره همانند پیاده‌روی اربعین، هم‌گرایی را در بخش‌های مختلف آموزش عالی در پی دارد و از این بابت می‌توان این دو را، عناصری کلیدی دانست که همواره وحدت‌بخش بوده‌اند و تمسک به آنها برای جامعه اسلامی مهم و حیاتی است.


انتهای پیام/4007/ 4107/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته