ایدهبازار خوشمزه؛ پاسخگویی علم به نیاز صنعت
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چند سالی است که ایده بازارها در انجمنهای علمی و دانشگاهها جای خود را باز کردند و ایدهها نیز ساماندهی شده و اگر قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن داشته باشند، به کمک شتابدهندهها حمایت میشوند.
تغذیه و خوراکی از آن موضوعاتی است که چون در ذهن، خوشمزگی و غذاهای اشتهاآور را متواتر میکند ناخودآگاه، نگاهها را به سمت خودش جلب میکند. حال اگر ایدهها از جنس خوراکی و نوشیدنی باشند، بیشتر از هر موضوع دیگری جلبتوجه میکنند.
دومین ایده بازار خوراکی و نوشیدنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود و همین موضوع، بهانهای شد تا با محمد نادری، مدیرعامل ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفتگو کنیم.
نادری درباره ایدهبازار خوراکی و نوشیدنی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: اولین دوره از این ایدهبازار در انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد که امسال مجری و متولی این ایدهبازار، دانشگاه امیرکبیر است.
وی افزود: هدف از این رویداد، شناسایی و احصای نیازهای صنعت و منعکسشدن آن به جامعه علمی و عرضه دانش متناسب با نیازهای بازار و صنعت است. متأسفانه در دانشگاهها برخی از علوم کورکورانه به بازار عرضه میشوند که هیچ متقاضی ندارند و بازار اینگونه دانشها را نمیطلبد؛ بههمیندلیل در دانشگاه امیرکبیر از سال 89 فرایند معکوسی را دنبال کردیم که قبل از ارائه دانش و فناوری، نیازهای صنعت را شناسایی میکنیم.
مدیرعامل ایدهبازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: میخواهیم حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه باشیم و این فرآیند را دنبال میکنیم تا جامعه علمی و صنعت را به یکدیگر وصل کنیم.
نادری درباره این ایدهبازار توضیح داد: از بهمنماه سال گذشته فراخوان ایدهبازار منتشر، و 60 ایده به دبیرخانه ارسال شد که از این بین، 30 ایده، ایدههای مناسبی بود که صاحبان آن میتوانستند در کارگاه یکماهه برای مهارتهای فن بیان، بیزینسپلن و مذاکره شرکت کنند؛ در این کارگاهها ضمن بالا بردن سطح علمی ایدهها، غربالگری نیز صورت میگرفت؛ چراکه در روز پایانی ایدهبازار، 23 سرمایهگذار و شتابدهنده طرحها را بررسی و پذیرش میکنند و متقاعدکردن سرمایهگذاران اهمیت ویژهای دارد.
وی اضافه کرد: ایدهبازار مواد خوراکی و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر 23 آبانماه از ساعت 13 تا 18 برگزار میشود که تنها 6 ایده برتر در این روز ارائه میشود. در کارگاه یکماهه 30 ایده بررسی و تنها 6 ایده برای روز پایانی انتخاب شدند.
نادری تصریح کرد: هر ایدهپرداز 15 دقیقه برای ارائه، زمان دارد که پنج دقیقه شامل ارائه ایده، سه دقیقه شامل سؤال حضار و پنج دقیقه شامل سؤال داوران میشود و مابقی آن بین این سه بخش تقسیم میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در روز اصلی این رویداد، سرمایهگذارانی که میتوانند به ایدهپردازان کمک کنند تا ایدههای خود را عملیاتی کنند، حضور دارند؛ چراکه افرادی که در این رویداد شرکت کردهاند، میخواهند ایدههایشان به نتیجه برسد و ما نیز به آنها کمک میکنیم.
پایان پیام/4085/
انتهای پیام/