دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جذب هیأت علمی جوان در دانشگاه؛ محرک علم و پیشرفت

تزریق اعضای هیأت‌ علمی جوان در دانشگاه‌های کشور می‌تواند نیروی محرک سیستم آموزش عالی را جانی تازه ببخشد.
کد خبر : 322156
96-06-c06-1386.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجید فرج‌فائد- رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری نظام آموزش عالی در سال 93 به نوعی چشم‌انداز آموزش عالی را ترسیم نموده و بر همین اساس مراکز جذب اعضای هیأت‌علمی وزارت علوم تحقیقات‌و‌فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی سعی بر این داشته‌اند که در مسیر تحقق چشم‌انداز آموزش عالی و اجرای سیاست‌های کلی علم و فناوری حرکت کنند.


شرایط عمومی و اختصاصی جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم و آزاد اسلامی به‌صورت کلی از یک قالب مشترک بهره‌برده و به‌خصوص درباره شرایط عمومی جذب مطابق مصوبه 608 مورخ 1386/4/19 شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کند.


در رابطه با شرایط اختصاصی جذب هیأت‌علمی نیز، تفاوت‌هایی بین دو نظام بزرگ آموزشی کشور به چشم می‌خورد، که بررسی ‌آن‌ها خالی از لطف نیست. وزارت علوم، تحقیقات‌و‌فناوری تسلط به یک زبانی خارجی را برای متقاضیان مرتبه استادیاری الزام کرده و به‌منظور حفظ هرم علمی جذب اعضای هیأت‌علمی با مرتبه «مربی آموزشیار» و «مربی پژوهشیار» را ممنوع کرده است.


همچنین وزارت علوم در بندی دیگر لزوم ارائه مدارک تحصیلی متقاضیان را، منطبق با مدرک مورد نیاز قید شده در فراخوان اشاره کرده و ثبت‌نام دانشجویان را ممنوع اعلام کرده است، مگر این‌که مدرکی رسمی از دانشگاه محل تحصیل مبنی بر دفاع پایان‌نامه ارائه نماید.


در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بندهای اختصاصی آخرین فراخوان خود به همخوانی رشته‌های دو مقطع آخر تحصیل اشاره کرده  و متقاضیان بومی استان‌ها را اولویت گزینش اعضای هیأت‌علمی واحدهای استانی دانسته است. دانشگاه آزاد اسلامی سوابق متقاضیانی را که از دانشگاه‌های معتبر خارجی را که جزو 500 دانشگاه برتر بر اساس رتبه‌بندی QS یا دانشگاه‌های معتبر داخلی حضوری فارغ‌التحصیل شده باشند، بررسی و در صورت احراز شرایط گزینش می‌کند.


با نیم‌نگاهی به افزایش دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی در سالیان اخیر و لزوم حفظ سرمایه‌های انسانی در حوزه آموزش و دانشگاه و همچنین حمایت دانشجویان ایرانی خارج از کشور، جذب عدالت‌محور نخبگان در دانشگاه‌ها می‌تواند قسمتی از مشکلات دانش‌آموختگان عالی را تسکین بخشد.


تزریق اعضای هیأت‌علمی جوان در دانشگاه‌های کشور می‌تواند نیروی محرک سیستم آموزش عالی را جانی تازه بخشیده و دانشگاه‌ها را به سمت توسعه دانش‌بنیان هدایت کند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته