دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پی شیوع کووید-۱۹؛

چگونگی آموزش مجازی در سراسر جهان

آیلو و یونسکو‌ در خصوص آموزش‌های از راه دور و توسعه مهارت‌ها در زمان کووید -۱۹ پژوهش مشترکی انجام دادند که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر : 322131
unnamed (8).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهش مشترک آیلو - یونسکو‌ در مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه مهارت‌ها در زمان کووید -۱۹ با هدف جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های مناسب و به اشتراک‌گذاری دانش با هدف کمک به کشورهای سراسر جهان جهت کاهش اثرات کووید-19 است.


مخاطبین این پژوهش شامل ارائه‌دهندگان آموزش اولیه و مداوم فنی و حرفه‌ای، سیاست‌گذاران (مانند وزارتخانه‌های کار و آموزش) و شرکای اجتماعی (کارفرمایان و سازمان‌های کارگری) می‌شود.


اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این پژوهش، تجربیات و شیوه‌های مناسب، استراتژی‌ها و ابزارهایی را به اشتراک می‌گذارد که می‌توانند به سایر سیاست‌گذاران، شرکای اجتماعی، اساتید و سایر ذی‌نفعان آموزش فنی و حرفه‌ای در کاهش اثرات منفی کووید-19 و مدیریت کارآمد روند یادگیری و فرآیند آموزش مهارتی کمک کند و به افزایش انعطاف‌پذیری آموزش مهارتی در طول دوران پاندمی کمک کند.


براساس نتایج اولیه نظرسنجی آنلاین، مروری بر 83 پاسخ دریافت شده تا 9 آوریل  2020.


پاسخ دهندگان به نظرسنجی تا 9 آوریل 2020 چه کسانی هستند؟


تا تاریخ 9 آوریل2020، پاسخ دهندگان 40 در کشور به نظرسنجی آنلاین بر طبق نقشه زیر پاسخ دادند.
 
درحالی‌که پاسخ‌دهندگان، نمایندگان طیف گستردهای از سازمان‌ها را شامل می‌شدند؛ اما بالاترین میزان مشارکت توسط نمایندگان ارائه‌دهندگان آموزش فنی و حرفه‌ای اولیه و مداوم دیده می‌شود.


پاسخ دهندگان به پرسش‌نامه‌ها چه  سازمان و نهادی هستند؟


سازمان‌های ارائه دهنده آموزش فنی و حرفه‌ای اولیه، سازمان‌های ارائه دهنده آموزش فنی و حرفه‌ای مداوم وزارت آموزش یا وزارت آموزش فنی و حرفه‌ای سازمان کارفرمایان یا سازمان عضویت در مشاغل مرجع آموزش ملی، ارگان قانونی خیرین و شرکای توسعه مشاوران وزارتخانه به غیر از وزارت کارغیره.
تا 9 آوریل 2020، 98٪ از کشورهایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، در پاسخ به شیوع پاندمی، مدارس و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را به‌طور کامل بسته‌اند؛ به‌استثنای تایلند، آفریقای جنوبی، استرالیا و موزامبیک که فقط برخی فعالیت‌ها یا برخی مناطق خاص آن بسته شده است.


ارائه یادگیری‌های ارائه شده در محیط کار، مانند کارآموزی، نیز به همان اندازه تحت تأثیر قرارگرفته است.


براساس اظهارات پاسخ‌دهندگان نیجریه به‌طورکلی به دلیل تعطیلی مشاغل، تعداد کلاس‌های کارآموزی به‌شدت کاهش یافته است، کارآموزان تمایلی به مراجعه به مراکز کارآموزی ندارند و سطح تعامل برای ارتباطات آموزشی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.


پاسخ دهندگان از هند نیز گزارش دادند که به دلیل تعطیلی و محدودیت‌ها، کارآموزان و مربیان نمی‌توانند برای آموزش به مراکز بیایند؛ چرا که در خانه قرنطینه هستند. درحالی‌که مربیان و کارآموزان برای ابداع شیوه‌های جدید یادگیری از انگیزه بالایی برخوردارند، با چالش‌هایی در رابطه با آموزش و یادگیری آنلاین روبه‌رو هستند. مانند اتصال به اینترنت، هزینه استفاده کارآموزان از بسته‌های دیتای اینترنت، پلت فورم‌های یادگیری کاربرپسند، محتواهای آموزشی کارآموز پسند و از همه مهمتر پذیرش مقررات آموزش آنلاین.


پاسخ دهندگان از کانادا گزارش دادند که انگیزه برخی دانشجویان به‌ویژه در رشته‌هایی که دارای فعالیت‌های عملی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های عملی زیادی هستند به دلیل افزایش فعالیت‌هایی با ماهیت نظری (خواندن، ویدئوکنفرانس، نمایش، ویدیو و غیره) به‌شدت تحت تأثیر قرارگرفته است.
مدرسان نیز در اثر تغییر سریع استراتژی‌های آموزشی، چالش‌هایی را تجربه کرده‌اند و این باعث ایجاد استرس، فشار و اضطراب زیادی در آن‌ها شده است.


پاسخ دهندگان قرقیزستان گزارش دادند که از زمان استفاده از ابزارهای مختلف آموزش از راه دور، مدرسان به علت روش‌های جدید تدریس و افزایش پیام‌ها و سؤالات دانشجویان در تمام ساعات شبانه‌روز، با فشار کاری سنگینی روبرو شده‌اند.


پاسخ‌دهندگان از استرالیا گزارش دادند که هنوز پاسخی هماهنگ در مورد یادگیری در محل کار  برای یادگیری از راه دور وجود نداشته است. بسیاری از اماکن شغلی که کارآموز دارند، همچنان فعالیت دارند، همانند کارگاه‌های ساختمانی، کارخانه‌ها، آرایشگاه‌ها و برخی فروشگا‌ه‌های خاص.


در اغلب کشورها به‌جز کشورهای تایلند و استرالیا که تعطیلی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به‌صورت جزئی است، آزمون‌ها و ارزیابی‌های کارآموزان و دانشجویان، به تعویق انداخته شده است.
ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، قبل و در زمان پاندمی کووید-19 چگونه سازماندهی می‌شود؟‌
در کشورهایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، قبل از شیوع کووید-19، آموزش از راه دور به‌طور گسترده استفاده نمی‌شد. تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان 46درصد اصلاً از آموزش از راه دور برای دوره‌ها یا آموزش مهارتی استفاده نمی‌کردند و یک‌سوم آنها نیز تنها در برخی مواقع از این روش استفاده می‌کردند. فقط حدود ۱۳ درصد از آن‌ها، این روش را استفاده می‌کردند.
سازماندهی آموزش فنی و حرفه‌ای در زمان پاندمی در کشورهای مختلف متفاوت است. 40درصد پاسخ دهندگان اظهار داشتند که هیچ نوع آموزش از راه دور یا آفلاین در کشور آن‌ها ارائه نمی‌شود و مجبور بودند تمام آموزش‌ها را به دلیل پاندمی کووید-19 لغو کنند، درحالی‌که یک‌سوم از پاسخ دهندگان، آموزش از راه دور را به‌صورت کامل، ارائه می‌دهد. تعدادی از پاسخ دهندگان (آفریقای جنوبی، ایالات‌متحده، تایلند، مصر و نیجریه) گزارش دادند که آموزش از راه دور تا حدی در کشورهای آن‌ها ارائه می‌شود.
گفتنی است کشورهای آموزش کاملاً از راه دور شامل آرژانتین، شیلی، السالوادور، قرقیزستان، اوکراین، سنگال، کانادا، انگلیس، ایالات‌متحده امریکا، نامیبیا، تایلند، مصر، موزامبیک، عراق، سرزمین اشغالی فلسطین، نیجریه و اردن می‌شود‌
پاسخ دهندگان دلایل بسیاری را به‌عنوان دلیل عدم ارائه آموزش آنلاین یا آفلاین از راه دور را عنوان کرده‌اند که متداولترین پاسخ ها عبارت‌اند از:


عدم یا محدودیت دسترسی به تجهیزات و ابزارهای دیجیتال


زیرساخت‌های نامناسب اینترنت ازجمله مشکلات شبکه به‌ویژه در مناطق روستایی


منابع آموزشی آنلاین محدود


عدم وجود سیستم آموزشی مؤثر آنلاین در آن منطقه


 توانمندی‌های پایین مدرسان و مربیان در شرکت‌ها و مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای برای انجام فعالیت‌های آنلاین


مهارت‌های دیجیتالی ناکافی فراگیران و توانایی پایین آن‌ها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به دانش و مدیریت یادگیری آن‌ها.


به نظر می‌رسد هیچ یک از کشورهایی که آموزش حضوری را گزارش کرده‌اند، دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در زمینه بهداشت و ایمنی مربیان/مدرسان و کارآموزان ارائه نداده‌اند، اگرچه، اغلب این کشورها اقدامات محافظتی در برابر کووید-19، مطابق با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های دولتی و سازمان بهداشت جهانی را گزارش کرده‌اند.


به‌جز کشورهای بنگلادش، بلیز، پاکستان، تونس و اوکراین که در آن فقط از ابزارهای یادگیری از راه دور آفلاین استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد ترکیبی از آموزش از راه دور آنلاین و آفلاین، رایجترین 28درصد نوع ارائه دوره‌ها و آموزش از راه دور در کشورهای موردمطالعه است.


همچنین بسیاری از پاسخ‌دهندگان (24٪)، گزارش داده‌اند که آموزش آن‌ها اکنون فقط از طریق پلت فورم‌های یادگیری آنلاین صورت می‌گیرد، تعداد نسبتاً بالایی از پاسخ دهندگان نیز اطلاعاتی از نوع ارائه آموزش نداشتند.


در بسیاری از کشورها گزارش شده است که مهاجران قادر به شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین و از راه دور هستند.


بااین‌وجود، یک‌پنجم پاسخ دهندگان اظهار داشتند که امکان برگزاری کلاس‌ها از مسافت دور برای مهاجران فراهم نیست (بنگلادش، بلیز، تایلند، نامیبیا، موریس، نیجریه، هند، تونس، جمهوری دموکراتیک کنگو، کانادا، سنگال، آرژانتین، جامائیکا، فیلیپین، غنا).


یادگیری در محل کار، کارآموزی یا آموزش‌های عملی چگونه ارائه می‌شود؟


اغلب کشورها آموزش و ارزیابی‌های مهارت‌های عملی را ارزیابی نمی‌کنند.  پاسخ دهندگان از تایلند و استرالیا اظهار داشتند که آن‌ها همچنان آموزش عملی کارآموزی و آموزش‌های عملی حضوری را با اقدامات احتیاطی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و لباس‌های محافظتی در محل آموزش عملی، ارائه می‌دهند.


بااین وجود، فعالیت‌های ابتکاری زیادی به شرح ذیل در این زمینه انجام گرفته است:


پاسخ دهندگان از کانادا، بنگلادش و موریس اعلام کردند که یادگیری در محل کار، کارآموزی یا واحدهای عملی از طریق پلت فورم های آنلاین ارائه داده شده است؛ اگرچه چگونگی انجام این کار را مشخص نکرده‌اند. نیجریه نیز در حال تهیه بسته‌های آموزش مهارتی آنلاین است. در کانادا، مهارت‌های عملی خاصی از طریق فعالیت‌های از راه دور همانند پروژه‌ها در طراحی صنعتی، کسب‌وکار، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و غیره آموزش داده می‌شود.


پاسخ دهندگان از شیلی قصد دارند از ابزارPadlet  برای ارزیابی نتایج فعالیت‌های عملی دانشجویان از طریق ضبط ویدئو هنگام انجام مهارت‌ها استفاده کنند و در صورت امکان نیز از شبیه سازهای دیجیتال استفاده کنند.


در قرقیزستان دانشجویان نمودارها و تکنو کار‌ت‌هایی ترسیم می‌کنند و آن‌ها را جهت ارزیابی به مدرسان ارسال می‌کنند. در کانادا، برای برخی از برنامه‌ها، مدرسان دانش عملی را از طریق مطالعه موردی، نقش‌آفرینی ، تحلیل مسئله و غیره ارزیابی می‌کنند.


آیا منابع اضافی توسط متولیان آموزش  برای تهیه زیرساخت آموزش از راه دور تأمین می‌شود؟


تا تاریخ 8 آوریل 2020، تقریباً 40درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشتند که در سازمان‌های خود از آموزش از راه دور آنلاین و آفلاین استفاده شده است.


متداول‌ترین ابزار یا منبعی که برای توسعه و ارتقای آموزش آنلاین استفاده می‌شود، شامل ویدئوکنفرانس مانند زوم، محیط‌های آموزشی مجازی، وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفتگو، فیلم‌ها و یوتیوب می‌شود‌؛ برخی از پاسخ‌دهندگان همچنین از استفاده از شبیه‌سازی‌هایی مانند Opera ،STR وAmadeus  و هم‌چنین پلت فورم های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام را گزارش داده‌اند.


در کشور مصر، بنگاه‌ها و مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای توانمندی‌های مربیان و اساتید خود را توسط ارائه آموزش جهت ایجاد تغییر در دوره‌های حضوری و ارائه دوره‌ها از طریق آموزش از راه دور، توسعه بخشیدند. این آموزش‌ها توسط عقد قراردادهای کوتاه‌مدت یا استخدام کارشناسان - مشاوران یادگیری آنلاین و از راه دور ارائه می‌شوند.


فیلیپین: دانشکده‌ها یا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دارای پلت فورم های آنلاین برای استفاده مدرسان و دانشجویان هستند که مراکز آموزشی می‌توانند واحدهای درسی، فعالیت‌ها و ارزیابی‌ها را در کلاس‌های مجازی آن پلت فورم طراحی کنند.


دانشجویان می‌توانند در آن بستر آموزش آزمون دهند، کتاب‌های آنلاین و لینک‌های آموزشی مربوطه را مطالعه کنند. این پلت فورم‌ها همچنین دارای امکانات اپلیکیشن‌های گوگل هستند.


به میزان کمتری، ابزارها یا منابع لازم برای آموزش از راه دور آفلاین نیز توسعه‌یافته یا گسترش یافته‌اند که شامل منابع مکتوب جدید مانند راهنماهای خودخوانی و یادداشت‌های فراگیران است.


در کشورها چه ابزارها یا منابعی جهت ارتقای آموزش از راه دور آنلاین فراهم است؟


در اغلب کشورها آموزش‌ها بدین‌صورت است که امکان آموزش از راه دور آنلاین یا آفلاین برای دانشجویان جدید فراهم است، نه اینکه محدود به کسانی باشد که در حال حاضر در دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.


تدابیری که جهت کمک به کمبودهای مهارت در مشاغل و بخش‌های تحت تأثیر پاندمی کووید-19 ارائه شده است.


تعداد نسبتاً معدودی از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که از مواد آموزشی یا فنآوری‌های جدید یا توسعه یافته در آموزش از راه دور آنلاین یا آفلاین برای رفع کمبود مهارت در مشاغل یا بخش‌های تحت تأثیر پاندمی کووید-19 استفاده کرده‌اند. به‌طور مثال در ایالات‌متحده آمریکا، واقعیت مجازی  برای یک برنامه پرستاری معرفی شده است.


یکی از شرکت‌کنندگان از هند گزارش داده است که از منابع جدید برای توسعه مهارت‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و افزایش آگاهی در رابطه با بهداشت و سلامت استفاده می‌کنند.


یک مخاطب از غنا اظهار کرد که آن‌ها در ایجاد مواد جدید آموزشی به دلیل محدودیت‌های جابجایی موجود و هزینه بالای داده، با چالش‌هایی روبرو هستند.
دروس آموزش داده شده و موانع ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای


طیف وسیعی از پیشنهادها توسط پاسخ دهندگان در مورد دروس آموزش داده شده از آغاز بحران ارائه شد.


گفتی است، مواد آموزش الکترونیکی باید در زبان‌های مختلف تهیه شود. دانشجویان باید برای تبدیل به فراگیران مستقل آماده شوند، یادگیری برای یادگیری مهم است. روش‌های آموزش الکترونیکی لازم است در تعداد بیشتری توسعه یابند.


داشتن چندین پلت فورم و ابزار برای آموزش و یادگیری مانند ابزارهای ارتباطی، از اهمیت بالایی برخوردار است. برنامه‌های پشتیبانی سیستم و بازیابی اطلاعات باید از قبل به‌خوبی تنظیم شوند.


همان‌طور که سابقه تاریخی طولانی آموزش از راه دور و الکترونیکی نشان داده است، آموزش‌های حضوری تنها روش برای یادگیری نیست. یادگیری ترکیبی باید به گزینه‌ای دائمی برای یادگیری در آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل شود. این پاسخ چندین بار تکرار شده است که یادگیری آنلاین باید به جزئی از آموزش‌های معمول فنی و حرفه‌ای تبدیل شود.


لازم است اساتید برای ایجاد روش‌ها و مواد آموزشی جدید، انعطاف‌پذیرتر باشند .هم‌چنین آن‌ها برای انجام این کار نیاز به آموزش و پشتیبانی بیشتری دارند. مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هم برای مدرسان و هم دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردار است.


سرمایه‌گذاری در فنآوری ازجمله در پلت فورم‌ها و ابزارهای IT برای یادگیری الکترونیکی انجام گیرد و مسائل مربوط به اتصال اینترنت حل شود. ضعیف بودن اینترنت و برق به‌عنوان یک چالش اساسی در آموزش الکترونیکی ذکر شده است. علاوه بر این، در بسیاری از کشورها دسترسی به اینترنت گران است و به اشتراک گذاشتن داده‌ها از طریق تلفن همراه نیز با سرعت پایینی انجام می‌شود.


مهارت آموزان نمی‌توانند مهارت‌های خود را در محل کار یا آزمایشگاه‌ها تمرین کنند و آموزش‌های الکترونیکی به تنهایی کافی نیست. آموزش الکترونیکی گران است و فقر یک چالش در این نوع آموزش است.


انتقال سریع از آموزش حضوری به آنلاین غیرممکن است. این فرایندی است که نیاز به برنامه‌ریزی و آمادهسازی دقیق دارد؛ بنابراین، پس از بحران، لازم است سیستم‌ها به‌روز شوند و نقش‌ها و مسئولیت‌ها با دانشجویان توافق و برقرار شود.


ایجاد تعادل بین کار و زندگی هنگام تدریس یا یادگیری در خانه دشوار است. انگیزه، نقش مهمی در اجرای یادگیری و آموزش الکترونیکی دارد.


ارائه اقدامات پشتیبانی برای مدرسان و مربیان


بسیاری از کشورها اقدامات پشتیبانی متنوعی را از طریق آموزش آنلاین، کارگاه‌ها و سمینارها، برای مدرسان و مربیان ارائه می‌دهند. این اقدامات با هدف ارتقاء مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرسان و مربیان و کمک به تهیه مواد آموزش الکترونیکی است.


تعدادی از کشورها همانند مصر از یک سیستم مدیریت یادگیری آزاد و منبع باز(LMS)  مانندMoodle  استفاده می‌کنند. سیستم مدیریت یادگیری آزاد یک پلت فورم یادگیری است که برای معلمان، مربیان، سرپرستان و فراگیران برای تولید محتوا و تنظیم اختصاصی یادگیری طراحی شده است.


برخی از کشورها همانند هند پشتیبانی‌هایی را توسط اساتید منتور و تیم‌های فناوری در مورد نحوه اجرای جلسات آنلاین در چند جلسه اول پشتیبانی می‌کنند.


در نیجریه، برنامه‌های اعطای گرنت‌های مالی شخصی به مدرسان و مربیان جهت گسترش استفاده از آموزش‌های آنلاین ارائه می‌شود تا استفاده از ابزارهای دیجیتالی و ارائه بهترین شیوه‌های آموزش از راه دور حمایت کنند.


در قرقیزستان، اپراتورMegacom  سیمکارت‌های رایگان را به مدت دو ماه با اینترنت با حجم رایگان و مکالمه رایگان درون شبکه در اختیار کلیه مدرسان قرارداد.


در افغانستان درحالی‌که دولت مدارس و دانشگاه‌ها را برای ارائه و استفاده از کلاس‌های آنلاین تشویق می‌کند، چالش اصلی، دسترسی مناسب به اینترنت است.


در السالوادور، مدیریت و پشتیبانی فنی مقامات دولتی برای استفاده از پلت فورم های آنلاین جهت تدریس ارائه میشود و ارزیابی آموزش‌های آنلاین و دریافت بازخورد از دانشجویان از طریق نظرسنجی، توسط مقامات دولتی صورت می‌گیرد. همچنین دولت دسترسی مناسب و پایدار مدرسان و دانشجویان به پلت فورم ها را فراهم می‌کند.


برخی از کشورها از طریق برنامه‌های مربیگری توسط اساتیدی که تجربه بیشتری در زمینه آموزش‌های آنلاین دارند و می‌توانند از همکاران خود پشتیبانی کنند، از مدرسان و مربیان برای تبادل استراتژی‌ها و شیوه‌های فردی خود پشتیبانی می‌کنند‌.


در ماداگاسکار، این پشتیبانی نه‌تنها از طریق تهیه مواد آموزشی و اتصال اینترنت، بلکه توسط ایجاد انگیزه برای مدرسان و مربیان برای ارائه بیشتر دوره‌ها و منابع آموزشی آن‌ها صورت می‌گیرد.


درحالیکه انواع مختلفی از پشتیبانی به مدرسان و مربیان ارائه گردیده است، برخی کشورها نیز نگرانی‌های خود را در مورد دسترسی بسیاری از مدرسان و مربیان به اینترنت و اینکه هزینه دسترسی به اینترنت به عهده مدرسان و مربیان است، ابراز کرده‌اند.


سیاست و اقدامات نهادی برای تشویق یا مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اولیه یا مداوم در پاسخ به بحران


اکثر کشورها پاسخ‌های ویژهای برای افزایش پاسخ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بحران، در رابطه با سیاست تنظیم نکرده‌اند.


برخی از ارائه دهندگان آموزش فنی و حرفه‌ای شروع به افزایش دوره‌های آنلاین خود کرده اند. بااین وجود، نمونه‌های در حال پیشرفت و امیدوارکننده‌ای نیز در میان پاسخ دهندگان وجود دارد.


در نیجریه یک پلت فرم دیجیتال آنلاین برای آموزش فنی و  حرفه‌ای جوانان با همکاریIBM  و وزارت فدرال جوانان و توسعه ورزش ایجادشده است.


در سنگال، با استفاده از واتس آپ، گروه‌های همتایان از فراگیران برای پشتیبانی متقابل تشکیل شده است.


در مصر تعدادی از سازمان‌ها، متخصصان آموزش از راه دور را در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت برای برگزاری دوره و مشاوره در مورد انتقال از کلاس‌های حضوری به یک آموزش از راه دور، استخدام کرده‌اند.


در تایلند، وزارت آموزش به‌طور رسمی به دانشکده‌ها لزوم آمادگی برای آموزش آنلاین را با پشتیبانی خدمات مدیریت دولت مرکزی اعلام کرده است.


در شیلی، وزارت آموزش برای آموزش عالی یک «برنامه اقدام اضطراری» اعلام کرده است که شامل اقداماتی برای تضمین کیفیت ارائه کلاس‌ها، تهیه پلت فورم های آموزشی گوگل، برای مؤسساتی که ابزارهای آموزش از راه دور را ندارند، است و جهت تقویت یادگیری آنلاین و انتشار شيوه‌های مناسب برای توانمندسازی اساتید برای آموزش آنلاین بودجه اختصاص داده است.


پشتیبانی برای کمک به شرکتها برای استفاده از آموزش از راه دور آنلاین یا آفلاین


به نظر می‌رسد که اکثر کشورها تدابیر خاصی برای تشویق آموزش از راه دور در شرکت‌ها تدوین نکرده‌اند. تنها 7٪ از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که تسهیلات و پشتیبانی‌هایی برای استفاده از آموزش از راه دور به همه‌ی بنگاه‌ها اختصاص داده شده است.


درحالی‌که تنها 11٪ از پاسخ دهندگان، برنامه‌های هدفمندی را برای حمایت از کلیه بنگاهها (MSMEs) گزارش می‌دهند، در مصر، بنگلادش، فیلیپین، نیجریه، تونس، کانادا طرح‌های هدفمندی در حال تدوین است و بعضی از کشورها از برنامه‌ها و استراتژی‌های دولت الکترونیک مانند برنامهa2i  در بنگلادش، استفاده می‌کنند.


آیا برای کمک به بنگاه‌ها، جهت استفاده از آموزش از راه دور جهت پشتیبانی و تشویق به یادگیری کارکنان در زمینه بحران کنونی پشتیبانی فنی وجود دارد؟


پاسخ دهندگان تعداد زیادی اقدامات اضافی را که قابل‌اجرا هستند پیشنهاد کرده‌اند:


تهیه بسته‌های اینترنتی و داده رایگان برای جوانان و در مناطق کم‌درآمد


بهبود زیرساخت‌های اینترنت برای افزایش سرعت و پاسخ به تقاضا و اطمینان از وجود زیرساخت‌های اساسی مانند برق.


دسترسی فراگیران و مربیان به تجهیزات دیجیتالی ارزان یا رایگان مانند رایانه و تبلت.


توسعه پلت فورم‌های یادگیری رایگان، ویدیو کنفرانس و ابزارهای واقعیت مجازی


پلت فورم های یادگیری باید پاسخگوی نیازها و توانمندی‌های فراگیران در کنار درخواست‌های ارائه‌دهندگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باشند.


ایجاد دسترسی مجزا به منابع درسی به‌صورت آنلاین


ترکیب چند کانال آموزش از راه دور مانند استفاده از تلویزیون و رادیو


ارائه آموزش‌های عملی در دوره‌های آنلاین


هماهنگی ارائه آموزش‌های آنلاین با ارزیابی مهارت‌ها و پیشبینی‌های نتایج مهارتی توسعه واحدهای آموزشی به زبان‌های محلی با پشتیبانی صنعت ارتباطات پشتیبانی از فرآیندهای ثبت‌نام و هزینه‌های فراگیران و تسهیل ارزیابی‌ها / امتحانات از طریق سیاست‌های عملی، حقوق جهانی آموزش را در آموزش آنلاین اجرایی کنید.


ایجاد یک چارچوب قانونی برای یادگیری ترکیبی در آموزش فنی و حرفه‌ای به‌جای اینکه فقط اقدامات واکنشی ارائه دهید، برای جهان پساکووید-19 برنامه‌ریزی کنید.


آموزش آنلاین مرتبط با آموزش فنی و حرفه‌ای که می‌تواند برای سایر کشورها مفید باشد‌. نکات برجسته اطلاعات آنلاین ارائه شده که می‌توانند برای ارائه‌دهندگان آموزش فنی و حرفه‌ای مفید باشند.


پژوهش مشترک آیلو-یونسکو‌در مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه مهارت‌ها در زمان کووید -۱۹ به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای ترجمه شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب