دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه تهران :

توسعه سند الگوی پیشرفت در جامعه از اهداف اصلی انتشار آن است

دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اجماع عمومی و توسعه سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در سطح جامعه یکی از اهداف انتشار آن بوده است.
کد خبر : 320292
BQ4K3401.jpg

کیومرث اشتریان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره انتشار سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: اجماع عمومی و توسعه این سند در سطح جامعه یکی از اهداف انتشار آن بوده است.


این استاد دانشگاه تهران افزود: در هفت سال گذشته دانشگاه‌ها مستقلاً در تنظیم سند الگو شرکت نکرده و اساتید به‌صورت موردی با مرکز الگو ارتباط گرفته‌اند. این اساتید از طرف مرکز الگو دعوت شده و آنجا نظرات خود را ارائه می‌دادند به همین دلیل می‌توان گفت مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت متشکل از اساتید دانشگاه بوده‌ است.


اشتریان ادامه داد: این سند از همان اول بسیار دقیق پیش نرفته و منویاتی که مقام معظم رهبری در ابتدای راه فرموده بودند تا سند الگو بر مبنای آن‌ها تنظیم شود، محقق نشده است. با این حال سند الگوی حاضر سندی که بر اساس فرموده‌های معظم‌له باشد، نیست. البته سندهای جامع دیگری هم در کشور داریم ولی آن چیزی که موردنیاز کشور بود، پرداخت به نظریه‌های کلان مقام معظم رهبری است.


وی با تأکید بر اینکه نگاه‌های کلان مقام معظم رهبری در این سند به طور دقیق نیامده است افزود: باید در سند الگوی پیشرفت به سؤالات عملیاتی و اساسی کشور پاسخ گفته و مدل‌ها و الگوهایی برای پیشرفت علمی، نحوه ارتباطات دانشگاهی و ارتباطات شبکه‌ای بین‌المللی در این سند دیده می‌شد. البته باید گفت در این سند به سؤالات عملی پاسخی ارائه نشده و آمال و آرزوهای کشور با کلی‌گوییِ بیان، ترسیم شده است که عموماً قابلیت‌ عملیاتی آن‌ها کم است.


این استاد دانشگاه افزود: به نظر این سند یک نمونه دیگر از همان سندهای تولیدی قبلی است که کارآمدی سندهای قبلی را هم ندارد.


اشتریان گفت: نیاز امروز دانشگاه و صنعت نه‌تنها کلی‌گویی نیست بلکه باید از جهت‌گیری‌های کلی هم گذر کرد، چرا که اسناد جهت‌دهی و بنیادی قبل‌تر تدوین‌شده  و در شرایط حال باید وارد میدان حل سؤالات و موانع شد.


اشتریان درنهایت با اشاره به روش‌شناسی سند الگو اظهار کرد: به لحاظ متدولوژیک و پایش نیازهای عملی، دقت کافی نشده و درنتیجه بعد از هفت سال شاهد تکرار موضوعات اولیه هستیم با این تفاوت که چند بندی نیز به آن افزوده‌ شده است. همچنین اسنادی که در قالب کلی‌گویی منتشر می‌شود، اجراکننده آن می‌تواند تفسیری بسیار متفاوت و حتی برعکس مفروضات اصل سند داشته باشد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته