دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معموری خبر داد؛

توسعه صنعت فرآوری گیاهان دارویی با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی

یک فعال حوزه گیاهان دارویی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کمک شایانی به توسعه صنعت فرآوری گیاهان دارویی می‌کند.
کد خبر : 320248
5815980_441.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ گیاهان دارویی یکی از ارزآورترین، اقتصادی‌ترین و اشتغال‌زاترین حوزه‌ها در ایران است. در حال حاضر، صنعت گیاهان دارویی به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور و پویا در عرصه جهانی مطرح‌ شده است و کشورهای مهم و صنعتی به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و سهم مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.


تنوع اقلیمی، تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی از ویژگی‌های بارز این سرزمین بوده و با بهره‌گیری از هشت هزار گونه گیاهی همواره استفاده از گیاهان دارویی و تأمین دارو از منشأ گیاه از ویژگی‌های بارز طب ایرانی محسوب می‌شود. همین زمینۀ خوب، متخصصان ایرانی را به فعالیت در این عرصه تشویق کرده است. محمدعلی معموری ازجمله فعالان حوزه گیاهان دارویی است که از سال 1390 مجوز فعالیت در این عرصه را اخذ کرده است.


وی در خصوص فعالیت خود در این عرصه گفت: کارخانه گیاهان دارویی خود را در سال 1390 در جاجرم تأسیس کرده و همان سال مجوز فرآوری گیاهان دارویی شامل تولید عرقیات، عصاره و اسانس را از سازمان جهاد کشاورزی و تولید داروهای گیاهی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را از وزارت صنعت و معدن اخذ کردیم. شرکت نیز از سال 1391 با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان فارغ التحصیل در مشهد آغاز به‌کار کرد.


معموری توضیح داد: در این مدت موفق به کسب دانش فنی حدود 50 نوع فرآورده دارویی و بهداشتی و آرایشی شدیم و همزمان در این مدت کارخانه را با زیر بنای حدود هزار و ششصد مترمربع در شهرک صنعتی جاجرم با مشارکت بانک کشاورزی احداث کردیم که خط تولید عرقیات، عصاره، اسانس و پودر عصاره آن در سال 94 شروع به فعالیت کرد و پروانه‌های بهره‌برداری بهداشتی را در سال ۹۵ اخذ کردیم.


این تلاشگر عرصه گیاهان دارویی افزود: برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی سه سالی است که کارهای اخذ پروانه بهره‌برداری بهداشتی و سیب سلامت را پیش می‌بریم تا فاز دو مشترک در بخش تولید محصولات آرایشی و بهداشتی را فعال کنیم.  در شرکت فرمول تولید 50 محصول دارویی و بهداشتی شامل 18 قرص، 23 کرم، 6 ژل و 4 شامپوی گیاهی را به‌دست آوردیم که همگی آنها از عصاره‌ها و پودر عصاره‌ها و عرقیات و اسانس‌های تولیدی شرکت  به‌عنوان ماده اولیه استفاده‌ شده‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک با راه اندازی فاز دوم به تولید انبوه برسند.


به گفته معموری، مشکلات صنعت گیاهان دارویی بیشتر حول محور ارائه بی‌رویه جواز است و ارگان مشخصی به‌صورت تخصصی در این زمینه وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که شرکت‌ها و افراد غیرتخصصی در این زمینه وارد شده و سلامت مردم را به مخاطره بیندازند. همچنين لازم است صدور مجوز سهل‌تر شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند زودتر به نتیجه برداشت محصولات خود برسند.


این فعال حوزه گیاهان دارویی که پیش‌ازاین محصولات خود را در جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) ارائه کرده است، در راستای نقش این رویداد بیان کرد: در دو دوره پیشین جشنواره گیاهان دارویی شرکت کردیم. این جشنواره برای ما ارزشمند است و محصولات را به نمایش گذاشتیم. چون فعالیت شرکت در خراسان شمالی و مشهد است، کمتر می‌توانیم در تهران حضور یابیم تا محصولات خود را به نمایش بگذاریم. در دو دوره پیشین، از محصولات ما استقبال خوبی صورت گرفت و با رقبا و شرکت‌های هم‌سطح خود آشنا شدیم که این موضوع می‌تواند به توسعه صنعت فرآوری گیاهان دارویی کمک شایانی کند.


لازم به یادآوری است؛ چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4085/پ
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته