کارمندان غولهای فناوری سندرم کلاهبرداری دارند
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از سینت، بررسیهای مرکز تحقیقاتی بلایند نشان میدهد که نیمی از کارمندان شغلهای فناوران سندرم ایمپاستر دارند.
سندرم ایمپاستر یک پدیده روانی است که در آن افراد نمیتوانند موفقیتهایشان را بپذیرند. برخلاف آن که شواهد بیرونی نشان میدهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده است؛ ولی خود فرد تصور میکند که لیاقت موفقیت را ندارد و کلاهبردار است. آنها میپندارند که دلایل موفقیت آنها خوششانسی، زمانبندی یا نتیجه فریب دادن دیگران است و همین موجب شده که آنها در نظر دیگران باهوش یا تلاشگر جلوه کنند؛ در صورتی که فرد خودش را در آن حد نمیبیند.
این عبارت برای اولین بار توسط روانشناسان در مقاله 1978 عنوان شد. محققان آن را بهعنوان مسئله مؤثر بر زنانی تعریف کردند که علیرغم جایگاه تحصیلاتی و حرفهای برجسته خود، مصر هستند که هیچ استعدادی ندارند و هر کسی را که غیر از این میاندیشد، نادان میدانند.
همانطور که در نمودار بالا میبینید، کارمندان شرکتهای آمازون، لینکدین، فیسبوک و مایکروسافت، گوگل، اوبر، اینتل، eBay، سیسکو و اپل به ترتیب از 72/8 درصد تا 45/45 درصد از سندرو ایمپاسر رنج میبرند.
این نمودار نشان میدهد که گوگل شرکت رسانه اجتماعیای است که کمترین درصد کارمندان مبتلا به سندرم ایمپاسر را دارد.
مجله بینالمللی علوم رفتار در گزارشی که 2011 چاپ کرد، نشان داد که تقریباً 70 درصد افراد حداقل یک بار در زندگیشان سندرم ایمپاستر را تجربه کردهاند.
نتایج گزارش مرکز تحقیقاتی بلایند حاصل نظرسنجی 44 هزار کارمند مایکروسافت، 29 هزار کارمند آمازون، 11 هزار کارمند گوگل، 8 هزار کارمند اوبر، 7 هزار کارمند فیسبوک و 6 هزار کارمند اپل است. 57/55 درصد این افراد اعلام کردهاند که سندرم ایمپاستر را تجربه کردهاند.
همانطور که در نمودار هم دیدید، 72 درصد کارمندان اکسپدیا، وبسایت ارائه خدمات رزرو بلیت و هتل، سندرم ایمپاستر دارند که بیشترین میزان در میان شرکتهای فناوری است. در عوض کارمندان شرکت اپل کمتر از بقیه شرکتها از این سندم رنج میبرند.
انتهای پیام/4056/
انتهای پیام/