دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1397 - 06:45
اگر خوابگاهی هستید بخوانید؛

۵ اکسیر که برای زندگی در خوابگاه نیاز دارید

پلک به هم بزنید، جواب کنکور آمده است. نتیجه‌ای مهم، که مسیر جدیدی را پیش روی افرادی قرار می‌دهد که ماه‌های پر استرسی را پشت سر گذاشته‌اند.تعدادی از دانشجویان در این مسیر ناگزیرند سر از خوابگاه دربیاورند؛ زندگی در خوابگاه راه و رسم خودش را دارد.
کد خبر : 305931

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ اگر شما هم از آن دست دانشجویانی هستید که قرار است قید شهر و خانه‌تان را بزنید و راهی شهری دیگر برای درس خواندن شوید، راه سخت‌تری نسبت به دانشجویانی که در شهر محل زندگی‌شان درس می‌خوانند، پیش رودارید. زندگی تنها، بدون پدر و مادر و هم‌اتاقشان با چندنفری که اصلاً آن‌ها را نمی‌شناسید، می‌تواند هم هیجان و همدردترهای خودش را به همراه داشته باشد.


قدم اول: به سر و صدا عادت کنید


اگر فکر می‌کنید که خوابگاه مثل خانه‌تان است و قرار است همه مراعات حالتان را بکنند که درس دارید، سخت در اشتباهید. این را باید بدانید که در خوابگاه به همراه شما چند دانشجوی سال اولی دیگر نیز حضور دارند که اتفاقاً بعضی‌هایشان هم خیلی پر سر و صدا هستند. البته بلند کردن صدای موزیک و آواز خواندن و دادوفریاد کردن جزء سروصدا نام‌گذاری نمی‌شود و باید اسم مزاحمت را روی آن گذاشت.
اما بالاخره کمی سروصدا در یک محیط خوابگاهی چندان عجیب و دور از انتظار نخواهد بود و بهتر است خودتان را برای آن آماده کنید، زیرا کاملاً طبیعی است. حواستان باشد که شما نمی‌توانید مدام با هم‌اتاقی‌تان که خروپف می‌کند دعوا کنید و مرتب مشت به دیوار اتاق کناری بزنید که سکوت را رعایت کنند. بهتر است روزهای باقی‌مانده به اعلام نتایج عادت کنید که با تلویزیون روشن بخوابید که در خوابگاه این سروصداها شمارا اذیت نکند.
اما توصیه می‌کنیم اگر از آن دست دانشجویان حساسی هستید که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید با این سروصداها کنار بیایید یک گوش‌گیر و چشم‌بند برای خودتان تهیه کنید. به نظر می‌رسد، این بهترین راهی است که می‌توانید از سروصداها کمی خلاص شوید.


قدم دوم: زندگی خصوصی ندارید


فرقی نمی‌کند خودتان پر سر و صدا و شلوغ باشید یا آرام و گوشه‌گیر. هر فردی می‌خواهد که زندگی خصوصی داشته باشد و این مسئله غیرقابل‌اجتناب است، اما متأسفانه باید این را بدانید که اگر تصمیم دارید به خوابگاه بروید، دور این زندگی خصوصی را یک خط قرمز بکشید و زیاد به خودتان زحمت ندهید، چون داشتن یک زندگی خصوصی کاملاً محال است.
دانشجویان در خوابگاه علاوه بر اینکه در یک اتاق کنار هم زندگی می‌کنند، معمولاً مجبور به استفاده از حمام، سالن غذاخوری و سالن مطالعه مشترک هم هستند. پس از حالا مدام به خودتان بگویید همین است که هست.
چه دلتان بخواهد و چه نخواهد اگر قرار است در خوابگاه زندگی کنید مجبور به این سبک زندگی هستید و در خوابگاه اتاق خصوصی و حمام خصوصی نداریم.
برای آنکه اعتمادبه‌نفستان پایین نیاید و بخواهید با خودتان کنار بیایید، می‌توانید مکانی را خارج از خوابگاه انتخاب کنید که فقط مخصوص شما باشد. این فضا می‌تواند جایی نزدیک یک کافه، کتابخانه عمومی یا حتی یک صندلی در پارک نزدیک خوابگاه یا دانشگاه باشد. انتخاب این فضا این فرصت را به شما می‌دهد تا لحظاتی را فقط و فقط به خودتان اختصاص دهید.


قدم سوم: باهم کنار بیایید


اولین توصیه‌ای که به شما می‌کنیم این است که خودتان را تافته جدا بافته ندانید. همه دانشجویانی که با شما در یک خوابگاه هستند فارغ از هر نوع سلیقه و قومیت و ملیت دریک شرایط قرار دارند و این فرصت خوبی را به شما می‌دهد که با علایق و سلایق و ملیت‌های مختلف آشنا شوید. البته گاهی همین تفاوت‌ها زمینه بروز اختلاف و دعوا می‌شود.
اما توصیه ما به شما این است که تا می‌توانید صبور باشید و خودتان را درگیر بعضی از بحث‌ها و جدل‌های فرسایشی نکنید.
البته از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، که زندگی کردن با برخی افراد واقعاً کار دشواری است. حالا فکر کنید چنین شخصی، هم‌اتاقی شما هم باشد. در این مواقع بهتر است اگر با این افراد دچار چالش شدید، قبل از هر واکنشی، ریشه این نوع رفتار را پیدا کنید و یک راه‌حل مناسب برای برخورد با آن بیابید. پس به‌جای غُرغُر کردن دنبال یک راه‌حل برای پایان دادن به این مشکل باشید.
توصیه می‌کنیم قبل از هر واکنشی، تمام جوانب کار را بسنجید. اگر در خوابگاه زندگی می‌کنید، مشاهده اندکی بی‌نظمی چیز عجیبی نیست. فقط بهتر است یاد بگیرید همیشه و همه‌جا آرامش خود را حفظ کنید.


قدم چهارم: آشپزی یاد بگیرید


غذا درست کردن یکی از چالش‌های بچه‌های خوابگاهی است. سعی کنید همیشه کمی خرت‌وپرت و خوراکی در اتاقتان داشته باشید. البته بعضی از خوابگاه‌ها کار بچه‌ها را راحت کرده است و غذای حاضر و آماده در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، اما با این حال یکی از مهارت‌هایی که نیاز است این مدت تا قبل از رفتن به دانشگاه یاد بگیرد غذا درست کردن است. چون قطعاً شب‌های زیادی را تجربه خواهید کرد که غذای سلف خوابگاه را دوست ندارید. در این مواقع چاره کار هنر آشپزی است.


قدم پنجم: ارشد خوابگاه را بشناسید


هر خوابگاهی برای خودش یک ارشد دارد. سوءتفاهم نشود این ارشدی که ما می‌گوییم منظورمان دانشجوی ارشد نیست. بلکه کسی است که اوضاع خوابگاه‌ها را رصد می‌کند. ارشد خوابگاه از میان دانشجویان انتخاب می‌شود و معمولاً مسئولیت چند اتاق یا یک طبقه از خوابگاه را بر عهده دارد. هرچند این افراد دارای قدرت بیشتری هستند، اما نباید فراموش کرد که آن‌ها هم دانشجو هستند و درست مثل شما دوست دارند درس بخوانند، کار کنند و دوستانی داشته باشند؛ بنابراین فکر نکنید با ایجاد مشکل و مراجعه مکرر به آن‌ها می‌توانید زندگی راحت‌تری داشته باشید.
تلاش کنید با ارشد خوابگاه دوست باشید و خیلی در برابر او جبهه نگیرید، زیرا ارشد خوابگاه می‌تواند در گرفتاری‌ها و مشکلات از شما حمایت کند.
اگر من جای شما بودم روز اول ورود به خوابگاه خودم را به ارشد معرفی می‌کردم و در روزهای بعد تلاش می‌کردم بیشتر با او آشنا شوم. البته هر چه زودتر با او آشنا شوید، برای شما بهتر است و مطمئناً ارشد خوابگاه هم از اینکه یک نفر از اهالی خوابگاه با او رابطه دوستانه برقرار کرده، خوشحال خواهد شد.


این‌ها تنها قسمتی از مشکلات در خوابگاه‌ها است، اما چیزی که باید آن را همیشه به خاطر داشته باشید درست و اصولی از یک اتفاق است. اگر شما درک منطقی از حوادث پیرامونتان داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با مشکلات روبرو شوید. این را به خاطر داشته باشید که اگر دانشجوی خوابگاهی هستید ناگزیرید چند الی از عمرتان را در خوابگاه سپری کنید. پس می‌توانید با رعایت بسیاری از نکات این چند سال را به خاطره‌انگیزترین سال‌های زندگی‌تان مبدل کنید



انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

برچسب ها: خوابگاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته