دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1397 - 15:34
گزارش آنا از یک حرکت اجتماعی در شمال کشور؛

کودکان بهشهری برای رفتن به مدرسه، راهی دانشگاه می‌شوند/ کارآفرینی مدرسه طبیعت برای دانشجویان

اگر دانشجوی دانشگاه علم و فناوری مازندران هستید و از مدرسه طبیعت دانشگاهتان بی‌خبر، تعجب نکنید؛ مسیر رفت و آمد دانش‌آموزان به گونه‌ای تنظیم شده است که با دانشجویان تلاقی نداشته باشد.
کد خبر : 305113

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدارس طبیعت چند سالی است در برخی از شهرهای کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. تجربه، کشف، تخیل و خیال‌بافی در کنار همکاری و کارگروهی به معنای واقعی در این مدارس دیده می‌شود. از کلاس و نیمکت و تخته سیاه خبری نیست؛ بچه‌ها در مدارس طبیعت رها هستند. چون آنها یاد گرفتند که خودشان با طبیعت ارتباط برقرار کنند.


در واقع باید گفت مدرسه طبیعت رویکرد جدیدی را برای آشنایی کودکان با طبیعت ارائه داده است. در مدارس طبیعت فرصت تجربه واقعی، کشف، تخیل، همکاری، تعامل فراهم می‌شود تا کودکان آزادانه طبیعت را لمس کنند. اهداف زیادی در این مدارس دنبال می‌شوند که مهم‌ترین آن، نهادینه کردن توجه به محیط‌زیست در کودکان است، تا شاید با این اقدامات، نسل‌های آینده بیش از ما مراقب محیط‌ زیست خود باشند. اما وقتی این مدرسه در دل دانشگاه قرار می‌گیرد، ماجرا کمی فرق می‌کند و تجربه حضور در محیط دانشگاه را به تجربیات دیگر آنها اضافه می‌کند.


حمید محمدزاده، رئیس دانشگاه علم و فناوری بهشهر در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حضور هر مجموعه‌ای در داخل یک سیستم دولتی مانند دانشگاه می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد. اما تأسیس مدرسه طبیعت در داخل دانشگاه محاسن بیشتری نسبت به معایب آن دارد و در حال حاضر تصمیم داریم، برای این مدرسه مجوز قانونی بگیریم و آن را گسترش دهیم. البته درصورتی‌که حاشیه‌سازی‌های پیرامون این مدرسه ما را مجبور نکند که جلوی فعالیت آن را بگیریم.


رئیس دانشگاه علم و فناوری بهشهر با اشاره به اینکه این اقدام موضوعی اجتماعی است که دانشگاه به آن ورود پیداکرده است، ادامه داد: ورود دانشگاه به چنین مسائلی با ریسک همراه است و از آنجا که این مدارس بیشتر در روزها تعطیل، دایر است، چالشی برای دانشگاه ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در این کلاس‌ها شرکت کنند.


وی با اشاره به اینکه این مدرسه ساختار فیزیکی ندارد و با چادر بناشده است، تصریح کرد: از آنجا که دانشگاه علم و فن‌آوری دانشگاهی نوپا است و بیشتر از پنج سال از استقلال آن نمی‌گذرد، نتوانستیم امکانات زیرساختی مناسب برای این مدرسه مهیا کنیم.


محمد‌زاده با اشاره به اینکه دانشگاه در محیطی حدوداً 50 هکتاری قرار دارد، ادامه داد: مسیر رفت‌وآمد بچه‌های این مدرسه با دانشجویان متفاوت است اما حضور کودکان در فضای دانشگاه می‌تواند انگیزه آنها را در آینده برای کسب علم پررنگ‌تر کند.


کاشت بیش از 800 نهال در دانشگاه توسط کودکان


بهاره شاکری، مدیر این مدرسه نیز به آنا می‌گوید: دانشگاه علم و فناوری مازندران، زمینی به مساحت 6000 مترمربع را به فعالیت مدرسه طبیعت اختصاص داده است. برای فضاسازی مدرسه طبیعت به‌جای اتاق از چادر استفاده کرده‌ایم به‌علاوه از وسایل اسقاطی مانند اتوبوس برای لمس تجربه‌های جدید کودکانه بهره گرفتیم.


شاکری در ادامه اظهار کرد: حضور این بچه‌ها در محیط دانشگاه اثرات مثبتی به همراه داشته است. یکی از این اثرات کاشت بیش از 800 نهال درخت مثمر و غیر مثمر در محوطه مدرسه و دانشگاه بود.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان در ساختمان دانشکده‌ها مشغول گذراندن کلاس و کودکان در فضای باز بخشی که به مدرسه طبیعت اختصاص پیداکرده مشغول فعالیت و بازی هستند، تصریح کرد: با توجه به این‌که مدرسه طبیعت در دل دانشگاه بناشده اما تداخلی ازلحاظ محیطی و برخورد دانشجویان با کودکان وجود ندارد. زیرا تعامل میان کودکان و دانشجویان دانشگاه به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که تداخل ایجاد نکند. حتی بسیاری از دانشجویان در طی یک سال اخیر هنوز متوجه حضور کودکان مدرسه طبیعت در محیط دانشگاه نشدند.


کارآفرینی مدرسه طبیعت برای دانشجویان دانشگاه


مینا کریمی تسهیلگر این مدرسه که از دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه علم و فناوری است نیز به آنا گفت: محیط مدرسه از محیط دانشگاه کاملاً مجزا است و درواقع جای محفوظی برای بازی کردن بچه‌ها مهیا شده است.


وی ادامه داد: حضور این مدرسه در دانشگاه سبب شده است که برای برخی از دانشجویان کارآفرینی شود.


انتهای پیام/4060




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب