دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1397 - 16:30

عربستان سعودی، دانشجویانش را از کانادا بیرون می‌کند

دانشجویان عربستان سعودی که در دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند، باید در آتش کشمکش‌های دیپلماتیک دو کشور بسوزند و از کانادا به دانشگاه‌های دیگر دنیا منتقل شوند.
کد خبر : 302702

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از اینساید هایرد، بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک بین عربستان سعودی و کانادا به دلیل انتقاد کانادا از دستگیری چند فعال حقوق بشر توسط عربستان، باعث شده که این آتش، دامن دانشجویانی که در کانادا درس می‌خوانند را گرفته و آنها بر اساس تصمیم وزارت آموزش عربستان، باید به مؤسسات آموزشی در سایر کشورها منتقل شوند.


یک سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عربستان سعودی در توییتش نوشت: «وزارتخانه در حال آماده‌سازی و اجرای طرح اضطراری برای تسهیل انتقال دانشجویان به کشورهای دیگر است».


به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، حدود 7 هزار دانشجوی عربستانی که با بورس تحصیلی دولتی در دانشگاه‌های کانادا تحصیل می‌کنند، به‌زودی از این کشور خارج خواهند شد.


معاون وزیر آموزش عربستان به سی‌ان‌ان گفت: «می‌خواهیم این دانشجویان را به کشورهای بهتری از نظر تحصیلات عالی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند بفرستیم».


با وجودی که دولت عربستان سالانه هزاران دانشجو را برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور حمایت مالی می‌کند، این طرح در سال‌های اخیر با کاهش تعداد دانشجویان مواجه شده است. تازه‌ترین آمار موجود در اداره آموزش و پرورش بین‌المللی کانادا نشان می‌دهد که دانشجویان عربستانی دو درصد از 494 هزار و 525 دانشجوی بین‌المللی کانادا را در سال 2017 تشکیل می‌دادند.


با این حال به نظر می‌رسد که تهدید به ترک دانشجویان از کانادا، بخشی از اختلافات دیپلماتیک گسترده کانادا و عربستان است. دولت عربستان در پاسخ به توئیتر وزیر امور خارجه کانادا به دلیل انتقاد از دستگیری فعالان حقوق بشر در عربستان، سفیر کانادا را از این کشور اخراج کرد.


انتهای پیام/4056/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته