«فنآورد» تلویزیونی برگزار میشود
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای یک کارافرین از گرداننده یک واحد تولیدی تا یک شرکت دانشبنیان، شاید هیچ چیز آزاردهندهتر از وجود یک پرسش یا مسأله بدون پاسخ نباشد و هیچ چیز به اندازه یافتن پاسخی نوآورانه و خلاقانه که کسبوکار را به سوی پیشرفت رهنمون کند دشوارتر.
مسابقات مهارت سنجی فنآورد که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان توسط موسسه دانشبنیان میزان گستران شریف برگزار میشود، راه را برای رسیدن مشکلات به راه حلشان پیدا کرده و زمینهای فراهم آورده است تا مسألهها بتوانند به پاسخهایشان برسند؛ پاسخهایی که از ذهن خلاق و نوآور نخبهها و جوانهای ایرانی برای صعبالعبورترین و حلنشدنیترین مسائل حوزه کسبوکار بیرون آمدند.
شرکتکنندگان این دوره از فنآورد در قالب یک برنامه تلویزیونی به رقابت میپردازند تا در نهایت بهترین پاسخها بتوانند به حل مسألهها در کسبوکارهای حوزه مدیریت هنر و فناوری اطلاعات و ارتباطات بشتابند.
فنآورد به گفته گردانندگانش تنها یک رقابت نیست. یک اعتقاد است، اعتقاد به این که وقت آن شده است که استعداد و تخصص افراد، آینده را رقم بزند نه مدرک و نمره آنها و از این مسیر، تلاش میکند تا با روشی نوین و منحصربهفرد، مهارتهای تخصصی و استعداد افراد را در رقابتی جذاب و چالش برانگیز محک بزنند و بهترینها را شناسایی و حمایت کند.
برگزاری فنآورد در قالب برنامه تلویزیونی
حسین قدسی زاده دبیر اجرایی این مسابقات به برگزاری چهارمین دوره این مسابقات اشاره میکند: «این مسابقات از زمستان سال 1396 در سه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت آغاز شده است. هر کدام از این سه رشته، در زیرشاخهها و رشتههای مختلف برگزار میشود. مثلاً بخش مدیریت با رشتههای کارآفرینی، سرمایهگذاری هوشمند، بازی آفرینی (Gamification) و مسأله یابی و بخش هنر در دو بخش اصلی گرافیک و معماری برگزار میشود که گرافیک دارای پنج زیرشاخه است. در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط نیز شرکت کنندگان در رشتههای برق و الکترونیک، دادهکاوی، برنامه نویسی کامپیوتر، برنامهنویسی تلفن هوشمند و جستجوی هوشمند منبع باز (OSInt) به رقابت میپردازند».
قدسیزاده، با بیان این که در فنآورد چهارم مرحله حضوری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی برگزار میشود، ادامه میدهد: «این مسابقات در مجموع با ۱۶ رشته کار خود را آغاز کرد و به مرحله نهایی رسید که 13 رشته در نهایت قابلیت ورود به بخش تلویزیونی را داشتند و بر همین اساس، برنامهریزی شد تا فرآیند به صورت یک مسابقه تلویزیونی برگزار شود».
بستری برای رویارویی راهکارها و مسألهها
دبیر اجرایی این مسابقه، به فرآیند برگزاری فنآورد اشاره میکند: «اینگونه است که بعد از اعلام فراخوان، متقاضیان از طریق سایت ثبتنام میکنند. کارفرمایان، شرکتها و صاحبان کسبو کارها مسائلی را که اولاً بر اساس نیاز واقعی آنان بود و در حل آن دچار مشکل هستند یا توانایی حلشان را نداشتند یا راهحلهای موجود برای آنها مقرون به صرفه نبود، در بستر این سایت و فراخوان اعلام میکنند».
به گفته قدسیزاده، فناورد یک پلتفرم چند وجهی است که از یکسو صاحبان کسبوکار ها و سرمایهگذاران اعم از خصوصی و دولتی و از سوی دیگر جامعه متخصص و نخبگان کشور در آن حضور دارند.
وی مهمترین مزیت این مسابقات را رسیدن به پاسخهای متنوع و کارآمد و دادن قابلیت انتخاب به صاحبان کسبوکار ها میداند و ادامه میدهد: «مهمترین مزیت این رقابت برای شرکتها و صاحبان کسبوکارها این است که اگر آنها بخواهند این تعداد از پاسخها را داشته باشند و در نهایت از میانشان بهترین را انتخاب کنند باید هزینه زیادی را متحمل شوند اما فنآورد زمینه ارائه شدن پاسخهای گوناگون به یک مسأله را فراهم میکند.
ارائه پاسخ برای مسألهها
این فعال حوزه فناوری با بیان این که فنآورد، بستری را فراهم کرده است تا در این دوره، برای هر مسأله دهها پاسخ ارائه شود، بیان میکند: «برای هر رشته در مرحله اینترنتی داوری اولیه انجام شده و در نهایت هفت اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است».
فن آورد چهارم یک ویژگی دیگر نسبت به سلهای پیشین داشت و امسال در نخستین بخش از مرحله حضوری، تیمها یک روز در پارک فناوری پردیس، گرد هم آمدند و درکنار متخصصان کسبوکار و به اصطلاح راهبرها، با نقاط قوت طرحها و ضعفهایشان آشنا شدند، پس از آن در یک فرصت هفت تا ۱۰ روزه فرصت داشتند تا راهکارشان را اصلاح کنند، کاستیها را رفع کنند و بهبود دهند.
حضور هفت تیم در مرحله داوری نهایی
قدسیزاده به حضور هفت تیم در مرحله داوری نهایی اشاره میکند و ادامه میدهد: «در هر رشته هفت تیم در مقابل سه داور طرحهای خود را ارائه میدهند که ترکیب این داوران شامل یک داور از جامعه دانشگاهی، یک داور تخصصی و یک داور تصمیم ساز در حوزه صنفی است».
مرحله حضوری که به صورت تلویزیونی برگزار میشود، در بخش اول، صاحبان راهکارها راه حلهای خود را ارائه میدهند و بخش دوم به پرسش و پاسخ حول معیارهای طراحی شده برای سنجش آثار اختصاص دارد.
به گفته دبیر اجرایی مسابقات مهارت سنجی فنآورد، در نهایت سه پاسخ برتر معرفی میشوند و ضمن آنکه صاحب راهکار تقدیر میشود و صاحب کسبوکار مشکل خود را حل شده میبیند، زمینه گیری شبکه از ارتباطات بین کارفرمایان و افراد توانمند در حوزههای تخصصی ایجاد میشود.
استقبال 14هزار نفری از فنآورد
قدسیزاده با بیان اینکه جنس راهکارها و پرسشها الزاماً از جنسهای تک نیست میگوید: «این مسألهها یا راهکارهایشان الزما از فناوریهای پیشرفته نیست و ممکن است از جنس مسألهیابی و فنی باشد؛ زیرا رشتههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت، صرفاً معطوف به فناوریهای تک نیست و ممکن است جوانب بازار را مد نظر قرار دهد. مهمتر از این که یک راهکار تا چه اندازه مبتنی بر فناوری پیشرفته باشد این استکه چه مسألهای را از مشکلات کشور حل میکند».
دبیر اجرایی فنآورد از استقبال خوب کارفرمایان نسبت به این مسابقات را قابل توجه میداند و میگوید: «در دور نخست این مسابقات ۶۰۰ نفر، دور دوم ۳۵۰۰ نفر و در دور سوم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در فنآورد شرکت کردند؛ اما در این دوره بیش از ۱۴ هزار نفر جزو شرکتکنندگان این مسابقه هستند و این استقبال، نشان دهنده اعتماد کسبوکار ها سازمانها و سرمایهگذاران به این رویه برای پیدا کردن راهکارهای مناسب و تخصصی و نخبگان جوان و افراد متخصص و خلاق برای اثرگذاری در حل مسائل حوزه کسبوکار های دانشبنیان و فناور است».
انتهای پیام/4021
انتهای پیام/