دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1397 - 12:53
رئیس سازمان امور دانشجویان:

دانشگاه‌های بزرگ کشور باید مأمن دانشجویان شاهد و ایثارگر باشند

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تاکید ما به بنیاد شهید این است که از دانشجویان روزانه طوری حمایت شود که در این دوره‌ها حضور داشته باشند و دانشگاه‌های بزرگ کشور باید مأمن دانشجویان شاهد و ایثارگر باشند.
کد خبر : 295656

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی صدیقی در گردهمایی مدیران کل شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در این چند سالی که در خدمت دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده‌ام همه تلاش ما در آموزش عالی کشور حمایت جدی و هدفمند از دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه همراه با تکریم و عزتمندی است. این شعاری است که از ابتدا در پیش گرفته‌ایم و آن را دنبال می‌کنیم. این حضور باید در دانشگاه‌ها عزتمند و هدفمند باشد.


مدیرکل سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: هدایت تحصیلی دانشجویان در بدو ورود یکی از مهم‌ترین موارد است که باید تلاش شود که هدایت مناسب برای دانشجویان صورت گیرد. ممکن است دانشجو محل قبولی در رشته قبولی او با استعدادهایش متفاوت باشد، اگر از همان ابتدا تلاش شود با همفکری و همراهی دانشجو مسیر تحصیل را به گونه‌ای مشخص کنیم که موفق شود می‌تواند این دانشجو در همه امور موثر باشد نه اینکه بخواهیم پس از ایجاد مشکل به دنبال حل آن باشیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: نکته دوم تلاش برای توانمندسازی و نظارت و رصد وضعیت تحصیلی دانشجویان است. سال قبل آماری از دانشگاه‌ها برای وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر درخواست کردیم که برخی از دانشگاه‌ها این آمار‌ها را ارائه دادند، اما بعضی دیگر از دانشگاه‌ها به دلیل اینکه این آمار‌ها ممکن است به ضرر آن‌ها باشد ارائه نکردند، در صورتی که این آمار‌ها یک آمار داخلی است و فقط برای برنامه‌ریزی‌های بهتر دریافت می‌شود.
وی با اشاره به طرح حمایت از دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر گفت: حمایت از این دانشجویان باعث تقویت بهتر آن‌ها می‌شود و به تبع برنامه‌های حمایتی از این دانشجویان باید ادامه‌دار باشد.
صدیقی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم، افزایش آمار این دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی است با توجه به اینکه این دوره‌ها کوتاه است. اگر مراقبت ایجاد نشود و کم‌کاری صورت بگیرد مشکلات جدی برای دانشجویان ایجاد می‌شود به ویژه در مقطع دکتری که در حال حاضر اکثریت دانشجویان در بحث زبان انگلیسی با مشکل مواجه هستند.
وی در ادامه یادآور شد: استفاده از تسهیلات آموزشی باید آخرین ابزار برای کمک به این دانشجویان باشد، ابتدا باید همه موارد استفاده شود و اگر کمکی به دانشجو نشد، از تسهیلات آموزشی استفاده شود.
رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به نگرانی‌های این سازمان برای علاقه‌مندی دانشجویان شاهد و ایثارگر به دوره‌های غیرانتفاعی، شبانه و آزاد گفت: براساس ماده ۶۶، شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر در دوره شبانه، غیرانتفاعی و آزاد، توسط بنیاد شهید پرداخت می‌شود در صورتی که این حمایت در دانشجویان روزانه وجود ندارد و باعث شده تمایل این دانشجویان به سمت دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر شود و از دوره‌های روزانه به شبانه سوق پیدا کنند در صورتی که باید دانشگاه‌های اصلی ما مأمن دانشجویان شاهد و ایثارگر باشند. تاکید ما به بنیاد شهید این است که از دانشجویان روزانه طوری حمایت شود که در این دوره‌ها حضور داشته باشند و مایل به تحصیل باشند.
وی ادامه داد: باید تفاوتی هم بین درجات ایثارگری وجود داشته باشد و نباید در ضابطه‌گذاری به گونه‌ای عمل کنیم که مورد بی‌مهری قرار بگیریم. امیدواریم در سیاست‌گذاری‌ها توجه به این مورد وجود داشته باشد و آن‌هایی که ایثارگری بیشتری دارند تکریم آن‌ها بالاتر باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته