دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1397 - 01:36
آنا از اعتراض دانشگاهیان به نمونه‌برداری از دانشگاه علم و صنعت گزارش می‌دهد؛

بازدید دزدانه و گستاخانه!/ چه کسی نقشه‌های دانشگاه‌ را به بازرسان داده است؟

دانشجویان و جامعه علمی کشور در فضای مجازی و از طریق تریبون‌هایی که در اختیار دارند، به موضوع بازرسی و نمونه‌برداری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آزمایشگاه‌های دانشگاه علم و صنعت اعتراض کرده و برجام را ننگ‌نامه خواندند.
کد خبر : 292414

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عصر روز سه‌شنبه 12 تیرماه، خبرگزاری‌های کشور اعلام کردند که بازرسان انرژی اتمی به صورت محرمانه و سرزده از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده و از برخی بخش‌های آن، نمونه‌برداری کردند.


رسانه‌ها، استادان، دانشجویان و همه در تکاپو بودند تا خبری تکمیلی از جزئیات این بازرسی دریافت کنند و ارتباط بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و دانشگاه علم و صنعت را دریابند که متاسفانه هیچ خبر یا اطلاعیه‌ای برای روشنگری از سوی مسئولین دانشگاه، دستگاه دیپلماسی و دیگر نهادهای امنیتی کشور برای شفاف شدن ماجرا منتشر نشد.


اما روز بعد از این اتفاق جامعه دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو اعتراض خود را در قالب‌های مختلف مجازی، رسانه‌ای و تریبون‌هایی که در اختیار داشتند نشان دادند.


اعتراض سازمان بسیج اساتید دانشگاه علم وصنعت


سازمان بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت بیانیه‌ای اعتراضی صادر کرد و این اقدام را بازدید دزدانه و گستاخانه نامید. آنها در این بیانیه موضوع تخصصی دانشکده‌های این دانشگاه را بی‌ارتباط به صنعت انرژی هسته‌ای عنوان کرده و اعلام نمودند استادان و دانشجویان ایران در انجام هر پروژه تحقیقات و پژوهشی آزاد و مختار هستند.


در ادامه این اعتراضات عبدالحمید نقره‌کار، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره این اتفاق، به خبرنگار آنا گفت: مگر می‌شود عده‌ای بدون اطلاع قبلی و محرمانه از آزمایشگاه‌های تخصصی یک دانشکده نمونه‌برداری کنند؟ این توهین بزرگی به فضای علمی، استادان و دانشجویان کشور است. از مسئولان کشور ناراضی هستیم و گلایه داریم که چرا اجازه داده‌اند این اتفاق رخ دهد و پای عوامل جاسوسی کشورهای بیگانه را به دانشگاه‌های ما باز کردند، مگر آنها اجازه داده یا می‌دهند که از مراکز تحقیقاتی آنها بازرسی کنیم.


وی ادامه داد: قراردادها و رایزنی‌ها برای سازمان‌های جاسوسی غربی غیر محرمانه است، اما برای استادان دانشگاه‌های کشور ما محرمانه تلقی می‌شود، هیچ‌کس در جریان نیست دولت ایران چه تعهداتی را پذیرفته و قرار است چه کند. مسئولان دولت در دادن شعار آزادی و شفافیت، در رده اول هستند، اما در عمل همه چیز را محرمانه کرده‌اند.


البته این پایان اعتراضات نبود و دانشجویان و دانشگاهیان کشور از هر جناح و سلیقه‌ای در توییتر واکنش‌هایی به نمونه‌برداری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم وصنعت نشان داده و اعتراض خود را اینگونه اعلام نمودند.


اعتراض بسیج دانشجویی با صدور بیانیه‌ای به وزیر علوم


بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران بزرگ با صدور بیانیه‌ای خطاب به وزیر علوم‌، تحقیقات وفناوری نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. دانشجویان بسیجی در این بیانیه عنوان کردند: «بازرسان آژانس تنها به بهانه‌ مقاله‌ پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده به سمت دانشگاه سرازیر شده و به جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده اند. بسیاری از این استادان هنگام بازدید در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام بدون اجازه‌ آنان صورت گرفته است؛ حال آنکه تعدادی از قطعات فوق پیشرفته و راهبردی ساخته شده توسط اساتید در همین اتاق‌ها قرار داشته؛ اما علی الظاهر دیپلماسی سراسر حقارت دولت نقطه‌ای را به دور از نظر جواسیس بین المللی مستکبران باقی نگذاشته است.از آخرین باری که اجانب قصد تعرض به استقلال فضای دانشگاهی کشور را داشتند ۶۵ سال می‌گذرد که آن روز نیز دانشجویان ننگ حضور بیگانه را با خون خود از کف دانشگاه شستند و حاشا که امروز چنین رخداد‌های شومی مجددا در فضای آموزش عالی کشور تکرار شود.»


طوفان توییتری جامعه دانشگاهی با هشتگ #ننگ‌نامه_برجام


کاربری با نام REVOMAN در پست با هشتگ #روحانی #برجام نوشت: «بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرمعمول و غیرمتعارف از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت بازدید و از آن نمونه‌برداری کردند! احتمالا دنبال چندتا ولتاژ فراری می‌گردن»



ملیحه طلائی یکی دیگر از کاربران توییتری است که اعتراض خود را در پستی با هشتگ #بازرسی اعلام و به بیانیه سازمان بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و نوشت: «تفتیش و بازرسی از دانشگاه‌های کشور توسط بازرسان(جاسوسان) غربی آغاز شد.»




سید علی آلحسینی در پست توییتری خود این اقدام را «تحقیر بی‌سابقه جامعه علمی کشور» عنوان کرد و در نهایت به عدم شفافیت برجام نیز کنایه‌ای زد.


وی در این پست عنوان کرد: «تحقیر بی‌سابقه جامعه علمی کشور با اقدام تجاوزکارانه بازرسان انرژی اتمی در بازدید و نمونه‌برداری از دانشگاه علم وصنعت.... مگر در ننگ‌نامه برجام اجازه تفتیش از مراکز علمی و دانشگاهی هم به اجانب داده شده است؟»




«سند ننگین و خائنانه»، عنوان است که کاربری به نام مصطفی احمدی جابری بر برجام گذاشته و اعتراض خود را به بازرسی از دانشگاه علم و صنعت ابراز نموده است. وی در پستی با هشتگ‌های #برجام #بازرسی #علم و صنعت نوشت: «برگی دیگر از سند ننگین و خائنانه برجام تفتیش و بازرس از مراکز علمی کشور به دست بازرسان(جاسوسان) بین‌المللی سازمان انرژی اتمی»



کاربری با نام م. عبدالعلی‌پور مدعی شد بازرسان نقشه دانشگاه علم و صنعت را از قبل داشته‌اند و خواستار پاسخگویی وزارت علوم در مورد این اتفاق شد.


وی در پست تویتری خود آورده است: «بازرسان نقشه ساختمان و اتاق‌های دانشگاه علم و صنعت را از قبل داشت؛ یک مرد در وزارت علوم نیست در مورد این خیانت توضیح بده؟»



کاربری با نام علیرضا آل داود نمونه‌برداری بازرسان سازمان انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت را «ننگی دیگر بر پیشانی جریان نفوذ» دانست و نوست: «همزمان با اروپاگردی‌های بی‌حاصل و اتریش‌گردی(سر زدن به بچه) با پوشش سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم! جاسوسان امریکایی(بازرسان اژانس) به دانشکده برق دانشگاه علم وصنعت رفته و از فعالیت‌های آن دانشکده جاسوسی کردند!»



ف. جمالی نیز در کنار اعتراض به بازرسی از دانشگاه علم و صنعت کنایه‌ای به خبر 2هزار و500 گرین کارت صادر شده در زمان ریاست جمهوری سابق آمریکا، زد و عنوان کرد: نمونه برداری بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از دانشگاه علم و صنعت، 2500 گرین کارت به دولتی‌ها زمان اوباما، بازداشت دیپلمات ایرانی، بازم هست؟»



تعداد زیادی از خانواده دانشگاهی کشور اعم از تشکل‌های دانشجویی، استادان و... به این موضوع اعتراض دارند که باید دید در ادامه مسئولین دانشگاهی، وزارت امور خارجه، دولت، نهادهای امنیتی به این اعتراضات پاسخ خواهند و در جهت شفاف‌سازی، ابعاد قضیه را روشن خواهند کرد یا خیر؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته