دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی:

تحولات فرهنگی پیشانی تحول در دانشگاه آزاد اسلامی است/ دیدبانی رسانه‌های دانشگاه آزاد در فضای علمی کشور

سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیشانی تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی تحولات فرهنگی است که از یک سال گذشته به طور جدی آغاز شده است.
کد خبر : 291375

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صالح اسکندری در نشست خبری رونمایی از سند جامع راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که در ساختمان فرهیختگان و با حضور معاون فرهنگی و جمعی از مدیران کل دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد درباره این سند اظهار کرد: سند جامع فرهنگی نسخه عملیاتی است که قرار است اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اسناد بالادستی مانند سند مهندسی فرهنگی، سند دانشگاه اسلامی را عملیاتی کند.


وی ادامه داد: پیشانی تحولات در دانشگاه آزاد اسلامی تحولات فرهنگی است که از یک سال گذشته به طور جدی آغاز شده است.


سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد:‌ مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی آنقدر به فعالیت‌های فرهنگی اهتمام داشتند که معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اولین انتصاب دوره جدید مدیریت این دانشگاه بود.


اسکندری تصریح کرد: ارزیابی تحولات فرهنگی باید بر اساس یک سری شاخص‌ها صورت بگیرد و سند جامع فرهنگی دانشجویی کمک می‌کند که بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌ها مسیر حرکت فرهنگی دانشگاه‌ را ارزیابی کنیم که چند سال دیگر چه تحولاتی را توانسته‌ایم در دانشگاه رقم بزنیم.


ظرفیت بی‌نظیر رسانه‌ای دانشگاه آزاد در نظام آموزش عالی کشور


وی با اشاره به حوزه فعالیت رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نظام آموزش عالی کشور دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت بی‌نظیر رسانه‌ای مشتمل بر خبرگزاری آنا، ایسکانیوز، روزنامه فرهیختگان و شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای است.


سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 400 هزار عضو فعال در شبکه‌های اجتماعی دانشگاه آزاد هستند، تاکید کرد: تمام این ظرفیت رسانه‌ای مبتنی‌بر سند جامع فرهنگی و همچنین متکی بر منویات و دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری در خدمت تبلیغات پیشرفت، در کشور است. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود بر موضوع تبلیغات پیشرفت تاکید فراوانی داشته‌اند.


اسکندری اضافه کرد: تبلیغات پیشرفت مولفه‌های مختلفی از جمله شبکه‌سازی، ظرفیت‌سازی، جهت‌دهی نظام جامع تحقیقات در کشور، یکپارچه‌سازی و رتبه‌بندی دارد اما در کنار این موارد رسانه‌هایی که در حوزه آموزش عالی فعالیت می‌کنند می‌توانند با جریان‌سازی یا چهره‌سازی از نخبگانی که در زیر سقف کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت گمنام فعالیت می‌کنند مرجعیت رسانه‌ای ایجاد نماید.


ایجاد مرجعیت رسانه‌ای در فضای علمی؛ دستور کار اصلی رسانه‌های دانشگاه آزاد


به گفته سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستور کارهای اصلی رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد مرجعیت رسانه‌ای در فضای علمی دانشگاه در کشور، منطقه و جهان است.


وی ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند با جریان‌سازی و جهت‌دهی کمک کنند تا پیشرفت علم و فناوری در مسیر اقتدار جمهوری اسلامی قرار گیرد.


اسکندری با تاکید بر اینکه شرایط امروز دنیا به گونه‌ای است که در نبرد تمام عیار علمی قرار داریم، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند «پیشرفت علمی کشور دشمن دارد و عده‌ای نمی‌خواهند جمهوری اسلامی پیشرفت کند و نمی‌خواهند پیشرفت‌هایی که ایران در طی 40 سال به دست آورده نصیب دیگر کشورها شود.» یکی از استراتژیست‌های غربی گفته بود کشورهای همسایه ایران اگر به دو مقوله در جمهوری اسلامی آشنا شوند سراغ الگوگیری از نظام سیاسی ایران خواهند رفت، یکی قانون اساسی و دیگری پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی که در 40 سال به دست آمده است.


رسانه‌های دانشگاه آزاد نقش دیده‌بان و پیش قراول حرکت علمی ایفا می‌کنند


سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مسیر نبرد علمی باید مبتدی‌بر نقشه راه حرکت کنیم، گفت: این نقشه همان اسناد بالا دستی و میان دستی است که در کشور وجود دارد سند جامع راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد نیز یکی از این اسناد مهم است.


وی درباره نقش رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: رسانه‌های دانشگاه آزاد نقش دیده‌بان و پیش قراول حرکت علمی ایفا می‌کنند، رسانه‌های دانشگاه در عین انقلابی‌گری به دنبال ایجاد مرجعیت رسانه‌ای و طرح مطالبات جامعه دانشگاهی از نهادهای ذیربط هستند.


راه‌اندازی تلویزیون دانشگاه آزاد در راستای تحقق عدالت آموزشی


اسکندری با اشاره به برنامه‌هایی که برای آینده رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شده است، گفت: قطعا ظرفیت‌های جدیدی را به رسانه‌های دانشگاه اضافه خواهیم کرد. IPTV دانشگاه آزاد یکی از این ظرفیت‌های جدید است. تلویزیون دانشگاه آزاد در راستای تحقق عدالت آموزشی در بستر روبیکا فعالیت خواهد کرد.


وی افزود: در تلویزیون اینترنتی به دنبال این هستیم که دانشجویان از هر واحدی به استادان مطرح و خوب واحدهای دیگر در سطح کشور دسترسی داشته باشند.


به گفته اسکندری پوشش رسانه‌ای گسترده سمینارها و رویدادهای علمی 400 واحد دانشگاهی معرفی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و ظرفیت آنها یکی از برنامه‌های اصلی رسانه‌های دانشگاه است.


وی افزود: یکی از کارهایی که مورد تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی دوره‌های آموزشی خبرنگاری با رویکرد تربیت دانشجو خبرنگار است.


سرپرست سازمان چاپ و امور رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد حدود یک و نیم میلیون دانشجوی در حال تحصیل، 600 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در مدارس سما، بیش از 104 هزار استاد و کارمند دارد و با وجود این ظرفیت به دنبال این هستیم که با استفاده از دوره‌های مختلف رسانه‌ای عکاسی، موشن‌گرافی، رسانه‌ و ... (20 دوره آموزشی) به تربیت خبرنگاران بپردازیم و سایت آن تحت عنوان ایسکا کلوپ راه‌اندازی شده و با همکاری اداره تشکل‌ها در تابستان اولین دوره را برگزار خواهد کرد.


وی ادامه داد: در روزنامه فرهیختگان به دنبال این هستیم که ویژه ‌نامه‌های استانی را به طور جدی فعال کنیم.


اسکندری درباره فعالیت‌های خبرگزاری آنا و اقداماتی که برای ارتقاء پوشش رسانه‌ای انجام خواهد گرفت، تاکید کرد: در خبرگزاری آنا با حضور دکتر حسن کربلایی تحولات مثبتی آغاز شده و در چند ماه آینده این خبرگزاری با ارتقایی‌ که در رنکینگ رخ می‌دهد مرجعیت رسانه‌ای که هدف‌مان است، دست یابد. در شبکه‌های اجتماعی بناست بر بستر پیام‌رسان‌های بومی برای دانشجویان، اساتید و کارکنان فعال شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته