دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت/ کسری آصفی

بزک اروپا در برجام و تلاش برای انتشار اخبار جعلی علیه روسیه

بخش زیادی از مردم و نخبگان که به توافق با آمریکا خوشبین بودند، اکنون به دنبال آلترناتیو برای آن هستند و در حال تجدید نظر در محاسبات خود برای انتخاب روش صحیح برخورد با تحریم ها هستند.
کد خبر : 282333

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، کسری آصفی در یادداشتی نوشت: پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای، تجربه برجام به مرحله جدید و حساسی وارد شده است. بخش زیادی از مردم و نخبگان که به توافق با آمریکا خوشبین بودند، اکنون به دنبال آلترناتیو برای آن هستند و در حال تجدید نظر در محاسبات خود برای انتخاب روش صحیح برخورد با تحریم ها هستند.


اما دولت، پس از بسته شدن درب تعامل با آمریکا، به سمت اروپا رفته است و به دنبال تضمین از اروپا برای حفظ برجام و ادامه دادن به راهبرد تعامل با غرب است. اما آیا ادامه دادن برجام با اروپا و به طور کلی تعامل با غرب، راهبرد صحیحی برای حل مسائل اقتصادی است؟ نتیجه برجام (تعامل با غرب)، اکنون بدین شرح است:


از یک سو بانک­های بزرگ خارجی پس از برجام (چه در شرایطی که آمریکا در داخل این توافق بود و چه در شرایطی که آمریکا از آن خارج شده است) با ایران همکاری نمی کنند، آمریکا از این توافق خارج شده است و اروپا نیز حاضر نیست تضمین حقوقی و اقتصادی برای حفظ همین سطح فعلی از تجارت با ایران را بدهد، با این وجود محدودیت های هسته ای ایران نیز باقی مانده است. فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران در این مرحله متوقف نمانده و آمریکا به همراه اتحادیه اروپا به شدت به دنبال محدود کردن ایران در حوزه های موشکی و نفوذ منطقه ای هستند. بنابراین راهبرد حل مسائل اقتصادی از طریق تعامل با غرب نه تنها منجر به رفع تحریم ها و گشایش اقتصادی نشد، بلکه باعث افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران نیز شده است.


در این میان مسیر­های جایگزینی وجود دارد که دولت در این سال ها به این مسیرها توجه لازم را نداشته است. رهبر معظم انقلاب در زمینه جایگزین­های ارتباط با غرب می فرمایند: «در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویّتهای امروز ما است.»[1]


مطابق این بیانات، یکی از مسیر های مهم در تعاملات خارجی، ترجیح شرق بر غرب است. در حال حاضر همگرایی سیاسی ایران و روسیه، باعث افزایش تمایل روسیه برای همگرایی اقتصادی دو کشور شده است و پس از تحریم غرب علیه ایران و روسیه، این کشور بارها اعلام کرده است که حاضر است در برخی از حوزه­ها، ایران را جایگزین برخی از کشورهای اروپایی کند و بازار داخلی خود را در اختیار ایران قرار دهد. ایران در بسیاری از نیازهای روسیه (به ویژه در حوزه کشاورزی و تامین غذا)، مزیت نسبی دارد، و از سوی دیگر بسیاری از نیازهای ایران در حوزه ­های شرکت­های نفتی، هواپیمایی، پولی و بانکی و ... می تواند از طرف روسیه تامین گردد. بنابراین همگرایی اقتصادی ایران و روسیه یکی از گزینه ها برای جایگزینی تعامل با غرب به ویژه در دوران پس از خروج ترامپ از برجام است.


اما تفکر غرب­گرایی که دامنه آن در کشور خیلی وسیع است، اجازه نمی­دهد روابط دوجانبه اقتصادی میان ایران و روسیه شکل بگیرد. اتفاقی که در روزهای اخیر در حال رخ دادن است این است که رسانه های غربگرای داخلی با همکاری دوستان خارجی خود در حال تضعیف این مسیر جایگزین هستند تا به مردم القا کنند که مسیر جایگزینی به جز ادامه برجام با اروپا وجود ندارد.


به عنوان مثال در هفته گذشته خبری از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد که ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: «ایران برای حفظ برجام باید امتیاز بدهد». پس از انتشار این خبر، رسانه­های غربگرای داخلی با اشتیاق به انتشار این خبر به همراه تیترهایی همچون «معاون وزیر خارجه روسیه : ایران برای حفظ برجام باید امتیاز بدهد»، «نشانه هایی از تغییر استراتژی روسیه در قبال ایران پس از خروج ترامپ از برجام!»، «اگر روابط ما با غرب خوب نباشد، روسیه صرفا از ما استفاده و با کارت ایران بازی می‌کند» و «سخنان غیرمنتظره روس‌ها: حفظ برجام بدون آنکه تهران امتیازاتی بدهد، غیرممکن است!»، پرداخته و وانمود کردند که روسیه در حال سوء استفاده از شرایط ایران است. اما پس از آن ریابکوف در مصاحبه ای اعلام کرد که: «به هیچ وجه نگفته ام ایران باید امتیاز بدهد، تیتر این خبر کاملا برعکس اظهارات من بود. این اخبار به هیچ وجه با واقعیت تطابق ندارد و ما به هیچ وجه از ایران نمی توانیم بخواهیم که امتیازی بدهد».


بررسی اصل خبر نشان می دهد که ریابکوف گقته است: «تلاشی وجود دارد که نشان دهد وضعیت به گونه ای است که بدون اعطای امتیاز توسط تهران، حفظ برجام غیرممکن خواهد بود». این سخنان به خوبی نشان می دهد که منظور ریابکوف، تلاش آمریکا و اروپا برای گرفتن امتیاز از ایران است، نه تلاش روسیه برای گرفتن امتیاز از ایران!


جریان غربگرا در کشور از یک سو به بزک اروپا می پردازد و از ادامه برجام با اروپا حتی بدون ارائه تضمین لازم از سوی آن، حمایت می کند و از سوی دیگر دست به انتشار اخبار جعلی درباره مواضع روسیه در قبال ایران می زند تا یکی از مسیرهای جایگزین تعامل غرب (یعنی گسترش روابط با شرق) را از بین ببرد.


پی نوشت:


[1] https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38975


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته