دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1397 - 10:00

نمایشگاه سیار برای ترویج دانش در گستره ایران

رئیس اداره نمایشگاه سیار موزه علم و فناوری از توسعه برنامه‌های آینده این نمایشگاه و گسترش آن خبر داد.
کد خبر : 279091

صالح فرامرزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری را ترویج علم و افزایش دانش عمومی خواند و گفت: «نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری از سال 91 با هدف معرفی موزه به عنوان یک موسسه تازه تاسیس شروع به کار کرد و بعدها به دلیل محدودیت‌های فضایی شهر تهران تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را در شهرهای مختلف کشور ادامه دهیم».


رئیس اداره نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری افزود: «درحال حاضر هدف اصلی ما گسترش برگزاری نمایشگاه در شهرستان‌هاست؛ بدین ترتیب می‌توانیم وسعت بیشتری از مخاطبین را خارج از محدوه شهر تهران دربربگیریم. در این نمایشگاه به معرفی دانش‌های قدیمی ایران و فناوری جدید می‌پردازیم».


فرامرزی مخاطبان نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری را گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی خواند و افزود: «موسسات علمی مختلف و گروه‌های خانوادگی نیز از این نمایشگاه دیدن می‌کنند؛ سعی کرده‌ایم بیشتر به سمت خانواده‌ها پیش برویم تا بازدید از نمایشگاه محدود به گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی نشود. در سال‌های اخیر هم بیشتر شاهد بازدید خانواده‌ها از نمایشگاه سیار بودیم».


وی در ادامه افزود: «نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری شامل دو بخش است که یکی از آنها درباره فناوری‌های ایران قدیم است که میراث علمی ایرانی‌ها را به تصویر می‌کشد. در حوزه ایران قدیم چند موضوع و چند کلکسیون داریم که شامل باتری اشکانی، ‌مجموعه ترازهای محمد کرجی (در حوزه ریاضی و نقشه‌برداری) می‌شود».


فرامرزی ادامه داد: «همچنین یک مجموعه از جرثقیل‌های قدیمی در این حوزه به نمایش گذاشته می‌شود؛ این نمونه‌ها‌ از کتاب معیار العقول بازسازی شده‌اند که در حوزه مکانیک است. بخشی از اثار نیز از روی کتاب قدیمی به نام الحیل بازسازی شده‌اند. این کتاب که نوشته احمد بن موسی شاکر خراسانی است، طرح‌هایی را در زمینه مکانیک سیالات معرفی می‌کند».


وی افزود: «یکی دیگر از مجموعه‌های نمایشگاه سیار،ابزارهای نجومی رصدخانه مراغه است. این ابزار را با استفاده از کتب قدیمی بازسازی کرده‌ایم و آنها را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنیم».


فرامرزی همچنین گفت: «در حوزه علوم جدید مجموعه فیزیک و مباحث پایه آن را داریم. آثار این حوزه به شکل تعاملی هستند؛ درواقع تئوری‌ها را در این قسمت به حالت عملی درآورده‌ایم، برای مثال فرمول‌های فیزیکی را به شکل عملی نشان داده‌ایم».



نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری تاکنون 18 نمایشگاه را در 15 شهر مختلف کشور برگزار کرده است؛ این نمایشگاه در برخی از شهر از جمله زنجان، اهواز و سنندج دو بار برگزار شده است.


رئیس اداره نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری درباره برنامه‌های آینده این نمایشگاه گفت: «قصد داریم مجموعه‌های جدیدی را به نمایشگاه اضافه کنیم و مجموعه‌های فعلی را نیز تقویت کنیم و آثاری را به آنها اضافه کنیم. سعی داریم به سمت معرفی اثار نمایشگاه به شکل دیجیتال پیش برویم و شیوه‌های نمایشگاهی را بهبود ببخشیم».


وی در رابطه با استقبال مردم از این نمایشگاه گفت: «استقبال در سطح تهران و سطح کشور بسیار خوب بوده است چراکه نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری اولین نمایشگاه سیار موزه‌ای در ایران است که در این وسعت برگزار می‌شود».


فرامرزی افزود: «علاوه‌ بر نمایشگاه‌ فعلی، نمایشگاه‌های موضوعی از جمله نمایشگاه رازی و زلزله را داریم که از سال 95 شروع به برگزاری کرده‌ ایم. هدف از برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی پرداختن به یک موضوع به صورت تخصصی است».


رئیس اداره نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری درباره برنامه‌های جانبی این نمایشگاه برای مخاطبین گفت: «در نمایشگاه‌ سیار برنامه‌هایی مانند جنگ شگفتی‌های علم که شامل ؛ جنگ فیزیک و جنگ شیمی و اپتیک را داریم اما سعی می‌کنیم در برنامه‌های آتی کارگاه‌های آموزشی هم در این برنامه بگنجانیم».


وی افزود: «سعی می‌کنیم برنامه‌ریزی برای بهبود بخشیدن به برنامه‌های جانبی نمایشگاه سیار داشته باشیم چراکه این برنامه‌ها مکمل محتوای نمایشگاه هستند».


در حال حاضر ابعاد نمایشگاه سیار بین 800 تا هزار متر مربع است و 60 اثر در آن به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در سال سه یا چهار بار در سطح کشور و چهار یا پنج بار نیز در سطح تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته