دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1397 - 12:30

روزه‌داری تولید سلول بنیادی را افزایش می‌دهد

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث افزایش ظرفیت تولید سلول‌های بنیادی می‌شود.
کد خبر : 278546

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از MIT، همچنین یک روش درمانی که روزه‌‌داری را تقلید می‌کند، مزایای مشابهی برای انسان دارد. با بالا رفتن سن افراد، سلول‌های بنیادی روده توانایی تولید خود را از دست می‌دهند. این سلول‌های بنیادی منبعی برای سلول‌های جدید روده هستند؛ بنابراین کاهش آنها بهبود یافتن از عفونت‌های دستگاه گوارش و دیگر بیماری‌هایی شود که بر روده تاثیر می‌گذارند را دشوارتر می‌‎کند.


براساس نتایج مطالعه جدید دانشگاه MIT، کاهش علمکرد سلول‌های بنیادی بر اثر افزایش سن می‌تواند با روزه گرفتن به مدت 24 ساعت برعکس شود و به حالت طبیعی بازگردد. محققان دریافتند که روزه‌داری تاثیر شگفت‌انگیزی بر توانایی تولید سلول‌های بنیادی، هم در موش‌های پیر و هم در موش‌های جوان، دارد.


در موش‌های روزه‌دار، سلول‌های بدن به جای گلوکز شروع به سوزاندن اسید چرب کردند؛ تغییری که سلول‌های بنیادی را تحریک به تولید بیشتر می‌کند. دانشمندان کشف کردند که از روش دیگری نیز می‌توان تولید سلول‌های بنیادی را افزایش داد؛ مولکولی که تغییر متابولیکی مشابه روزه‌داری را فعال‌ می‌کند.


چنین مداخله‌ای می‌تواند باعث افزایش سرعت روند بهبود عفونت‌های گوارشی در افراد مسن شود. این روش می‌تواند روند بهبود در بیماران تحت شیمی‌درمانی را نیز افزایش دهد.


عمر ییلماز، استاد زیست‌شناسی دانشگاه MIT، در این باره می‌گوید: «روزه‌داری تاثیرات زیادی روی روده دارد که شامل افزایش تولید سلول‌های بنیادی و افزایش روند سرعت بهبودی از بیماری‌هایی مانند سرطان و عفونت می‌شود».


وی در ادامه افزود: «درک بهتر از تاثیرات روزه‌داری بر سلامت کلی بدن، مانند نقش سلول‌های بنیادی بالغ در بازسازی روده، یکی از اهداف اساسی ماست».


دیوید سباتینی، پروفسور زیست‌شناسی دانشگاه MIT، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که روزه‌داری یک تغییر متابولیکی را در سلول‌های بنیادی روده تحریک می‌کند. در واقع این تغییر متابولیکی برای سوزاندن چربی از کربوهیدرات استفاده می‌کند».


وی در ادامه افزود: «نکته جالب توجه این است که تغییر این سلول‌ها به اکسیداسیون (عمل ترکیب اکسیژن با جسم دیگری) اسید چرب عملکرد آنها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد».


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته