دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1397 - 10:45
در سیزدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ معرفی شد؛

خودروی خورشیدی «هاوین2»

علیرضا جعفرخانی یکی از اعضای تیم هاوین است که خودروی خورشیدی هاوین2 را ساخته‌ و در سیزدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران به نمایش گذاشته است.
کد خبر : 272298

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، علی‌رضا جعفرخانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، درباره خودروی خورشیدی هاوین2 گفت: «گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین در سال 2014 خودروی خورشیدی هاوین2 را ساختند. این خودرو در مسابقات آمریکا شرکت کرد و با طی کردن سه هزار کیلومتر، از تگزاس تا مینه‌سوتا، توانست به عنوان هشتمین خودرو به خط پایان برسد و در رده سرعتی نیز توانست مقان سوم را از آن خود کند. همچنین دینامیک این خودرو در چالش فنی به عنوان مقام اول برگزیده شد. در مجموع نیز کل تیم به عنوان بهترین تیم مسابقات انتخاب شدند».


وی افزود: «پیش از هاوین2 یک خودرو خورشیدی دیگر به نام «هاوین1» ساخته شده بود که سه چرخ بود و در سال 2011 در مسابقات استرالیا شرکت کرد. در واقع هاوین2 نسخه توسعه‌یافته و پیشرفته هاوین1 است».


جعفر‌خانی در رابطه با تجاری‌سازی این خودر گفت: «تیم هاوین در حال حاضر روی تجاری‌سازی محصولات دیگرش متمرکز شده است. درواقع در حال تحقیق و بررسی بازار هستیم تا ببینیم که آمادگی عرضه چه محصولاتی را دارد».


وی افزود: «تیم سازنده هاوین2 از 16 نفر تشکیل هستند اما اعضای جدیدی مانند تیم بازاریابی، فنی، نرم‌افزاری و الکترونیک به خانواده ما اضافه شده‌اند و روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنیم. اکثر این پروژه‌ها در رابطه با منابع و توانایی‌های فعلی کشور است».


جعفرخانی ادامه داد: «توسعه خودرو‌های خورشیدی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان دشوار است چرا که همه کشورها تکنولوژی سلول‌های خورشیدی را در اختیار ندارند. با این حال پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 استفاده از تکنولوژی خورشیدی مانند گوشی‌های هوشمند رایج می‌شود. کابردهای این تکنولوژی چنان وسیع خواهد شد که علاوه بر استفاده در خودروها، در خانه‌ها و کارهای روزمره نیز استفاده شود».


خودروی خورشیدی هاوین2 حدود 220 کیلوگرم وزن دارد؛ طول آن 4/5 متر، عرض 1/8 متر و ارتفاع آن 1/1 متر است. سرعت متوسط این خودرو 90 کیلومتر بر ساعت است. قالب بدنه هاوین2 از فیبر شیشه و بدنه آن از فیبر کربنی و هانی کمب ساخته شده است. باتری این خودرو نیز لیتیوم یونی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته