دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1397 - 10:00

ماشینی که افکار شما را به متن تبدیل می‌کند

دانشمندان دستگاه ذهن‌خوان شگفت‌انگیزی را توسعه داده‌اند که می‌تواند افکار انسان را بخواند و آنها را بلافاصله روی یک صفحه نمایش نشان دهد.
کد خبر : 270246

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از DailyMail، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می‌کنند که دقت این ماشین بیش از 90 درصد است. به گفته دانشمندان این دستگاه با تفسیر حروف بی‌صدا و صدادار درون ذهن ما کار می‌کند. محققان بر این باورند که این دستگاه در آینده نزدیک می‌تواند به بیمارانی کمک کند که قادر به حرف زدن یا حرکت کردن نیستند.


در ذهن ما ترکیبی از حروف صدادار و بی‌صدایی وجود دارد که از آنها برای ساخت جمله‌ها استفاده می‌کنیم، این ماشین این حروف را ثبت و آنالیز می‌کند. این دستگاه جملات را براساس سیگنال‌های عصبی تفسیر می‌کند و بلافاصله آنها را تبدیل به متن می‌کند و روی صفحه نمایشی نشان می‌دهد.


دانشمندان ادعا می‌کنند که این ماشین می‌تواند از کلماتی استفاده کند که قبلا نشنیده است.


دیوید موسس، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «تاکنون هیچ تحقیقاتی نتوانسته است جملات را با استفاده از سیگنال‌های عصبی طبقه‌بندی کند. با توجه به عملکرد این دستگاه و ظرفیت آن برای پیشرفت و گسترش بیشتر، به توانایی‌‌‌های این دستگاه به عنوان ماشین گفتار مصنوعی اطمینان داریم».


با این حال نگرانی‌هایی هم وجود دارد. برخی منتقدین می‌گویند این دستگاه می‌تواند افکار مخفی کاربر را افشا کند که این امر می‌تواند مشکل‌‎ساز باشد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته