دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1397 - 10:47
مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور:

مهمترین نقطه ضعف دانشجویان بسیجی نبود خودباوری‌ است/شبکه‌سازی تخصصی در بسیج دانشجویی

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: تربیت باید روح حاکم بر همه فعالیت‌های بسیج دانشجویی باشد نه اینکه عده‌ای کار تربیتی کنند و عده‌ای به کارهای حاشیه‌ای بپردازند.
کد خبر : 267247

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خرداد 94 بود که سازمان بسیج دانشجویی دچار تغییرات مدیریتی شد و سردار نقدی رئیس وقت سازمان بسیج مستضعفین داود گودرزی را به ریاست سازمان بسیج دانشجویی منصوب کرد.


گودرزی پیش از آن در ناحیه بسیج دانشجویی استان تهران بزرگ، معاونت سیاسی و جانشین سازمان بسیج دانشجویی و بیش از 15 سال در رده‌های مختلف این سازمان فعالیت کرده بود، اما وی در دی 96 با حکم سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین به حضور در راس مدیریتی این سازمان پایان داد.


گودرزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از عملکرد خود در 31 ماه دوران تصدی‌گری‌اش بر سازمان بسیج دانشجویی و مهمترین اقداماتی که در این مدت در بسیج دانشجویی انجام شده است؛ سخن گفت.


*مهمترین اقدامات و تاثیرگذارترین فعالیت‌هایی که در دوران مسئولیت شما بر سازمان بسیج دانشجویی صورت گرفته و توانسته بر جریان‌سازی کند را عنوان کنید


-در ابتدا باید عرض کنم حتما نسبت به آن چیزی که باید انجام می‌شد کوتاهی‌هایی شده است زحماتی که اعضای بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها کشیده‌اند اتفاقات مثبتی را نیز رقم زده است یا حداقل ریل‌گذاری‌هایی انجام شد که دیگران باید ادامه بدهند تا مفید واقع شوند.


چند اتفاق مهم و بزرگ در مجموعه سازمان بسیج دانشجویی رخ داد یکی اینکه ما کار ویژه اصلی بسیج دانشجویی را کادرسازی برای انقلاب اسلامی در نظر گرفتیم. امام خمینی بسیج دانشجویی را سال 67 تاسیس کرد که استمرار انقلاب اسلامی را تضمین کند.


تربیت باید روح حاکم بر همه فعالیت‌های بسیج دانشجویی باشد نه اینکه عده‌ای کار تربیتی کنند و عده‌ای به کارهای حاشیه‌ای بپردازند. هر کسی کار سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، جهادی و ... انجام می‌دهد باید در بستر کار تربیتی باشد که تلاش کردیم این گفتمان را نهادینه کنیم که در بخش‌هایی توفیقاتی نیز حاصل شد. در حال حاضر در بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و شهرستان‌های مختلف اینکه اولویت کار تربیت است و هر کاری می‌کنیم باید به تربیت منجر شود، دوره‌ها و نشست‌های آموزشی و تربیتی برگزار شود تبدیل به ادبیات بسیج دانشجویی شده است.


از دوره‌های خط امامی که در سطح کشور برگزار می‌کردیم به دوره‌های استانی و در سال گذشته خط امام‌های دانشگاهی در 200 دانشگاه توسعه داده شده است و تلاش کردیم این مفهوم را نهادینه کنیم که آموزش همه تربیت نیست و تربیت در بستر محقق می‌شود ولی اولویت دادن به نشست‌های آموزشی و تجهیز بسیجیان به مبانی معرفتی یکی از دستاوردها بوده است.


دستاورد دیگر این است که جریان مطالبه‌گری تخصصی و پیگیری مسائل کشور به ماموریت دوم بسیج دانشجویی تبدیل شد یعنی در کنار اینکه نیرو تربیت می‌شود معضلات کشور به عنوان دغدغه دانشجویان قرار گرفت.


پیش از این بیشتر فعالیت‌ها به موضع‌گیری سیاسی ختم می‌شد اما اکنون دانشجویان بسیجی با قرارگاه‌های احمدی روشن که در همه استان‌ها راه‌اندازی شده است درباره موضوعات کشور تخصصی پیگیری می‌کنند و از مسئولین مطالبه می‌کنند. این اتفاق فواید مثبت دارد یکی از آنها همراهی مردم و مسئولین است. اگر همیشه حرف سیاسی بیان شود به هر حال عده‌ای موضع می‌گیرند و مرز قائل می‌شوند اما اگر حرف دغدغه‌های مردم گفته شود مردم و مسئولین همراهی و حمایت خواهند کرد.


پرداختن به محرومیت‌زدایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دستاوردهای دیگر بسیج دانشجویی می‌توان نام برد همواره به دانشجویان بسیجی توصیه کرده‌ایم کار جهادی و روحیه جهادی را در طول سال باید حفظ کرد از لحاظ مکانی نیز باید توسعه دهیم و این گونه نباشد که فقط در چند نقطه محروم اردوی جهادی برگزار کنیم. اینکه تعدادی از دانشجویان در زمان مشخصی از سال اردوی جهادی برپا کنند ارزشمند است اما کافی نیست مفهوم کار جهادی توسعه داده شد به عبارتی دیگر یعنی همه دانشجویان نه فقط عده خاص، همه روزهای سال نه فقط مقطعی خاص و همه جا نه فقط چند منطقه یعنی توسعه در این سه نکته که در این دوره توسط بسیج دانشجویی انجام شد. با دستگاه‌های مختلفی که وظیفه محرومیت‌زدایی دارند تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و از ظرفیت آنها استفاده شد.


در عرصه‌های هنری که مقام معظم رهبری در دیدار با تشکل‌های دانشجویی دو سال پیش نیز فرمودند به مقوله تئاتر و دیگر عرصه‌های هنری بپردازید حرف نو بزنید قالب‌های نو ایجاد کنید.


در همین راستا جشنواره فرهنگی هنری ققنوس در همه استان‌ها و شهرها راه‌اندازی شد و حجم آثاری که به دبیرخانه جشنواره‌ها ارسال شد در برخی شهرستان‌ها واقعا عجیب بود. در تعدادی از شهرها بیش از هزار مقاله در موضوعات مختلف ارسال شد.


این جشنواره جریان فرهنگی بود که برای دانشجویان به وجود آمد. در موضوعاتی نیز تلاش کردیم بیشتر بر محور آسیب‌های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی و ... تاکید شود.


راهیان نور به عنوان بزرگترین کار فرهنگی در کشور در این مدت به صورت منسجم‌تر و موفق‌تر برگزار شد. در گذشته اردوی راهیان نور آیین‌نامه و پشتوانه قانونی خاصی نداشت و دانشجویان با موانع زیادی برای این سفر مواجه می‌شدند ستاد ملی راهیان نور در همین راستا با عنوان شهید علم‌الهدی در وزارتخانه به ریاست وزیر علوم و عضویت همه دستگاه‌ها به دبیری بسیج دانشجویی تشکیل شد.


همین کار برای اربعین انجام شد و ستادی با عنوان ستاد ملی اربعین دانشگاهیان با ریاست وزارت علوم و دبیری بسیج دانشجویی راه‌اندازی شد همچنین سامانه‌ای ایجاد شد که دانشجویان با ثبت‌نام در این سامانه و اخذ تاییدیه از بسیج دانشجویی نیاز به گذاشتن وثیقه در نظام وظیفه نداشتند و مشکل خروج‌شان حل شد. بیش از 50 هزار نفر امسال در این سامانه ثبت‌نام کردند و تاییدیه از بسیج دانشجویی دریافت کرده و به سفر اربعین مشرف شدند.


حمایت از مراکز علمی، مراکز تحقیقاتی با وسع اندکی که بسیج دانشجویی داشت سیاست‌گذاری‌هایی انجام شد و متعاقب آن اتفاقات مثبتی نیز رقم خورد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ابتدای سال 96 با پیگیری و همت بسیج دانشجویی و با کمک سایر دستگاه‌های کشور نمایشگاهی متشکل از منتخبین شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان دانشگاهی کشور برگزار شد و تولیدات‌شان را ارائه دادند. سعی کردیم در این مدت رشد علمی را محور فعالیت‌ها قرار دهیم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهیم به پیشرفت دست پیدا کنیم حتما باید رشد علمی و استفاده از دانش‌های روز دنیا را مد نظر قرار دهیم.


تلاش کردیم دانشجویان را به این سمت ببریم که بعد از فارغ‌التحصیلی شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس کنند هنوز در ابتدای راه هستیم گرچه نسبت به گذشته عملکرد بهتری انجام شده است اما نسبت به وضعیت مطلوب هنوز فاصله داریم.


تابستان سال 96 و 95 بیش از 15 هزار نفر در دوره‌های آموزشی خط امام و طرح ولایت آموزش‌های معرفتی توسط بسیج دانشجویی دیده‌اند تلاش شد در این دوره‌ها بحث‌های تشکیلاتی و مباحث معرفتی مبانی انقلاب و اتفاقات روز تبیین شود.


کار ارزشمندی که در این مدت انجام شد انقلابیون جوان بود که با همت تمامی اعضای بسیج دانشجویی صورت گرفت و به یک نماد تبدیل شد با گردهمایی‌های انقلابیون جوان یک هویت جدید خلق شد که درگردهمایی اول هدیه‌ای از طرف بسیج دانشجویی خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردند ایشان نیز از این موضوع استقبال کردند هدیه را پذیرفتند و از طریق حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان هدیه ارزشمندی به بسیج دانشجویی اهدا کردند که این نشان تایید از طرف رهبر معظم انقلاب بود.


تلاش کردیم همه جناح‌ها با هر تفکری در این گردهمایی‌ها شرکت کنند و انقلاب به عنوان محور وحدت قرار گیرد و دانشجویان و تشکل‌های مختلف نیز استقبال و مشارکت خوبی داشتند در حال حاضر گردهمایی‌های انقلاب جوان دبیرخانه‌های مرکزی و استانی دارد این نوع گردهمایی‌ها می‌تواند به عنوان یک کار ارزشمند، وحدت بخش، امید بخش، هویت بخش، جریان‌ساز مورد توجه قرار گیرد.


در فضای رسانه در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، سایت‌های رسمی و ... رشد ملموسی مشاهده می‌شود در حوزه تولید مستند در تهران و سایر استان‌ها به جریانی تبدیل شده است. شبکه‌سازی تخصصی یکی دیگر از کارهای ماندگار و اثربخشی است که در این مدت سعی کردیم به آن توجه کنیم.


تشکیل شورای هماهنگی دانشگاه‌های پزشکی، شورای هماهنگی دانشگاه آزاد، دانشگاه فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان باعث انسجام دانشجویان و ایجاد شبکه به معنای واقعی است. در این شبکه‌ها خود دانشجویان تصمیم می‌گیرند و شخص دیگری از بالا برای آنها تصمیم نمی‌گیرد دانشجویان متوجه این شدند که کسی قیم آنها نیست و معطل کسی نباید بمانند.


دانشکده محوری یکی از شعارهای اصلی ما در این سه سال بود اگر قرار است اتفاق مثبتی رخ دهد و بسیج دانشجویی کاری پیش ببرد باید بسیج دانشجویی دانشکده‌ها این کار را انجام دهند نه سازمان و ناحیه. همه ما تسهیل کننده و خادم هستیم باید کاری کنیم که دانشجویان در دانشکده‌ها بتوانند بهتر وظیفه و ماموریت خود را انجام دهند. سازمان و ناحیه هویت مستقلی ندارد در این عرصه هم موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی به دست آمده است نکته مثبت این موضوع فرمان آتش به اختیاری است که مقام معظم رهبری صادر کردند ایشان به دانشجویان بسیجی فرمودند شما در کشور صاحب‌ خانه‌اید و مانند صاحب خانه‌ها رفتار کنید شما مهمان نیستید این که دانشجویان بسیجی از ژست مهمانی به ژست صاحب خانه‌ای تبدیل شوند زمان می‌برد باید این ادبیات و گفتمان در کشور جا بیفتد اگر مشکلی در کشور وجود دارد دانشجوی بسیجی نباید فقط حرف بزند باید مطالبه منصفانه کارشناسی شده و دلسوزانه در ابتدا انجام دهد و بعد هم باید کاری انجام دهد باید الگویی شکل بگیرد


کارهای ریز و درشت بسیاری در بسیج دانشجویی در این مدت انجام شده است اهم آنها این فعالیت‌ها بود.


به نظر شما مهم‌ترین آسیبی که بسیج دانشجویی را تهدید می‌کند چیست؟


مهم‌ترین آسیب برخی دانشجویان بسیجی این است که اعتماد به نفس پایینی دارند و خودشان را دست کم می‌گیرند. متاسفانه دانشجویان ما معطل هستند جوان انقلابی باید همان حسی را داشته باشد که جوان انقلابی سال 56 داشته است. یکی در مرحله پیروزی انقلاب گام برداشته است جوان امروز باید در مرحله تکمیل انقلاب گام بردارد جوانان آن روز هم معطل کسی نمی‌ماندند. تلاش و مجهادت می‌کردند و شعارشان این بود که مبارزه هنوز ادامه دارد.


در حال حاضر هم شرایط همین گونه است کسی نباید معطل باشد و خودش را دست کم بگیرد برخی دانشجویان می‌گویند با وجود این همه مشکل در کشور منِ دانشجو در فلان دانشگاه کشور کاری از من ساخته نیست این یعنی مرگ انقلاب اگر کسانی که به انقلاب پایبند هستند و وفاداراند تصور کنند که کاری از دست آنها برنمی‌آید


عده‌ای از مسئولین طور دیگری خسته می‌شوند و از قطار انقلاب پیاده می‌شوند جوانانی که باید پای کار باشند و خون تازه در رگ‌های کشور بدمد هم بگویند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم باعث ضعف انقلاب و نظام است. اگر این اتفاق اصلاح شود و دانشجویان بتوانند این روحیه مجاهدت را در خودشان ایجاد کنند حتما آینده انقلاب تضمین است.


*اگر به عقب بازگردید کدام کار را انجام نمی‌دادید؛ بزرگترین اشتباه دوران مسئولیتتان در بسیج دانشجویی را چه می‌دانید؟


من وقتی در خرداد سال 94 مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی را برعهده گرفتم با گلوگاه‌ها مشکلات و موانع ناآشنا نبودم. 15 سال در بسیج دانشجویی حضور داشتم و هم آن زمان و اکنون آسیب‌ها را می‌دانستم راهکارها را رفته بودیم سند نوسازی تدوین کردیم که همین سند یکی از برگ‌های افتخار بسیج دانشجویی است. به نظر من طراحی‌ها درست بود ما قصد داشتیم مجموعه را کوچک کنیم و تمرکز را به سمت بسیج دانشجویی دانشکده‌ها سوق دهیم دانشجویان را مطالبه‌گر تربیت کنیم اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم نظارت‌های کلی را تقویت کنیم و در جزئیات اجازه دهیم خود دانشجویان تصمیم‌گیری کنند یعنی در مقام طراحی کارها درست انجام شد اما در اجرا بخشی متاسفانه به درستی اتفاق نیفتاد. هم از بالا حمایت نشدیم هم از درون مجموعه عده‌ای به خوبی حمایت نکردند. برای اینکه ایده‌ای به مرحله اجرا گذاشته شود و خروجی ملموس داشته باشد حداقل به 5 سال زمان نیاز است که ما دائم درگیر حاشیه‌ها و عدم ثبات بودیم. تنها نکته‌ای که شاید اشتباه انجام شد این بود که گروه را همان ابتدای کار باید مورد اصلاح قرار می‌دادیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب