دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو:

قطعه‌سازان همگام با خودروسازان رشد نکردند/ حضور قطعه‌سازان اروپایی در همایش صنعت خودرو

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو گفت: استراتژی‌های صنعت خودرویی باید به گونه‌ای تعریف شود که تمامی عوامل و ذی‌نفعان صنعت خودرو درگیر آن باشند و در این راستا قطعه‌سازان نیز باید همگام با خودروسازان به رشد و توسعه دست یابند.
کد خبر : 258742

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بهزاد اعتمادی معاونت سازمان گسترش و نوسازی در خصوص برگزاری همایش خودرو در کشور و نقش صنعت خودرو در GDP اقتصادی گفت: صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته در شاخص‌های GDP به عنوان سومین شاخص پس از نفت و صنعت بانکداری در ترنوول‌های اقتصادی قرار گرفته چرا که یک خودرو متشکل از قطعات زیادی بوده و زنجیره تامین قطعات شامل بسیاری از شرکت‌ها شده که در امر اشتغال‌زایی سهم بسزایی را دارند.


وی ادامه داد: صنعت خودرو طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده اما متاسفانه قطعه‌سازان همگام را صنعت خودرو نتوانستند که رشد و توسعه مناسبی را پیدا کنند.


معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو افزود: قطعه‌سازان باید به شبکه تامین قطعه‌سازی جهان وصل شوند چرا که 85 درصد خودرو قطعه است و با آنالیز آن در می‌یابیم که 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیک و مابقی را فولاد شامل می‌شود.


اعتمادی در خصوص اهمیت رشد حضور قطعه‌سازان در بخش پلاستیک این صنعت گفت: قطعات پلاستیکی از محصولات پتروشیمی تولید می‌شود و صنعت پتروشیمی ما اغلب از طریق خام فروشی امرار معاش می‌کند و این در صورتی است که اگر صنعت پتروشیمی مواد مورد نیاز ما را تامین کند طبیعتا صنعت قطعات خودرو نیز می‌تواند به توافق صورت گرفته محصولاتی را در سطح کیفی جهانی تولید کند که البته ایدرو سعی داشته دانش تولید را از طریق جوین پارتنرها مثل رنو، سیتروئن و ... در این حوزه انجام دهد تا قطعه‌سازان داخلی نیز در این بخش با رشد کیفی مناسبی همراه شوند.


وی اضافه کرد: اگر قطعه‌سازان بتوانند از طریق دانش روز و مواد اولیه کافی به سطح کیفی و رقابتی کافی برسند آنگاه حتی پژو و رنو نیز خواهان قطعات ما می‌شوند و ما می‌توانیم در بازارهای جهانی نیز گام‌های رقابتی برداریم.


معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو افزود: طبق بندهایی که مقام عالی وزارت صمت اعلام کرده ایدرو باید با جدیت کار خود را در صنعت خودرو و قطعه‌سازی خودرو با تحول روبرو کند.


اعتمادی با اشاره به سند استراتژیک چشم‌انداز خودرو تصریح کرد: در سال 2021 طبق این سند استراتژیک میزان تولید خودرو باید به 2/2 میلیون دستگاه برسد که 200 هزار دستگاه از طریق محصولات جدید پژو، 150 هزار دستگاه از طریق محصولات سیتروئن وسایپا و 300 هزار دستگاه خودرو طبق قرارداد رنو باید اجرایی شود که در مجموع 650 هزار خودروی روز دنیا در ایران تولید می‌شود بنابراین قطعه‌سازان نیز باید خود را به روز کنند تا برای رسیدن به این چشم‌انداز نیازمند واردات قطعات از دیگر کشورها نباشیم.


وی اضافه کرد: همچنین در سال آینده حدود 700 هزار خودروی جدید تولید خواهد شد که نیازمند قطعات به روز هستند و باید صنعت قطعه‌سازی کشور خود را دچار تحول کند.


اعتمادی همچنین درباره همکاری ایدرو با شرکت رولنبیگر آلمان گفت: استراتژی صنعت خودرو به گونه‌ای بوده که مجموع شاخص‌هایی که تا کنون تعریف کرده‌ایم مطابق با نحوه اجرایی دلخواه ما برنامه‌ریزی نشده است و سعی داریم که با همکاری این شرکت بزرگ از بدنه خودروسازی‌مان عوامل و ذی‌نفعان را درگیر کنیم و آنها را متعهد به اجرای استراتژی‌های خودرویی کشور کنیم و حضور یک شرکت خارجی زمانی که قرار است همکاری مناسبی با برندهای دنیا ایجاد شود بسیار کارساز است چرا که ما هم باید این موضوع را فرابگیریم که چگونه با شرکت‌های بزرگ تعاملی سازنده داشته باشیم.


وی در خصوص این همایش افزود: هزار و 560 نفر از متخصصین در همایش ثبت‌نام کردند که حدود 220 مهمان خارجی از آلمان، ایتالیا، فرانسه و آسیای شرقی حضور پیدا کرده‌اند ضمن آنکه قطعه‌سازان و گروه‌های خودرویی کشور نیز در این نمایشگاه حضور جدی را به عمل خواهند رساند.


اعتمادی همچنین اضافه کرد: ‌در این دوره همایش قائم مقام رنتو، قائم مقام فولکس واگن، قائم مقام شرکت بوش در ایران به همراه رئیس انجمن قطعه‌سازان آلمان،‌ ایتالیا، فرانسه و ترکیه و ... در ایران حضور خواهند داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب