دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1396 - 17:50
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

پیش از انقلاب فقط در حوزه مصرف عزیز دنیا بودیم/ انقلاب صنعتی چهارم در آستانه وقوع

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شکست دولت، شکست نظام به حساب می‌آید و شکست نظام، شکست دولت است، گفت: با همدلی و همزبانی می‌توانیم بسیاری از مشکل و اختلاف‌نظرها را برطرف کنیم.
کد خبر : 258558

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهندس جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم جشن پیروزی انقلاب که در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در جمع شما دانشجویان پرنشاط، مومن و انقلابی حضور دارم. هر جامعه‌ای با ایده‌آل‌ها فاصله‌های زیادی دارد و جامعه ما هم از این قاعده مستثنی نیست. پس ما برای رسیدن به ایده‌آل‌ها باید چه کار کنیم. متاسفانه امروز راهنمایی‌های زیادی از سوی اشخاص و مسئولان خواسته یا ناخواسته صورت می‌گیرد که آنها را به انقلاب نسبت می‌دهند.


پیش از انقلاب فقط در حوزه مصرف عزیز دنیا بودیم


وی ادامه داد: آیا ما پیش از انقلاب اسلامی در عرصه فناوری، دفاعی و هسته‌ای جایگاهی داشتیم؟ ما فقط در حوزه مصرف عزیز دنیا بودیم، چرا که کالاهای آنان را خریداری و مصرف می‌کردیم. در آن زمان اختلافات طبقاتی زیادی در جامعه وجود داشت و جوانان ایرانی در زمان طاغوت حرفی برای گفتن در دنیا نداشتند. اما امروز بعد از 39 سال از انقلاب اسلامی، جوانان ایرانی در همه عرصه‌ها خوش درخشیدند.


جهرمی تصریح کرد: نخست‌وزیران ایران را مقامات غربی با یک اشاره تغییر می‌دادند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آنان نتوانستند در سرنوشت سیاسی ایران دخیل باشند و به همین دلیل با جمهوری اسلامی سر دشمنی دارند.


وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی، آمریکا و غرب را مجبور به مذاکره کرد و آنان انرژی هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند؛ خوشبختانه عزت ایران با رهنمودهای رهبر انقلاب شکل گرفته است و تا زمانی که در مسیر ایشان حرکت کنیم، هیچ اتفاقی برای کشور و نظام رخ نخواهد داد.


وی یادآور شد: سال 42 ماموران ساواک به حضرت امام‌(ره) گفتند طرفدارانت پس کجا هستند؟ امام‌(ره) فرمود طرفداران من در گهواره‌ها حضور دارند. حرف ایشان درست بود زیرا همان کودکان در گهواره‌ها در دفاع مقدس حضور داشتند.


وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در مسیر پیشرفت قرار داریم و در رسیدن به نوک قله باید تلاش کنیم. قطعا راه سختی است؛ برخی خسته می‌شوند، بعضی‌ها ریزش می‌کنند و بعضی‌ها می‌نشینند، اما نباید دست از تلاش و کوشش برای رسیدن به قله برداریم.


مسئولان باید اشتباهات خودشان را بپذیرند


جهرمی با بیان اینکه مسئولان باید اشتباهات خودشان را بپذیرند و آنان را اصلاح کنند، افزود: هرکسی که در حوزه اجرایی قرار می‌گیرد ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شود، اما به شرطی که ما و دیگر مسئولان اشتباهات و خطاهایمان را بپذیریم و سعی کنیم که آنها را اصلاح کنیم.


وی تصریح کرد: قبول کنید که اکثر کشورهای دنیا در گذشته ارتباطات خودشان را با ایران قطع کرده بودند و ما مورد تحریم واقع شده‌ بودیم، اما با مذاکره توانستیم بخش اعظمی از آن مشکلات را برطرف کنیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نظام اقتصادی ایران دولتی است، گفت: اکثر درآمدها در بودجه صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و سهم زیادی برای سرمایه‌گذاری و طرح‌های عمرانی نمی‌ماند، اما من از همه جناح‌های سیاسی می‌خواهم که به دعواهای حزبی و سیاسی خود پایان دهند و با همدلی و همزبانی بتوانیم بخشی از مشکلات کشور را برطرف کنیم. شاید در همه موضوعات هم‌نظر نباشیم، اما هدف مشترکی با یکدیگر داریم. بالاخره شکست دولت، شکست نظام است و شکست نظام، شکست دولت به حساب می‌آید.


انقلاب صنعتی چهارمی به وقوع خواهد پیوست


وی با تاکید بر اینکه در آینده انقلاب صنعتی چهارمی به وقوع خواهد پیوست، افزود: اکثر اقتصاددانان دنیا مطمئن هستند که در آینده‌ای نه چندان دور انقلاب صنعتی چهارمی رخ خواهد داد. شاید آن انقلاب، انقلاب تکنولوژی باشد. امروز همه زندگی مسئولان و مردم با تکنولوژی و فضای مجازی گره خورده است و روز به روز زیرساخت‌های ما و دنیا تحت‌تاثیر فضای مجازی و تکنولوژی قرار می‌گیرد.


جهرمی گفت: همه دنیا نگرانی‌های خاص خودشان را درباره تکنولوژی و فضای مجازی دارند و این نگرانی مختص به جمهوری اسلامی ایران نیست. چند راه وجود دارد که ما بتوانیم این نگرانی‌ها را کاهش دهیم؛ اول اینکه با ورود تکنولوژی‌های خارجی مقابله کنیم و عقب‌افتاده شویم؛ دوم اینکه دچار وادادگی شویم و با آن کنار بیاییم؛ سوم اینکه با خلاقیت بتوانیم نه دچار وادادگی شویم و نه از تکنولوژی و فضای مجازی عقب بیفتیم. اینکه ما بخواهیم به دانشجویان‌مان بگوییم از خارج اپلیکیشنی بیاورند و از آن کپی‌برداری کنند و بعد همه‌جا بیان کنیم که دانشجویان‌مان توانسته‌اند یک برنامه جدیدی را راه‌اندازی کنند، خلاقیت به وجود نمی‌آید، یعنی خلاقیت با کپی‌برداری فرق دارد. آیا همه مسئولان ما می‌دانند اقتصاد صنعتی، فضای مجازی و تکنولوژی چیست؟ اما اگر از آنها بگوییم درمورد دیگر حوزه‌ها توضیح دهند، 4-5 ساعت به صورت ژورنالیستی خطرات حوزه‌های مختلف را بیان می‌کنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما و مسئولان به همراه شورای عالی فضای مجازی باید برای رفع نگرانی‌ها چاره‌اندیشی و راهکار ارائه کنیم تا بتوانیم با تکنولوژی و فضای مجازی روز دنیا در اقتصاد صنعتی آشنا شویم و دانشجویان و جوانان ما از علم روز عقب نیفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته