در «شعلهور» اصلا شبیه خودم نیست
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، روایت کشاکشهای درونی با خود، کلنجار با بود و نبود، با بایدها و نبایدها، شعلههای بیامانی که هردم زبانه میکشند و گیرودارهایی که در آستانهی چهلسالگی، سراغ یک مرد آمدهاند؛ همه در فیلمی بهنام «شعلهور»؛ کاری متفاوت با بازی امین حیایی؛ نامی آشنا که اینبار جنس متفاوتی از بازیش را بهتماشا خواهیم نشست؛ تفاوت بهمعنای خاص بودن. بهزعم امین حیایی، سوژهای خاص و متفاوت لاجرم بازی متفاوتی را از او طلب کرده، آنهم زمانیکه حمید نعمتاله سکان این کشتی «شعلهور» را دردست داشته است. حضور همزمان حیایی پدر و پسرش دارا حیایی از دیگر ویژگیهای این فیلم است. بعد از گذشت مدتها این بازیگر برای ایفای نقش در فیلم «شعلهور» و حضور آن در جشنواره سیوششم فیلم فجر با «صبا» به گفتوگو نشسته است و از لایههای متعدد و مختلف نقش خود در این فیلم میگوید. صحبتهای خواندنی امین حیایی درخصوص فیلم «شعلهور» پیشروی شماست؛ مطالعه این گپوگفت متفاوت را ازدست ندهید.
سینمای حمید نعمتاله بیش از سایر کارگردانها روی درونیات کاراکتر فوکوس دارد؛ آنچنان که در «شعلهور» هم ضعف درونی شخصیت اصلی موقعیتی را بهوجود میآورد. باتوجه به این نکته که شما یک اتفاق درونی را کاملا بهصورت بیرونی ایفا کردید، رسیدن به این نقطه و زاویهدید نسبتبه کاراکتر چطور اتفاق افتاد؟
آن انعطافپذیریای که داشتم باعث شد زودتر به نقش و ویژگیهای آن برسم و آنچیزی که حمید نعمتاله از من میخواست را اجرا کنم. البته بهدستآوردن این انعطافپذیری هم برای من بسیار زمانبـر بود و سالها کار سبب شد تا آن را بهدست بیاورم. فکر میکنم میسر نشدن فرصت قبلی همکاری من با حمید نعمتاله در «بیپولی» شاید به این علت بود که من ظرفیت و آمادگی کامل را برای اجرای کامل نقش و بازی جلوی دوربین او را نداشتم. اما در «شعلهور» با تعامل با یکدیگر به نقش رسیدیم. اینبار خودم را کاملا دراختیار کارگردان گذاشتم و سعی کردم آنچه که آقای نعمتاله از نقش دیده و درنظر دارد را اجرا کنم. بههرحال نقش و خصوصیات اخلاقیش خیلی از من فاصله داشت و یا بهتر است بگویم اصلا در من وجود نداشت. من نه آدم حسودی هستم و نه عقدهای؛ اما باید آن را بازی میکردم و با تعامل و مشورتهایی که با حمید نعمتاله درزمان تولید و پیشتولید داشتیم نقش را پیدا کردیم و به آن رسیدیم.
بازیگر یک فیلم بودن امکان این تجربه را برای یکفرد ایجاد میکند که سناریو را قبل از ساخت بخواند، در مواجهه اولتان با فیلمنامه چهچیزی بیشتر از سایر مولفههای آن توجه شما را جلب کرد؟
فیلمنامه از ابتدا برایم جذاب بود و بهنظرم یککار خاص انجام دادیم. چراکه فکر میکنم تابهحال در سینمای ما به موضوع حسادت، عقده و تمرکز روی خصوصیات بد اخلاقی یک کاراکتر تا آنجایی که بهخاطر دارم پرداخته نشده و احساس میکنم این اتفاق در «شعلهور» بهخوبی افتاده است.
خیلیها «شعلهور» را یک اثر خاص و جدا از جریان روتین سینما میدانند. چقدر با اطلاق واژه خاص به این فیلم موافقید؟ با قبول این ویژگی برای «شعلهور» فکر نمیکنید که احتمال آن هم وجود دارد که عموم مردم را با خود همراه نکند؟
بله، کار خاصی است. بهنظرم منتقدین، فیلم را دوست خواهند داشت و برای مردم هم پندآموز است. «شعلهور» می تواند روی اخلاق و رفتار مخاطب بسیار تاثیر بگذارد؛ بهخصوص کسانیکه از جنس کاراکتر اصلی این فیلم هستند. شاید مخاطبی خودش را جای کاراکتر بگذارد و خصوصیتهای خودش را در آن ببیند و در برخورد اول پس بزند اما در اینمورد هم بهنظرم باز آن دسته از مخاطبان هم تحتتاثیر فیلم قرار میگیرند و شاید تغییری در خود ایجاد کنند. بهنظرم «شعلهور» اثری پند آموز و در جهت اصلاح فرهنگ است.
این خاص بودن از کجا میآید؟ فارغ از تازگی موضوع و موقعیت روایت شده در فیلم، این خاص بودن به نوع نگاه کارگردان و نویسنده هم برمیگردد؟
فیلمهای خاص معمولا از ذهنیت خاص کارگردان نشات میگیرد. هر کارگردانی ممکن است در پرونده کاری خود کارهایی را داشته باشد که مخاطبعام را بهخوبی جذب کرده و ازطرفی آثاری هم ساخته باشد که توجه و کار روی برخی از ویژگیها آن را خاص کرده باشد و فقط برای عدهای از مخاطبان جذاب باشد.
حمید نعمتاله در سینما به ریزبینی و دقت روی جزئیات شهره است این ویژگی و بالطبع حساسیتهای او در گرفتن پلانهایش برای شما بهعنوان بازیگر سخت نبود؟
حمید نعمتاله در دقت روی جزئیات بهموقع فیلمبرداری بهخصوص در حوزه بازیگری بسیار تبحر دارد و تا پلانی را که میخواهد نگیرد، عقب نمیکشد و بهنظرم برای هر بازیگر اتفاق فوقالعادهای است که بتواند مقابل دوربین او بازی کند. کار سختی است اما از آن نوع چالشهایی بهحساب میآید که بعد از بیرون آمدن از آن برایت لذتبخش است و میدانی کار مثبت و ماندگاری در کارنامه خودت ثبت کردی.
در کارنامه حرفهایتان تجربه بازی در تیپها و شخصیتهای بیشماری را داشتید. کاراکترتان در دو اثر «شعلهور» و «دارکوب» چقدر متفاوت است؟ مخاطب با جلد و بازی تازهای از امین حیایی مواجه میشود؟
در «دارکوب» و «شعلهور» دوکاراکتر کاملا متفاوت از نقشهایی که تا به امروز برعهده داشتم را تجربه کردم. هرکدام شخصیتی با یک جهان، فرهنگ و طبقه اجتماعی متفاوت از هم هستند و برای هرکدام تا اندازهای که ممکن بود انرژی گذاشتم. خوشبختانه کارگردان و تهیهکننده هرسهپروژهی «دارکوب»، «درخونگاه» و «شعلهور» کار بلد بودند و امیدوارم اتفاق خوبی برای همه این آثار بیفتد. تکتک بچههای گروه تلاش خود را کردند تا بهترین خروجی حاصل شود و بهنظرم این اتفاق افتاد. بعد از تجربیاتی که داشتم بهخوبی میتوانم سر صحنه فیلم بفهمم که چه فیلمی خروجی قوی و چه فیلمی خروجی ضعیفی خواهد داشت. این دو فیلم، آثار متفاوت و خاصی هستند و اطمینان دارم در کارنامه حرفهای من جایگاه ویژهای دارند و همیشه به آنها افتخار خواهم کرد.
فوکوس قصه «شعلهور» روی یک جهان مردانه است. بهنظرتان میشود به این تعریف رسید که «شعلهور» فیلمی مردانه است؟ بهطورکلی با این برچسبزنیها موافق هستید؟
«شعلهور» هم برای مردان است و هم زنان، بهنظرم از اینجهت مخاطب خاصی ندارد. بهعلاوه اینکه کاراکتر زن این قصه هم نقش بسیار تاثیرگذاری دارد. برخی کارگردانان گرایشهایی اینچنینی دارند و فوکوس میکنند روی دنیای زنان و مشکلاتشان در خانواده، زندگی زناشویی و جامعه و یا حتی کارگردانی متمرکز میشود روی دنیای مردان و ابعاد مختلف آن، بههرحال هیچکدام از این اتفاقها بد نیست.
در «شعلهور» دارا حیایی، پسرتان، نقش مقابل شما را بازی میکند این اتفاق پیشنهاد چهکسی بود و چقدر از خروجی قرارگیریتان کنار هم راضی هستید؟
آقای نعمتاله دوستداشت که دارا پسرم در فیلم هم نقش فرزندم را بازی کند. واقعیت این است که نمیدانستم دارا ازپس این کار برمیآید یا نه، چون غیر از یکمورد که در بچگی تجربه کرده بود سابقهای در این حوزه نداشت. اما خوشبختانه خیلی پر انرژی ظاهر شد و توانست نظر حمید نعمتاله را جلب کند. دارا هم علاقهمند به بازیگری است و در حالحاضر دورههای بازیگری را میگذراند و از پایه در این حوزه تحصیل میکند.
منبع: صبا
انتهای پیام/